تازه ترین ادعای واشنگتن پست

ایران از طریق آمریکای لاتین تحریم‌ها را دور می‌زند

۱۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۸۹۶۷۰۲ اخبار اصلی
سفر احمدی‌نژاد، تعهدات اخیر جمهوری اسلامی برای میلیو‌ن‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی آمریکای لاتین و قرارداد‌های تسلیحاتی در ونزوئلا را تقویت می‌کند.
ایران از طریق آمریکای لاتین تحریم‌ها را دور می‌زند
دیپلماسی ایرانی : در حالی که جمهوری اسلامی به دنبال توسعه روابط خود با کشور‌های آمریکای لاتین است، مقامات آمریکایی و کارشناسان منطقه‌ای بر این باورند که تهران می‌کوشد از این طریق تحریم‌های بین‌المللی را دور زده و به بازار‌های مورد نیاز و مواد اولیه دست پیدا کند.
بخشی از این دیپلماسی جدید دفاعی که در ضمن تشدید تنش‌ها میان تهران و غرب صورت گرفته به سفر محمود احمدی‌نژاد ، رئیس جمهور ایران به 4 کشور آمریکای جنوبی و مرکزی مربوط می‌شود. دولت احمدی‌نژاد قول داده است که روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی خود را با منطقه‌ای که حیاط پشتی آمریکا به شمار می‌رود، ‌توسعه دهد.

بنا بر گزارش واشینگتن پست، سفر احمدی‌نژاد، تعهدات اخیر جمهوری اسلامی برای میلیو‌ن‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی آمریکای لاتین و قرارداد‌های تسلیحاتی در ونزوئلا را تقویت می‌کند.
این در حالی است که ایران هیات دیپلماتیک خود را در کشور‌های آمریکای لاتین توسعه داده و اعضای سپاه قدس نیز در آمریکای لاتین پراکنده شده‌اند. اهمیت سفر احمدی‌نژاد از آنجا ناشی می‌شود که رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در هفته گذشته اعلام کردند که ارتقاء سطح روابط با کشور‌های آمریکای لاتین در اولویت‌های سیاست خارجی ایران قرار دارد. از سوی دیگر ایران در ماه‌های اخیر تعدادی از مقامات رده پایین را به آمریکای لاتین اعزام کرده است و احمدی‌نژاد نیز در مصاحبه تلویزیونی زنده خود با تلویزیون دولتی ونزوئلا بر روابط نزدیک میان دو کشور تاکید کرد.

رویکرد اخیر ایران به سوی کشور‌های آمریکای لاتین در شرایطی انجام می‌شود که این کشور‌ها روابط تجاری با جمهوری اسلامی دارند. ونزوئلا به عنوان نزدیک‌ترین متحد ایران در آمریکای لاتین از جمهوری اسلامی حمایت می‌کند و شرکت ملی نفت ونزوئلا نیز اخیرا به دلیل همکاری با تهران در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته است. همچنین کشور های کوچک‌تر منطقه مانند نیکاراگوئه و بولیوی نیز تعهد کمک‌های میلیون‌ دلاری را از مقامات ایرانی دریافت کرده‌اند.
اما در حالی که غرب به دنبال تحریم نفت ایران است،‌مقامات تهران به دنبال راهی از طریق همکاری با شرکای خارجی هستند تا از پیامد تحریم‌ها کاسته و پوششی دیپلماتیک برای برنامه‌های هسته‌ای ایجاد کنند .
الینا رز لتینن، رئیس کمیته شورای روابط خارجی آمریکا یر این باور است که ایران در سال‌های اخیر به طور فعالانه‌ای برای نفوذ در آمریکای لاتین تلاش کرده و کوشیده است دوستانی در این منطقه بیابد و تهدید ایران را تا سواحل آمریکا گسترش دهد.

