باوجود ادامه زبان تهدید

صالحی برای کاهش تنش ها تلاش می کند

۱۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۸۹۷۴۶۶ اخبار اصلی
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در تلاش برای کاهش تنش ها،روز دوشنبه پیشنهاد داد مدت سفر 3 روزه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران تمدید شود.
صالحی برای کاهش تنش ها تلاش می کند
دیپلماسی ایرانی : علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در تلاش برای کاهش تنش ها،روز دوشنبه پیشنهاد داد مدت سفر 3 روزه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران تمدید شود.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز؛ هنوز مشخص نیست که این پیشنهاد ایران نشانه ای از تلاش برای بازی با زمان است که به منظور ادامه فعالیت های غنی سازی با وجود فشار غرب انجام می شود یا خیر.
این در حالی است که همچنان پیشنهاد از سرگیری مذاکرات هسته ای که از سوی ایران به غرب ارائه شده، نتوانسته اعتماد اعضای 1+5 را به گونه ای جلب کند که دست کم زمانی برای برگزاری این مذاکرات تعیین کند. برخی تحلیلگران ادعا می کنند که غرب در مورد پیشنهاد تهران دچار تردید است چرا که شکست سخت مذاکرات در ژانویه 2011 به دنبال پیش شرط هایی که جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات هسته ای تعیین کرد، آنها را دلسرد کرده است.
به گزارش این روزنامه آمریکایی، لحن مسالمت آمیز صالحی در پیشنهاد به بازرسان با گزارش برخی رسانه های دیگر مواجه است که جمهوری اسلامی را در آستانه آمادگی برای درگیری نظامی توصیف می کنند. این گزارش ها حاکی از آن است که ایران تجهیزات جنگی پیشرفته ای را به تازگی آزمایش کرده است.

از سوی دیگر تلویزیون پرس تی وی نیز به نقل از صالحی گزارش داده است که جمهوری اسلامی در ماه های آتی سوخت تهیه شده از اورانیوم 20 درصدی را در راکتور تحقیقاتی تهران استفاده خواهد کرد.
وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز امیدواری در مورد سفر بازرسان در حالی پیشنهاد افزایش زمان سفر بازرسان هسته ای را مطرح کرد که در اتیوپی به سر می برد. اما مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز به این پیشنهاد واکنش نشان نداده اند.

این در حالی است که زمان سفر بازرسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که آمریکا و متحدان اروپایی اش همچنان به دنبال افزایش فشار بر جمهوری اسلامی هستند. از سوی دیگر باراک اوباما در هفته های اخیر بارها اعلام کرده است که هیچ گزینه ای در مورد ایران از روی میز برداشته نشده است.
اما لحن صالحی در تضاد با اظهارات دیگر مقامات ایرانی است که در هفته پیش از سفر بازرسان آژانس به ایران مطرح شده بود. ایران در پنجشنبه گذشته تهدید کرد که پیش از اعمال تحریم های نفتی اروپا علیه ایران، صادرات نفت به اروپا را متوقف می کند.

 

نظر شما :