هشدار سیاستمداران مصری به شورای نظامی

انقلاب دوم نزدیک است

۲۹ دی ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۴ کد : ۱۸۹۷۱۹۴ اخبار اصلی
جوانان به هیچ وجه به انقلاب معکوس راضی نخواهند شد و انتظار می‌رود 25 ژانویه سالگرد پیروزی انقلاب آغاز انقلاب جدید در مصر باشد.
انقلاب دوم نزدیک است

دیپلماسی ایرانی: هشام البسطاویسی، رئیس دادگاه نقض قانون اساسی مصر و یکی از نامزدهای مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت که او نیز تصمیم گرفته است که در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر شرکت نکند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وی ضمن تایید مواضع دکتر محمد البرادعی گفت: «من هم انتظار دارم که یکی از مهم‌ترین شروط ما یعنی رسیدن به یک قانون اساسی دموکراتیک که مورد توافق همگان باشد هر چه سریع‌تر تحقق یابد و بتوانیم تصمیم‌های مشخصی که سلامت انتخابات را تایید کند، بگیریم.»

البسطاویسی به دلیل اتخاذ مواضع سیاسی شجاعانه علیه نظام مبارک به ویژه در دوران اعتراض‌های مردمی در سال 2006 که رهبری اعتراض قضات را بر عهده داشت، مورد احترام همه نیروهای سیاسی در مصر است.

وی که در حال حاضر در کویت به سر می‌برد درباره عملکرد شورای نظامی هشدار داد و گفت: «اگر مسلک و سیاست فعلی‌اش را عوض نکند مصر شاهد انقلاب جدیدی خواهد بود.»

او همچنین گفت: «شورای نظامی در حال حاضر به حساب نظام قدیم کار می‌کند و راهی که پیش گرفته راه به نابودی کشاندن انقلاب از طریق مخدوش ساختن چهره‌های ملی، کشتار انقلابیون و هتک حرمت به زنان انقلابی است. جوانان به هیچ وجه به انقلاب معکوس راضی نخواهند شد و انتظار می‌رود 25 ژانویه سالگرد پیروزی انقلاب آغاز انقلاب جدید در مصر باشد.»

دکتر محمد البرادعی روز شنبه 14 ژانویه رسما اعلام کرد به دلیل نبود دموکراسی حقیقی در مصر از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انصراف می‌دهد که این حرکت او ضربه‌ سیاسی محکمی به شورای نظامی مصر محسوب می‌شود. وی در بیانیه خود یکی از دلایل انصرافش از انتخابات ریاست جمهوری را پافشاری شورای نظامی به حفظ راهکارها و سیاست‌های رئیس جمهوری سابق ذکر کرده است.

البسطاویسی کناره‌گیری البرادعی را حرکتی مهم در عرصه سیاسی مصر دانست و از جریان‌های سیاسی خواست که بر نامزدی کسی توافق کنند که بتواند اهداف انقلاب مصر را محقق سازد. وی تاکید کرد که نمی‌تواند نام چهره‌های مشخصی را به زبان بیاورد چرا که بیم آن می‌رود که دیگران فورا در تخریب آن چهره‌ تلاش کنند کما این که شهادت او نیز ناقص خواهد بود. به گفته وی آن‌چه برای او اهمیت دارد مصر و پیروزی انقلاب آن است.  

البسطاویسی همچنین از این که پارلمان جدید از جوانان انقلابی خالی مانده انتقاد کرد و گفت: «دولت نتوانست در برآورده ساختن مطالبات انقلابیون موفق باشد چرا که از لحاظ سیاسی سمبل‌های دوران مبارک را که حیات سیاسی کشور را فاسد کردند برکنار نکرد.»

وی درباره اظهار نظر جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق امریکا که گفت که بعید می‌داند که تا پایان تاریخ تعیین شده یعنی ماه ژوئن شورای نظامی قدرت را به طور کامل تسلیم کند، گفت: «آنها خودشان قبل از انتخابات قانون‌گذاری به این موضوع اذعان کردند. ولی ما همچنان از آنها می‌خواهیم که بر اساس ضوابط قانون اساسی قدرت را تسلیم کنند و اجازه ندهند که وجهشان نزد مردم تخریب شده و ملت بیش از این از دست آنها عصبانی شوند.»

او شروطی که شورای نظامی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وضع کرده را رد کرد و گفت: «قانون اساسی فقط برای این تعدیل می‌شود که تضمینی برای برگزاری انتخابات سالم باشد. و الا این گونه دستورها و قرار و مدارها همان کاری است که در زمان مبارک نیز انجام می‌شد و هدف از آن چیزی جز تقلب در انتخابات نیست.»  

البطاویسی تاکید کرد، نمی‌توان با برگزاری انتخابات فرمایشی که در آن تقلب باشد مردم مصر را فریب داد. من به پیروزی انقلاب مصر کاملا اطمینان دارم و مطمئنم که هیچ کس چه در داخل و چه در خارج نمی‌تواند مردم مصر را مقهور خود کند و ما تلاش می‌کنیم که دستاوردهای انقلاب بدون خونریزی حفظ شوند.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :