آمریکا و معامله سوریه با ایران در مذاکرات

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۸ کد : ۱۹۰۱۲۸۵ سرخط اخبار

شکست تمام توطئه‌های غرب در سوریه باعث شد واشنگتن تلاش ناامیدانه‌ای را برای معامله سوریه با تهران در مذاکرات هسته‌ای مطرح کند، تلاشی که تهران شدیدا با آن مخالف است.
خبرگزاری فارس: تلاش آمریکا برای معامله سوریه با ایران در مذاکرات بغداد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری الشرق الجدید ، غالب قندیل تحلیلگر و استراتژیست معروف لبنانی در تازه‌ترین مقاله خود به بررسی نفاق آمریکایی ها در تقابل با موضوع القاعده پرداخته است، وی در این مقاله می‌نویسد که اعتراف لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا در مورد حضور نیروهای القاعده در سوریه و مشاهده سرنخ های انفجارهای انتحاری در این کشور به دست اعضای این سازمان مقدار زیادی از نفاق سیاسی آمریکایی ها را فاش کرد، البته این اولین اعتراف از این نوع نبود و بعد از مجموعه اظهار نظر هایی مطرح شد که مقامات نظامی و امنیتی آمریکا این روزها مطرح می کردند، البته هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز سهم زیادی در این گفتمان دارد، اما این اظهارات باعث نمی شود که آمریکایی ها رفتار خود در قبال سوریه را مورد بازبینی قرار دهند، بلکه آنها تصمیم خود را در افزایش فشارها بر دولت و ملت سوریه که درمقابل تروریسم و تکفیری های مورد حمایت از سوی جامعه جهانی و منطقه ای مقاومت می کنند، تقویت کرده است.

* آمریکا و مزدوران منطقه‌ای بسترساز حضور القاعده در سوریه

قندیل در این مقاله به ذکر چند نکته پرداخته و تاکید می کند که پانتا در اظهارات خود اعلام کرده که گروه های القاعده از هرج و مرج موجود در برخی از مناطق سوریه استفاده می کنند، این در حالی است که این هرج و مرج برخواسته از وجود گروه های مسلح وابسته به سازمان های جاسوسی آمریکا و غرب است و دولت ترکیه نیز پایگاه هایی را برای آنها در خاک خود در نزدیکی مرزهای سوریه ایجاد کرده است و از سوی دیگر عربستان سعودی و قطر نیز علنا اعلام کرده اند که از آغاز سال 2011 تاکنون این گروه ها را مود حمایت مالی و تسلیحاتی قرار داده اند.

بنابراین اگر در برخی از مناطق سوریه شاهد هرج و مرج هایی هستیم، ناشی از توطئه های آمریکا برای از بین بردن قدرت سوریه است و حضور گروه های تروریستی نیز به علت فعالیت های سازمان های جاسوسی آمریکا و حمایت رهبران ترک ها و سعودی ها و قطری ها از آنها است، این در حالی است که سران القاعده نیز بخشی از این توطئه چند جانبه هستند که زندگی شهروندان سوری و ثبات آنها را با نظارت آمریکا هدف قرار داده است.

* عربستان و قطر بدون اجازه آمریکا آب نمی‌خورند

قندیل در تبیین دومین نکته خود در این مقاله تاکید می کند که هیچ کس در جهان نمی تواند باور کند که سعودی ها بتوانند و جرأت کنند اقدامی را بر خلاف رضایت آمریکا یا خارج از دستور این کشور انجام دهند، این موضوع در مورد قطر و دولت موهوم عثمانی نیز صدق می کند، دولتی که اتاق عملیات مشترک با سازمان های جاسوسی آمریکا و فرانسه در پایگاه آنجرلیک ایجاد کرده تا تروریسم در سوریه را رهبری کند.

* دنیا مسئولیت گریزی آمریکا در مقابل سوریه را باور نمی‌کند

با قطع و یقین می توان گفت که هیچ کس دروغ های آمریکا برای فرار از مسئولیت نظارت این کشور در ارسال سلاح به سوریه برای گروه های تروریستی برای اقدامات انتحاری در سوریه و کشتار مردم و ایجاد هرج و مرج در این کشور را باور نمی کند، تازه ترین دلیل این موضوع نیز در کشتی لطف الله 2 است که ارتش لبنان آن را مصادره کرده، کشتی که از خاک لیبی حرکت کرده و در کشوری که مزدوران آمریکا به راحتی در آن فعالیت می کنند، سلاحها و مواد منفجره زیادی را جمع آوری کرده تا آنها را به شمال سوریه انتقال دهد تا از این طریق و با کمک جریان 14 مارس آنها را به خاک سوریه برساند، جریانی که ریاست آن بر عهده جفری فلتمن و بندر بن سلطان قرار دارد و تامین مالی آن نیز برای قرار دادن لبنان به عنوان سکوی تخریب سوریه با حمایت قطر و سایر کشورهای هم پیمان آمریکا صورت می گیرد.