با این وجود تلاش‌های ایران در این مورد آنچنان که باید و شاید دلگرم کننده نبوده است زیرا دوستان آمریکای لاتین جمهوری اسلامی همچنان بیش از آنکه با ایران رابطه داشته باشند با ایالات متحده روابط تجاری دارند. همچنین شماری از این کشور‌ها از حمایت از ایران در جریان مجادله هسته ای با غرب خودداری می‌کنند.
برخی از این کشور‌ها مانند نیکاراگوئه نیز از عملی نشدن تعهدات ایران ناامید شده‌اند. برای مثال ایران به نیکاراگوئه تعهد کمکی 350 میلیون دلاری داده برای توسعه بنادر داده بود که عملی نشد. این در حالی است که گزارش اخیر مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک نیز حاکی از آن است که آنچنان که نشان داده می‌شود تهران در ایجاد شبکه‌ای فعال در آمریکای لاتین برای حفاظت از منافعش موفق نبوده است.گفتنی است که استراتژی تقویت روابط با آمریکای لاتین به 2 دهه قبل در ایران باز می‌گردد. زمانی که تهران به ماجرای بمب‌گذاری در مراکز یهودیان در سال‌های 1990 از جمله مرکزی در آرژانتین مرتبط شد.روابط بین ایران و آمریکای لاتین از سال 2005 زمانی که محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد،‌نزدیک‌تر شد چرا که وی آمریکای لاتین را به عنوان اولویت دیپلماسی و سیاست خارجی خود تعیین کرده بود. ایران از آن پس 6 هیات جدید در کولومبیا، نیکاراگوئه، اکوادور، اروگوئه و بولیوی ایجاد کرد و هیات‌های خود در کوبا، آرژانتین، برزیل، مکزیک و کوبا گسترش داد.

مقامات سابق جاسوسی آمریکا ادعا می‌کنند که حضور پرسنل سپاه قدس و دیگر پرسنل نظامی در هیات‌های ایران در آمریکای لاتین، توانایی ایران برای انجام عملیات سری در این منطقه را افزایش می‌دهد. این در حالی است که دادگستری آمریکا اخیرا مدعی شده است که سپاه قدس با همکاری یک کارتل مواد مخدر در مکزیک در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن دست داشته است.
آرت کلر، یکی از مقامات سابق سیا ادعا می‌کند که برای ایران فعال بودن در ونزوئلا و برای سپاه قدس حضور در ونزوئلا به معنی این است که جمهوری اسلامی در به چالش کشیدن منافع آمریکا در منطقه جدی است.
باید گفت که همزمان با افزایش روابط دیپلماتیک ایران با کشور‌های آمریکای لاتین، روابط تجاری نیز رشد یافته است. ایران اخیرا از روسیه بزرگترین وارد کننده گوشت از برزیل سبقت گرفته و واردات گوشت ایران از برزیل در دهه گذشته رشد 7 برابری داشته و به 2 میلیارد و 120 میلیون دلار در سال رسیده است. روابط بازرگانی جمهوری اسلامی با آرژانتین نیز به سرعت در حال رشد است و ارزش روابط تجاری با اکوادور از 6 میلیون دلار در سال 2007 به 168 میلیون دلار در سال 2008 رسیده است.

تحلیلگران بر این باورند که نفوذ ایران در آمریکای لاتین می‌تواند اهرم‌های استراتژیکی را نیز برای ایران در راه جدال با غرب ایجاد کند. در ونزوئلا، هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور از برنامه های هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. ایران نیز شعبه‌های بانک در این کشور افتتاح کرده و شرکت‌هایی حمل و نقل جمهوری اسلامی در ونزوئلا نیز به تعبیر مقامات آمریکایی به تهران در راه دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند. تحقیقات پنتاگون نشان می‌دهد که بانک بین‌المللی دسارولو در ونزوئلا روابط نزدیکی با ایران دارد و به نقل و انتقال‌های مالی جمهوری اسلامی کمک می‌کند. این بانک که هم‌اکنون تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد با شعبه‌ای در کاراکاس فعالیت می‌کند.
کارشناسان آمریکایی بر این باورند که چنین موسسه‌هایی به ایران و عناصر پوششی این کشور کمک می‌کنند تا عملیات سری انجام دهند. از طریق این موسسه‌ها ایران می‌تواند به هدف‌های خود برای دسترسی به خدمات بانکداری جهانی، بنادر، فرودگاه‌ها، معادن، و تجهیزات تسلیحات پیشرفته دست پیدا کند.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :