مجله هفته: توقف فروش نفت به اروپا کلید خورد

۲۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۸۹۹۸۹۳ اقتصاد و انرژی
در فاصله سه ماه مانده تا آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، وزارت نفت از قطع صادرات نفت خام به یونان و اسپانیا و نیز قطع صادرات نفت به ایتالیا در آینده نزدیک خبر داد.
مجله هفته: توقف فروش نفت به اروپا کلید خورد
 دیپلماسی ایرانی: اولین کشوری که پیش از شروع زمان بندی اتحادیه اروپا برای توقف خرید نفت از ایران، با قطع پیشدستانه صادارت نفت مواجه شد، یونان است. یونان کشور بحران زده ای است که ماه ها در آتش خشم و التهاب مردم کشورش به سر می برد و هنوز نتوانسته راه حلی برای عبور از بحران های خود بیابد.

ایران پس از اعلام تحریم نفتی از سوی اتحادیه اروپا، به کشورهای بحران زده این قاره همچون یونان، اسپانیا و ایتالیا توصیه کرد که از همدستی با قدرت های غربی دست بردارند و خود را از نفت ایران محروم نکنند تا پیامدهای اقتصادی آن شامل حالشان نشود. مقام های این کشورها اعلام کردند که عربستان قول داده کمبود نفت بازار را در صورت تحریم ایران جبران کند و آنها نیز نگرانی چندانی بابت قطع شریان نفت ایران ندارند.

اکنون در حالی که حدود سه ماه تا آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا باقی مانده، وزارت نفت اعلام کرده که صادراتش را به برخی از این کشورها قطع کرده است. گفته شده است بدقولی یونانی ها در پرداخت پول نفت وارداتی از ایران یکی از مهم ترین دلایلی بوده که موجب شده تا جمهوری اسلامی صادرات نفتش را به این کشور متوقف کند.

پرس تی وی با اعلام این خبر نوشت: صادرات نفت به شرکت های "هلنیک پترلیوم" و "موتور اویل هلاس" پس از آن متوقف شد که این دو شرکت از پرداخت پول به ایران خودداری کردند. این شبکه ایرانی در ادامه گزارش خود افزود: قطع صادارت نفت از ایران به یونان بدون تردید موجب شدت یافتن بحران اقتصادی در این کشور اروپایی خواهد شد. چرا که در پی اقدام کشورهای غربی در تحریم نفت ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری پیدا کرده و اقدام ایران در متوقف کردن صادارت نفت به کشورهای انگلیس و فرانسه نیز موجب شده تا بهای نفت درهر بشکه به بیش از 120 دلار برسد.

دو روز بعد، یک منبع مطلع از قطع صادرات 200 هزار بشکه ای نفت ایران به اسپانیا خبر داد و اعلام کرد که احتمال قطع صادرات نفت به برخی پالایشگاه های ایتالیایی نیز قوت گرفته است. البته خبرگزاری مهر در ذیل این خبر آورده بود که در روزهای اخیر مکاتباتی از سوی شرکت ملی نفت ایران با برخی از پالایشگاه های نفت ایتالیا مبنی بر امضای قراردادهای بلندمدت فروش نفت صورت گرفته است.

با وجود کاسته شدن این مشتریان نفتی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از افزایش مشتریان خارجی خرید فرآورده‌های مختلف نفتی از ایران و امضای چند قرارداد جدید برای فروش فرآورده های نفتی با کشورهای مختلف جهان خبر داد. جلیل سالاری درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده های مختلف نفتی از ایران گفت: برای سال 1391 به منظور صادرات روزانه حدود 44 میلیون لیتر انواع فراورده های نفتی برنامه ریزی شده است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از افزایش تقاضای جهانی برای واردات فراورده های مختلف نفتی از ایران خبر داد و افزود: برای سال جاری چندین قرارداد جدید با کشورهای مختلف برای صادرات سوخت مایع امضا شده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران سال گذشته حدود 10 میلیارد دلار فرآورده های مختلف نفتی به کشورهای همسایه صادر کرده است که صادرات سوخت مایع کشور در مقایسه با سال 1389 حدود دو میلیارد دلار افزایش یافته است.  در حال حاضر ایران قراردادهایی به منظور صادرات فرآورده‌های مختلف نفتی با افغانستان، ارمنستان، عراق و برخی از کشورهای شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس در دست اجرا دارد.


( ۱ )

نظر شما :