ادامه جدال ها میان واشنگتن و تل آویو

حمله به ایران مهره اختلاف شد

۱۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۸۹۶۶۸۲ اخبار اصلی
در دیدار جدیدی که مقام‌های ارشد اسرائیلی با امریکایی‌ها‌ در ماه دسامبر در واشنگتن داشته‌اند، طرف اسرائیلی به طرف امریکایی اطلاعات تازه‌ای ارائه داده که بر اساس آن مدعی شده ایران به سمت تولید سوخت جدید هسته‌ای حرکت کرده و بسیار بیشتر از آن‌چه امریکا تصور می‌کند در برنامه‌های هسته‌ای‌اش پیشرفت داشته است.
حمله به ایران مهره اختلاف شد

دیپلماسی ایرانی: ژنرال بینی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در دیدار با دانش‌آموزان دبیرستانی یکی از مدارس رژیم صهیونیستی در یکی از مناطق اشغالی از اراضی 1967 فلسطینی درباره بهار عربی گفت: «این بهار نبود بلکه زمین لرزه منطقه‌ای بود.»

وی همچنین نگرانی خود را از ظهور قدرت‌های اسلامی جدید که به گفته او می‌توانند متاثر از جریان‌های رادیکال باشند، ابراز داشت و گفت: «خاورمیانه به انفجار رسیده است. آن‌چه می‌توانم بگویم این است که ایجاد نظام‌های دموکراتیک در منطقه می‌تواند بسیار نگران کننده باشد.»

به گزارش روزنامه هاآرتص، وی در پاسخ به سوالی در مورد ایران گفت: «تلاش‌های جهانی همچنان ادامه دارد و به موازی آن تلاش‌های اسرائیل نیز در جریان است. لازم است که با این موضوع که اسرائیل را هدف قرار داده است به طور جدی برخورد شود. دولت عبری تنها دولتی است که توسط یک کشور دیگر مورد تهدید قرار می‌گیرد و آن کشور می‌خواهد با هر وسیله‌ای آن را نابود کند.»

در همین رابطه تمیر باردو، رئیس سازمان امنیت خارجی اسرائیل، موساد، در دیدار با 100 سفیر اسرائیلی در سراسر جهان عبارت شوک‌آوری را بر زبان راند که همه را متعجب کرد. وی گفت: «به اعتقاد من ایران هسته‌ای ضرورتا خطر حیاتی برای اسرائیل نیست.»

وی در توضیح اظهاراتش گفت: «اسرائیل از ابزارهای بسیاری برای سنگ‌اندازی و توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران استفاده می‌کند اما تا بدین لحظه نتوانسته است کاری از پیش ببرد. ایران همچنان برنامه هسته‌ای‌اش را دنبال می‌کند و تا کنون نیز توانسته است که پیشرفت‌های بسیاری به دست آورد. با این حال اگر ایران هم به بمب هسته‌ای دست یابد، اتفاقی نمی‌افتد و این مساله قطعا تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود. آن‌چه ممکن است نگران‌کننده باشد این است که وجود چنین تسلیحاتی در دست ایران این قدرت را به تهران بدهد که دیگران را تهدید حیاتی کند و هر گذرگاهی را که بخواهد ببندد و باز کند. در غیر این صورت بمب هسته‌ای ایران تهدیدی برای کسی نخواهد بود.»

وی همچنین تاکید کرد، انجام هر گونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران غیر ممکن است و ما نیز چندان به این مساله فکر نمی‌کنیم و وارد این راه هم نشده‌ایم.  

از سوی دیگر پایگاه خبری اسرائیلی دیلی بیست گزارش داد که اختلاف‌های شدیدی میان اسرائیل و ایالات متحده امریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران در جریان است.

اسرائیل بر این باور است که ایران از خطوط قرمز در برنامه هسته‌ای‌اش عبور کرده و باید حمله پیش‌دستانه به تاسیسات هسته‌ای آن صورت بگیرد. در حالی که ایالات متحده امریکا با هر گونه حمله نظامی به ایران قویا مخالف است و آن را فاجعه‌ای غیر قابل جبران می‌داند. حرفی که برخی از مقام‌های سابق اسرائیل از جمله مئیر داگان نیز می‌زنند و دولت نتانیاهو را متهم می‌کنند که در صدد تدارک حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است بدون این که به فکر عواقب وخیم آن باشد.

شدت این اختلاف‌ها کار را به جایی رسانده که مایکل اورن، سفیر اسرائیل در واشنگتن نامه شدید اللحنی را به وزارت امور خارجه امریکا نوشته و در آن از گفته‌های لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا که چند هفته پیش در سخنانی هر گونه حمله نظامی به ایران را فاجعه‌بار خوانده بود و دیگران را از انجام این کار نهی کرده بود، به شدت انتقاد کرد.

در همین رابطه پاتریک کلاوسون، یکی از کارکنان مرکز واشنگتن برای خاورمیانه گفت: «این درست است که امریکا حمله نظامی به ایران را فاجعه‌آمیز می‌داند و نسبت به انجام آن دائما هشدار می‌دهد اما در صورتی که ثابت شود ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای حرکت کرده است مشاوران رئیس جمهوری امریکا او را وادار می‌کنند که دستور به حمله نظامی به ایران برای جلوگیری از دستیابی‌اش به سلاح هسته‌ای دهد.»

در دیدار جدیدی که مقام‌های ارشد اسرائیلی با امریکایی‌ها‌ در ماه دسامبر در واشنگتن داشته‌اند، طرف اسرائیلی به طرف امریکایی اطلاعات تازه‌ای ارائه داده که بر اساس آن مدعی شده ایران به سمت تولید سوخت جدید هسته‌ای حرکت کرده و بسیار بیشتر از آن‌چه امریکا تصور می‌کند در برنامه‌های هسته‌ای‌اش پیشرفت داشته است.

به ادعای این روزنامه اسرائیلی‌، دستگاه امنیتی این رژیم توانسته‌اند به خاک اطراف یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران دست یابند که به واسطه آن اطلاعات تازه‌ای از برنامه هسته‌ای این کشور در اختیار آنها قرار داده است.

اختلاف اصلی ایالات متحده امریکا با اسرائیل بر سر این سوال است که ایران چه وقت توانسته تاسیسات مخفی برای غنی‌سازی اورانیوم را راه‌اندازی کند. در سایه این اختلاف است که دو طرف هنوز نتوانسته‌اند خطوط قرمز خود را تعریف کنند.  

منبع: القدس العربی 


نظر شما :