مجله هفته/ تاسی رئیس‌جمهور آتی سوئیس به احمدی‌نژاد

۰۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۸۹۶۶۰۱ اخبار اصلی
بنا بر اخبار و گزارش هایی که رسانه های دولتی کشورمان منتشر کرده اند، رئیس جمهور آینده سوئیس اعلام کرده است که سفرهای استانی یا "سفر به کانتون ها" و ملاقات با مردم را در دستور کارش قرار می دهد.
مجله هفته/ تاسی رئیس‌جمهور آتی سوئیس به احمدی‌نژاد

دیپلماسی ایرانی: اینطور نیست که کشورهایی که فاصله جغرافیایی و فرهنگی زیادی با ایران دارند، نگاه و نیم نگاهی به رخدادها و تحولات ما نداشته باشند و بر نقاط قوت ما چشم بپوشند و خود را از برداشت ها و الهام هایی که احیانا می تواند ایشان را در مسیر موفقیت و دستیابی به قله ها کمک کند، محروم کنند. اصولا این باور را همه مورخان نیز تایید کرده اند که غرب زمانی غرب توسعه یافته شد که شرق شناسی و بخصوص ایران شناسی را در سرلوحه قرار داد و برجستگی ها و شایستگی هایی را که خود نداشت، تقلید یا اقتباس کرد و به جایی رسید که امروزه به آن توسعه یافتگی و پیشرفت اطلاق می کنند. البته هرچه آنها رشد می کردند، مجال رشد را از آموزگاران واقعی خود می گرفتند و مانع توسعه شرق و بالاخص ایران می شدند. به هر حال دیگر مشخص شده است که همین امروزه روز نیز غربی ها الگوهای موفق خود را از روی دست ما برمی دارند و ما در زمینه های مختلف به صادرات فکر و ایده به اقصی نقاط دنیا مشغولیم و خود را بیش از اندازه دست کم می گیریم.

نمونه بارز آن اینکه "ویدمر شلومف" وزیر دارایی سوئیس که قرار است در سال آینده میلادی پست ریاست جمهوری کشورش را برعهده بگیرد، بدون اعتراف به این موضوع که سفرهای استانی را به تقلید و تاسی از محمود احمدی نژاد در دستور کارش قرار می دهد؛ تأکید کرده است: من از اینکه از کانتون ها دیدن کرده و با مردم صحبت کنم، خوشحال می شوم.

به نظر می رسد این رئیس جمهور مقلد با رصد تمامی سفرهای استانی احمدی نژاد و درک ریزه کاری ها و ظرافت های این کار، ایده های دولت ایران را دزدیده و می خواهد با آن پز بدهد.

این تصمیم شلومف را می توان یکی از نشانه های الگوسازی ما برای مدیریت جهان، روش کشورداری و مردم سالاری در نقاط مختلف دنیا دانست که بطور حتم و به زودی زود در جاهای دیگر نیز ظهور و بروز خواهد یافت و کارآمدی خود را به اثبات خواهد رساند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ویدمر شلومف در گفتگو با روزنامه سوئیسی "نویه زوریخر سایتونگ" درباره چالش های سوئیس در سال 2012 گفته است: تحولات اقتصادی بدون تردید ما را به خود مشغول خواهد کرد؛ همچنین چالش ها در زمینه جایگاه مالی سوئیس و پیامدهای آن برای ما موضوع مهمی خواهد بود. پس از این موضوعات باید چرخش در زمینه تأمین انرژی سوئیس را به واقعیت درآورد. مشاجره های مالیاتی را هم باید حل کرد بویژه در زمینه رابطه با اتحادیه اروپا و امریکا.

رئیس جمهوری آتی سوئیس در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که "شما شخصاً در زمان ریاست جمهوری خود چه کارهایی می خواهید انجام دهید؟" گفته است: من از اینکه از کانتون ها دیدن کرده و با مردم صحبت کنم خوشحال می شوم؛ من روی سفرهای خارجی تأکید زیادی نخواهم داشت اما به عنوان وزیر دارایی مسلماً تماس هایی با همتایان خود در کشورهای دیگر بویژه در اتحادیه اروپا خواهم داشت؛ مسلماً در زمان ریاست جمهوری من نیز دیدارهای رؤسای کشورها از سوئیس مطرح خواهد بود.

او در بخش دیگری از مصاحبه اش سعی کرد خود را فراجناحی و غیروابسته به احزاب نشان دهد، که در این زمینه نیز گویا تلاش داشته از رفتار و منش مردمی محمود احمدی نژاد پیروی کند. این روزنامه از رئیس جمهوری آتی سوییس پرسیده است: "شما از سوی چپ ها یک فرد محافظه کار به حساب می آیید و راست ها هم شما را چپ می دانند. شما در کجا قرار دارید؟" و او در پاسخ گفت: هیچ کس نمی تواند مرا به یک طرز تفکر خاص متهم کند؛ من در زمینه مسائل مالی و اقتصادی مسلماً یک فرد میانه رو هستم اما در زمینه مسائل زیست محیطی می توان مرا حتی یک سبز به حساب آورد. (البته ایشان در این مورد آخر در نقطه مقابل آقای احمدی نژاد ایستاده و رنگ خود را خوب و متناسب انتخاب نکرده است) 

نظر شما :