در آستانه انتخابات نیروهای فرانسوی از افغانستان می روند

جان سربازان مهم است یا نتایج انتخابات؟

۰۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۵ کد : ۱۸۹۷۳۸۸ اروپا
دکتر پیروز ایزدی، کارشناس مسائل فرانسه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است دلیل خروج نظامیان فرانسه از افغانستان یک سال پیش از موعد مقرر، عدم حمایت افکار عمومی از ادامه این حضور است.
جان سربازان مهم است یا نتایج انتخابات؟
 دیپلماسی ایرانی: افغانستان روزهای پرالتهابی را تجربه می کند. این التهاب اما مانند تب و تاب ناشی از انفجارها و کشتارهایی نیست که از 2001 تاکنون مهمان دل نگران افغان ها و دست لرزان سربازان خارجی در این کشور شده است.نام افغانستان در ایالات متحده مترادف با مصالحه با طالبان پس از بیش از یک دهه مبارزه است. در اروپای این روزها نام افغانستان مساوی است با نارضایتی های عمومی و عزم فرانسوی ها برای خارج کردن سربازان خود پس از کشتاری که هفته گذشته در اردوگاه سربازان فرانسوی و با شلیک گلوله یک سرباز افغان رخ داد. حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان این روزها را در قاره سبز شب می کند. وی  در سفر اروپایی خود به بریتانیا، فرانسه و ایتالیا تلاش خواهد کرد تا سران این کشورها را برای تحکیم روابط دوجانبه و حمایت از دولت وی تشویق کند. نخستین مقصد او کاخ الیزه بود که سارکوزی در آن و پشت تریبون نشست مطبوعاتی تاکید کرد که نیروهایش را تا 2013 از افغانستان به خانه بازمی گرداند. دیپلماسی ایرانی نقش و اهداف کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه را در افغانستان در گفت و گو با دکتر پیروز ایزدی، کارشناس مسائل فرانسه بررسی کرده است:

 فرانسه اعلام کرده است که یک سال پیش از موعد مقرر نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. خروج پیش از موعد نیروهای فرانسوی از افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

معمولا افکار عمومی در فرانسه مخالف آن است که سربازان فرانسوی در مناطق دوردستی که فرانسه چندان منفعتی هم در آن مناطق ندارند، قربانی شوند. کشته شدن چهار نظامی فرانسوی طی هفته پیش توسط یک نیروی طالبان با لباس مبدل، باعث شد که فشارها بر دولت فرانسه برای بیرون کشیدن نیروهای نظامی از افغانستان افزایش یابد. با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری در فرانسه، سارکوزی سعی کرد با اعلام این که فرانسه زودتر از موعد از افغانستان خارج خواهد شد و ماموریت های رسمی خود را در ولایت پکتیکای افغانستان که شامل حدود سه هزار و هفتصد و پنجاه نیروی فرانسوی می شود که در آن جا عملیات رزمی و تربیت پلیس افغانستان را به عهده دارند، تا حدود افکار عمومی کشورش را آرام کند. به هر صورت مسئله افغانستان یکی از موضوعاتی است که می تواند به انتخاب مجدد سارکوزی لطمه بزند.

 

به نظر شما بعد از گذشت ده سال از حضور نیروهای فرامنطقه ای در افغانستان، اروپا به طور کلی و به ویژه فرانسه تا چه حد از حضور خود در افغانستان راضی هستند و فکر می کنند که این اقدام دستاوردی برای آن ها داشته است؟

این مسئله را باید با دید وسیع تری نگاه کرد. امریکا همواره از کشورهای اروپایی انتظار داشته که در این زمینه یعنی مبارزه با ترور و ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان که یکی از پایگاه های صدور تروریسم به دنیا بوده،‌ مشارکت بیشتری داشته باشند. اروپایی ها به این دلیل که توان این کار را نداشته اند، آن طور که باید و شاید توقعات امریکا را برآورده نکردند و در سطح محدود اقدام به اعزام نیرو به افغانستان کرده اند.

امریکا این توقع را هم داشت که در زمینه کمک های اقتصادی و ایجاد زیرساخت ها کمک بیشتری از سوی اروپایی ها به افغانستان شود که این کمک ها هم بر اساس آمارهایی که وجود دارد در حد انتظار و مطلوب امریکا نبوده است. لذا به نظر می رسد عملکرد اروپا در افغانستان به طور کلی هم ناموفق و هم ضعیف بوده است. عدم موفقیت اروپا نیز به این دلیل بوده که نیرو و سرمایه کافی از طرف اروپا در افغانستان به کار نیفتاده است تا این اقدام مثمر ثمر باشد و به اهداف مورد نظر برسد.

 

همان طور که شما اشاره کردید به نظر می رسد فرانسه با نیروهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم همکاری کرده است. این اقدام برای فرانسه تا چه حد رضایت بخش بوده است؟

به هر حال در فرانسه همواره فشارهای داخلی بر سیاست خارجی تاثیرگذار بوده است. افکار عمومی کشته شدن سربازان فرانسوی را در خارج از مرزها، آن هم برای مسائلی که شاید به طور مستقیم چندان امنیت فرانسه را تهدید نکند، نمی پذیرد. اگر دولت ها هم در فرانسه بخواهند که از خود همراهی نشان دهند، با توجه به این که تحت فشار مردم قرار دارند، در مواقع انتخابات از قدرت مانور کمتری برخوردارند. به همین دلیل ماموریت نیروهای فرانسوی چندان موفقیت آمیز نبوده است. البته عملیات فرانسه بیشتر روی آموزش سربازان و عملیات غیررزمی متمرکز شده است تا جان سربازان فرانسوی کمتر مورد خطر قرار بگیرد اما با توجه به این که افغانستان محیط ناامنی است، حتی در این موارد هم فرانسه تلفاتی را متحمل شده است.

 

این عدم حمایت افکار عمومی فرانسه بیشتر به دلیل در خطر بودن جان نظامیان فرانسوی در افغانستان است یا اساسا بحث خطر القاعده و طالبان برای اروپایی ها و فرانسوی ها کمتر شده است؟

باید گفت که هر دوی این موارد در عدم حمایت افکار عمومی از ادامه ماموریت فرانسه در افغانستان تاثیرگذار است. القاعده طی چند سال اخیر عملیاتی در خاک اروپا نداشته است و جزء تهدیداتی نیست که به طور ملموس مردم کوچه و بازار آن را حس کنند. به هر حال خانواده هایی که پس از بازگشت اجساد نظامیان به کشور داغدار می شوند، بیشتر روی افکار عمومی تاثیر منفی می گذارد.


نظر شما :