مجله هفته/ تحقیقات میدانی دیپلمات ژاپنی در ایران

۰۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۸۹۶۶۰۴ اخبار اصلی
یکی از دیپلمات های ژاپنی حاضر در تهران در گفتگویی جالب و خواندنی با یکی از خبرگزاری های کشورمان، چشم بسته غیب دیده و روی نکته اظهر من الشمسی انگشت گذاشته و گفته است: "شما بدون نفت پیشرفت می کنید"
مجله هفته/ تحقیقات میدانی دیپلمات ژاپنی در ایران

دیپلماسی ایرانی: رایزن سیاسی ژاپن در تهران گفته است که برای شناخت بیشتر ایران درحال انجام تحقیقات میدانی در سراسر کشور ماست. البته احتمالا بعدا معلوم می شود که این رایزن محترم به منظور چه تحقیقاتی درحال سفر به نقاط مختلف ایران است و با چه کسانی ملاقات می کند و منظورش از این تحقیقات چیست و نتایجش به چه کار خواهد آمد.

چه بسیار غیر دیپلمات هایی که سفر نکرده و مصاحبه نکرده راه می افتند و سرک در سوراخ هایی که نباید بکشند، می کشند و آینده خود و خانواده شان و اعتبار مملکتشان را تباه می کنند؛ آن وقت این آقای دیپلمات یا رایزن سیاسی با اعتماد به نفس و جسارت تمام، به قول خودش مشغول شناخت و بررسی زوایای مختلف ایران است.

نام این مامور یا رایزن سیاسی "هیرویوکی یاماها" است که در آغاز تحقیقات میدانی سفارت ژاپن از اوضاع ایران! ‌به تبریز سفر کرده و بروبچه های خبرگزاری مهر در تبریز، او را با وجود ظاهر مبدلی که به هم زده بوده شناخته اند و کشانده اند پای مصاحبه و ازش پرسیده اند حالا که شما برای رصد وضعیت اجتماعی، ‌فرهنگی و اقتصادی ایران راه افتاده اید، بگویید ببینیم تا اینجا به چه نتایجی رسیده اید؟

یاماها سخنانش را با این جمله آغاز کرد که: شناخت از ایران در خارج از کشور بسیار متفاوت بوده و بسیاری از واقعیت های داخل ایران، در خارج از کشور بازتاب ندارد"

وی با بیان اینکه تصمیمات درست بر اساس اطلاعات درست اتخاذ می شود تصریح کرد: بر این اساس و با دستور آقای سفیر، بنده مامور شدم با سفر به نقاط مختلف ایران، ‌اطلاعات درستی از اوضاع اجتماعی، ‌فرهنگی و اقتصادی کشور شما به دست بیاورم.

جالب است بدانید آقای یاماها که از 4 ماه پیش به عنوان رایزن سیاسی سفارت ژاپن در تهران مشغول به کار شده، پیشتر در اروپا حضور داشته است. او خود در این باره گفته است: پیش از مامورت به ایران،‌ در اروپا حضور داشتم و به دلیل همین اطلاعات نادرست و تبلیغات بسیار منفی علیه ایران، دوستانم مرا از سفر به تهران بازمی داشتند.

او از تهران به عنوان شهری توسعه یافته و خارج از تصور مردم آن سوی مرزها یاد کرد و افزود: برای شناخت بیشتر و اینکه آیا در ایران فقط پایتخت این کشور در این حد توسعه یافته است یا نه تصمیم گرفتیم به اغلب نقاط کشور سفر کرده و با اوضاع و شرایط این کشور پهناور تاریخی بیشتر آشنا شویم.

به گفته وی، "در ایران برخلاف جو سنگین موجود بر علیه این کشور، ‌زندگی به صورت عادی جریان داشته و مردم مشغول فعالیت های روزانه خود هستند. من تعجب می کنم مردم ایران با وجود تحریمهای گسترده جهانی به طور عادی زندگی می کنند و حتی به فعالیت اقتصادی نیز می پردازند."

این مقام ارشد سفارت ژاپن، به تبلیغات گسترده غرب در خصوص نقض حقوق زنان در ایران اشاره کرد و گفت: برخلاف تصور عمومی، زنان ایرانی در برخی حوزه ها حتی بسیار قوی تر از سایر مناطق حضور یافته و فضای سنگین یاد شده در این کشور دیده نمی شود.

وی در عین حال، شک و شبهه خود را هم پنهان نکرد و گفت: البته شاید این شرایط در ظاهر باشد و اینکه در باطن چه اتفاقاتی در جریان است آگاه نیستیم و باید برای شناخت عمیق، ‌تحقیقات بیشتری انجام شود.

رایزن سیاسی سفارت ژاپن با اذعان به اینکه به هیچ عنوان شناخت و اطلاعات دقیق و مناسب مبتنی بر واقعیت در خارج از این کشور وجود ندارد تصریح کرد: ما نیاز داریم در این کشور تحقیقات وسیعی انجام دهیم. دولت و مردم ایران نیز باید بیش از این در شناساندن چهره واقعی خود به جهان اهتمام کنند.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سئوال که دولت ژاپن در صورت اعمال تحریم های جدید نفتی علیه ایران، چه اقدامی خواهد کرد،‌ افزود: بدون تعارف تحریم نفتی ایران برای ژاپن تبعات بسیار سنگین خواهد داشت و ما به هیچ عنوان به اعمال چنین تحریم هایی مایل نیستیم.

هیرویوکی یاماها، با اشاره به اینکه 10 درصد نفت مورد نیاز ژاپن از ایران تامین می شود اظهار داشت: ‌تحریم نفتی ایران بدون شک موجب افزایش قیمت انرژی شده و این برای ژاپنی که پس از سیل اخیر، درحال احیا شدن است، بسیار گران تمام خواهد شد. دولت ژاپن آرزو می کند مشکلات دولت ایران و جامعه جهانی به طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.

او در پاسخ به این سوال که "در صورت اعمال تحریم های بیشتر به ویژه خارج از مصوبات شورای امنیت، رفتار دولت ژاپن چه خواهد بود؟" به طور محتاطانه ای اظهار داشت: درباره این موضوع نمی توانیم به طور قطعی پاسخ دهیم اما اگر اوضاع بدتر شود شاید دولت ژاپن درخصوص تحریم های یاد شده فکر کند. انتظار داریم جمهوری اسلامی ایران درخصوص فعالیت های هسته ای خود اعتمادسازی کند و اگر تردید ما در این باره بیشتر شود، در آن زمان شرایط بدتر خواهد شد.

رایزن سیاسی ژاپن در تهران، درباره نقاط ضعف و قوت ایران گفت: به نظر من ایران با دیگر کشورهای منطقه در یک مورد تشابه و در یک مورد تفاوت دارد. وجه تشابه شما در این است که هم ایران و هم کشورهای منطقه از منابع انرژی غنی نفتی بهره مند هستند که درآمدهای کلان ناشی از فروش این منابع، اساس عقب ماندگی آنان را فراهم آورده است. وجه تمایز شما نیز این است که کشورهای منطقه بدون نفت دچار مشکل می شوند اما ایران می تواند بدون نفت نیز به توسعه و پیشرفت دست یابد. 

نظر شما :