مذاکرات هنیه با مشعل در دوحه بی‌نتیجه ماند

بروز اختلاف میان رهبران حماس

۲۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۹ کد : ۱۸۹۷۹۶۹ اخبار اصلی
در حالی که تنها دو روز از سفر اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس به تهران و پایان سفرهای منطقه‌ای خالد مشعل می‌گذرد، برخی منابع خبری به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داده‌اند که هنیه و مشعل دچار اختلاف شده‌‌اند و واسطه‌های حل این اختلاف‌ها که ظاهرا قطری‌ها هستند نیز تا بدین لحظه نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.
بروز اختلاف میان رهبران حماس

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا در درون جنبش مقاومت اسلامی، حماس، اختلاف‌هایی میان رهبران این جنبش بروز کرده است. پس از آن که روز یک‌شنبه محمود الزهار، یکی از رهبران حماس در غزه توافق اخیر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس با محمود عباس، رئیس جنبش فتح و رئیس حکومت خودگردان فلسطینی را اشتباه خواند، اکنون اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر این که اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس در غزه و خالد مشعل نیز بر سر چگونگی پیشبرد اهداف سیاسی‌ این جبنش با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند.

در حالی که تنها دو روز از سفر اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس به تهران و پایان سفرهای منطقه‌ای خالد مشعل می‌گذرد، برخی منابع خبری به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داده‌اند که هنیه و مشعل دچار اختلاف شده‌‌اند و واسطه‌های حل این اختلاف‌ها که ظاهرا قطری‌ها هستند نیز تا بدین لحظه نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، یک دیپلمات آگاه در این باره گفت: «دو رهبر بارز حرکت مقاومت اسلامی، حماس، نتوانستند مذاکرات سری خود را در قطر در روز یک‌شنبه برای حل بحران پیش آمده بر سر توافق آشتی با جنبش فتح که رهبری آن بر عهده محمود عباس است، پیش برده و به نتیجه برسانند و این اختلاف همچنان به قوت خود باقی است.»

بنا به این گزارش برای نخستین بار در تاریخ 25 ساله جنبش حماس اختلافات علنی میان رهبران آن بروز کرده است به گونه‌ای که برخی از رهبران این جریان معتقدند که باید با جنبش فتح، جریان سیاسی رقیب حماس به رهبری محمود عباس آشتی کرد چرا که جریان اصلی و نخست در فلسطین محسوب می‌شود در حالی که برخی دیگر از رهبران حماس با این رویکرد آشتی‌جویانه مخالفند و صلح با عباس را به هیچ وجه نمی‌پذیرند.    

این دیپلمات‌ آگاه در این باره گفت: «خالد مشعل و اسماعیل هنیه در قطر برای مناقشه اختلافات پیش آمده بر سر توافق‌نامه دوحه پشت درهای بسته مذاکرات سری و جدی‌ای را انجام دادند ولی این گفت‌وگوها به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند.»

هنیه پس از پایان سفر رسمی‌اش به ایران به دوحه رفت و این مذاکرات را با خالد مشعل انجام داد. مساله سوریه دیگر مساله مورد اختلاف مشعل با هنیه است. مشعل مدتی است که محل اقامت دائمی خود در دمشق را ترک کرده و میان دوحه و قاهره در سفر است. در حالی که هنیه از این که روابط حماس با دمشق تیره شود، بسیار نگران است.

تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند که این دو رهبر سیاسی اسلامی به هیچ وجه تمایل ندارند که این اختلافات گسترش یابند یا این که حل نشده باقی بمانند از این رو همه تلاش خود را می‌کنند که اختلاف‌های درونی خود را خودشان به تنهایی حل و فصل کنند و اجازه ندهند که کار به مداخلات طرف‌های خارجی برسد. ولی با این حال این دیپمات که میدل ایست آنلاین می‌گوید نخواسته است که نامش فاش شود، گفت: «جلسه بی‌نتیجه به پایان رسیده و اختلاف‌ها میان این دو رهبر همچنان به قوت خود باقی است.»

اختلاف‌های فتح و حماس از سال 2007 و دقیقا از زمانی آغاز شد که محمود عباس تصمیم گرفت بدون توجه به نظرات حماس که شریک آن در دولت وحدت ملی بود با اسرائیل مذاکره کند. حماس هر گونه مذاکره با اسرائیل را قویا رد می‌کند در حالی که فتح تحت تاثیر امریکا و متحدان غربی‌اش بر تداوم گفت‌وگوها با اسرائیل اصرار دارد.

از سویی برخی رهبران حماس از جمله اسماعیل هنیه و محمود الزهار بر این اعتقادند که تحولات خاورمیانه و پیروزی‌هایی که جریان‌های اسلامی به تازگی در برخی کشورهای انقلابی عربی همچون مصر، تونس و مغرب کسب کرده‌اند باعث خواهد شد تا نفوذ بیشتری در عرصه سیاسی کسب کنند و جایگاهشان در برابر عباس بیش از پیش تقویت شود. در حالی که خالد مشعل و هم‌فکرانش که روابط بسیار نزدیکی با اخوان المسلمین در مصر دارند بر این باورند که اکنون زمان آشتی با فتح است نه زمان رویارویی و بدین وسیله حماس می‌تواند فضای بیشتری برای مانور سیاسی کسب کند.

خالد مشعل هفته گذشته توافق‌نامه‌ای را با محمود عباس امضا کرد که به موجب آن عباس ریاست دولت تکنوکرات انتقالی را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست حکومت و پارلمانی که قرار است در سال جاری میلادی برگزار شود، بر عهده خواهد گرفت. اسماعیل هنیه خود شخصا این توافق‌نامه را تایید کرده است ولی دیگر رهبران حماس با این توافق‌نامه به شدت مخالفند. به اعتقاد آنها مشعل امتیاز بزرگی را به عباس داده در حالی که هیچ نیازی به دادن این امتیاز نیست چرا که وی در مذاکراتش با اسرائیل متحمل شکست‌های سنگینی شده و دیگر آن جایگاه سابق را ندارد. در عین حال فتح وجود اسرائیل را به رسمیت شناخته و تن به مذاکرات سازش با این رژیم داده است در حالی که حماس به هیچ وجه نمی‌پذیرد که اسرائیل از سوی فلسطینی‌ها به رسمیت شناخته شود.  

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

( ۳ )

نظر شما :