واکنش تل آویو به قرارداد تجهیزاتی ریاض-واشنگتن

ما مخالفیم آقای اوباما

۱۳ دی ۱۳۹۰ | ۰۲:۳۴ کد : ۱۸۹۶۶۹۱ اخبار اصلی
منابع اسرائیلی فاش کردند که در سال گذشته میلادی تلاش بسیاری کردند که از فروش تسلیحات نظامی امریکایی به عربستان جلوگیری کنند.
ما مخالفیم آقای اوباما
 دیپلماسی ایرانی: منابع اسرائیلی فاش کردند که در سال گذشته میلادی تلاش بسیاری کردند که از فروش تسلیحات نظامی امریکایی به عربستان جلوگیری کنند.

امریکا و عربستان در سال گذشته میلادی قررادادی در حدود 29.4 میلیارد دلار امضا کردند که بر اساس آن ایالات متحده امریکا 84 جنگنده اف 15، تولید شرکت بوئینگ که یکی از پیشرفته‌ترین نوع جنگنده‌های امریکایی محسوب می‌شود به همراه 70 جنگنده دیگر در اختیار عربستان قرار می‌دهد. علاوه بر آن شماری از جنگنده‌های امریکایی عربستان را بازسازی کرده و تعدادی هلی‌کوپتر و دیگر ادوات نظامی نیز به عربستانی‌ها خواهد فروخت.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، یک منبع اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، درباره دلایل مخالفت اسرائیل برای فروش این تسلیحات به عربستان گفت: «اسرائیل از این نگران بود که با فروش این تسلحات توان نظامی عربستان در برابر اسرائیل تقویت شود و حتی از آن پیش افتد و اسرائیل دیگر قدرت نخست هوایی خاورمیانه نباشد و موازنه قدرت در منطقه به نفع عربستان تغییر کند.»

وی همچنین گفت: «ما تلاش بسیاری کردیم که امریکا را از فروش این تسلیحات منصرف کنیم و حتی پیشنهادهای بسیاری نیز در این رابطه دادیم ولی امریکایی‌ها گفتند که این تسلیحات باید در اختیار عربستان قرار بگیرد تا توان نظامی این کشور به ویژه در بحث هوایی در مقابل ایران تقویت شود و بدین ترتیب پیام قاطعی به ایران داده شود.»

این منبع امنیتی اسرائیلی همچنین تاکید کرد، نگرانی دیگری که وجود داشت این بود که این جنگنده‌ها اگر چه قرار است با هدف رویارویی با ایران در اختیار عربستان قرار بگیرد اما ممکن است روزی علیه اسرائیل نیز به کار برده شوند و امنیت ما را به خطر اندازند.

این روزنامه همچنین تاکید می‌کند که منابع عالی‌رتبه امنیتی اسرائیلی از امضای این قرارداد به شدت ناخرسند شدند و حتی سفرهای مکرری را به واشنگتن انجام دادند تا امریکایی‌ها را از فروش این تسلیحات منصرف کنند. حتی نمایندگان کنگره و سنا را تحریک کردند که علیه این توافق‌نامه رای دهند، ولی چنین اتفاقی نیفتاد و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بر فروش آنها تاکید کرد و قرارداد نهایی آن را امضا کرد.

اسرائیلی‌ها ابراز نگرانی خود را با این بهانه بیان می‌کردند که القاعده در عربستان بسیار فعال است و جریان‌های سلفی و تندرو نیز در این کشور نفوذ بسیاری دارند از این رو این نگرانی وجود دارد که یک خلبان یا شهروند عربستانی یکی از این جنگنده‌ها را ربوده و عملیات تروریستی در خاک اسرائیل انجام دهد. امریکایی‌ها می‌گفتند که عربستان سعودی تعهد داده است که این جنگنده‌ها را هیچ گاه علیه اسرائیل استفاده نکند و به هیچ وجه از پایگاه‌های نظامی امریکا در کشورشان خارج نشوند. اسرائیلی‌ها در پاسخ می‌گفتند، به حرف عربستانی‌ها نمی‌توان چندان اعتماد کرد. آنها در گذشته نیز تعهد داده بودند که جنگنده‌هایی که از امریکا می‌خرند را از پایگاه هوایی تبوک که نسبتا به شهر ایلات نزدیک است، خارج نکنند ولی تعهد خود را نقض کردند و به بهانه‌های مختلف از جمله بهانه‌های فنی جنگنده‌های اف 15 را از این پایگاه خارج کردند. آنها همین کار را با جنگنده‌هایی که از اروپا خریده بودند نیز انجام دادند. بنابر این نمی‌توان چندان به حرف عربستانی‌ها اعتماد کرد.  

با این حال تا کنون امریکا به فشارهای اسرائیل تن نداده و نه تنها توافق‌نامه نظامی خود را با عربستان به مرحله اجرا در آورده است بلکه قراردادهای تسلیحاتی جدیدی را نیز با امارات متحده عربی، اردن، عراق، عمان و قطر به امضا رسانده است. موضوعی که اسرائیلی‌ها را بیش از پیش عصبانی کرده است و دائما از این بابت به آنها شکایت می‌کنند. آنها از این که قرار است جنگنده‌های پیشرفته امریکایی در اختیار عراق بگیرد نیز نگرانند و می‌گویند این نگرانی وجود دارد که دولت عراق بخواهد این جنگنده‌ها را در اختیار ایران قرار دهد. امریکایی‌ها این بهانه را هم رد کرده‌اند.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 


نظر شما :