* تناقض مواضع آمریکا در قبال حضور القاعده در سوریه

سومین نکته ای که قندیل به آن اشاره می کند، این است که دولت سوریه از همان ابتدای حوادث از وجود برخی گروه های تروریستی و فعالیت های جماعت های تکفیری در این کشور و اعزام سران القاعده به سوریه و تجمیع آنها در این کشور از طریق کشورهای همسایه بویژه اردن و لبنان و ترکیه خبر داده بود، اما آمریکا با چهره نفاق خود این اطلاعات را رد کرد، در حالیکه جوخه ای از مزدوران این کشور در سوریه و در منطقه مستقر هستند که حمد بن جاسم در رأس آنها قرار دارد، آنها به علت همین انکار بود که تاکنون عملیاتی که نام آن را اعتراضات مسالمت آمیز گذاشته اند، در سوریه دنبال کرده اند.

* جهان باید در سرکوب تروریست‌ها به سوریه کمک کند

منطق سیاسی حکم می کند که با توجه به اعتراف آمریکایی ها، جامعه جهانی کمک هایی را به دولت سوریه ارائه کند تا دمشق بتواند در مبارزه با تروریست از آنها استفاده کند، این همان ادعایی است که آمریکایی ها در طول سالیان گذشته به بهانه آن جنگ هایی را در منطقه آغاز کرده اند، اما واقعیت این است که آنها گروه های تروریستی را مورد حمایت قرار می دهند تا از آنها برای از بین بردن ارکان دولت سوریه استفاده کنند.

* ماهیت نگرانی آمریکا در سوریه

از سوی دیگر آمریکا و مزدوران آن از افزایش قدرت سوریه در منطقه بعد از پیروزی آنها بر این توطئه ها می ترسند، آنها همچنین از تثبیت معادله ی بین المللی جدیدی می ترسند که به سوری ها این امکان را می دهد که در مقابل تروریسم و تخریب بایستند و در کنار دولت و ارتش خود قرار گرفته و اصلاحات را در این کشور به ریاست بشار اسد دنبال کنند، طرح کوفی عنان میدان این مبارزه است، این در حالی است که پتانسیل این معادله جدید را روسیه با وتوی مشترک خود با چین بنیانگذاری کرده است.

چهارمین موضوع مورد توجه قندیل در این مقاله پیشرفتی است که دولت سوریه در اجرای اصلاحات مورد نظر خود به دست آورده است، این پیشرفت با انتخابات پارلمانی در این کشور به اوج خود رسید و همزمان بندهایی که پروتکل همکاری بین وزارت خارجه و هیئت ناظران بین المللی بر آن تاکید کرده بود نیز به اجرا گذاشته شد.

در مقابل تصمیم بر این گرفته شده که عملیات کشتار و ترور و انفجارهای انتحاری تنها به عناصر القاعده منحصر نشود، بلکه به اقدامی تبدیل شود که گروه های مسلح نیز به آن اذعان می کنند و تاکید می کنند که به وارد شدن به مرحله ترورها و انفجارها متعهد هستند و حتی خود ناظران را نیز دو روز پیش در انفجار انتحاری که در دمشق انجام شد، هدف قرار دادند.

* روسیه ابتکار عمل دفاع از سوریه را در دست می‌گیرد

در این میان به نظر می رسد روسیه تصمیم به وارد شدن در میدان تقابل با عربده کشی های آمریکا گرفته و در این راه می خواهد از قاچاق سلاح به سوریه جلوگیری کند، مسکو به علت وجود ناوگان خود در دریای مدیترانه و ماهواره های خود که قادر به نظارت و پیگیری اوضاع منطقه هستند وهمچنین از طریق شبکه جاسوسی خود در منطقه، این قدرت را دارد. روسیه حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و با هجمه ای دیپلماتیک به دنبال اعمال تحریم علیه کشورهایی است که در صادرات سلاح و ترویست به سوریه و تامین مالی گروه های تروریستی در آن نقش دارند. این مفهوم کلی درگیری سیاسی بین المللی در مرحله آینده خواهد بود، چرا که این تحریم ها می تواند دولت ها و گروه های توطئه گر در لیبی و مصر، یعنی عربستان سعودی و ترکیه و قطر را نیز شامل شود.

* افزایش نگرانی آمریکا از پیروزی سوریه در طرح عنان

چیزی که آمریکایی ها در مورد طرح عنان در سوریه از آن نگران هستند، تنها صدور گزارشی متوازن و منصفانه در راستای منافع دولت سوریه و موسسات نظامی و امنیتی آن نیست، بلکه پروتکل کاری ناظران است که اجرای آن به پیشرفت هایی دست پیدا کرده و در اظهارات کوفی عنان نیز در شورای امنیت به آن اشاره شده، وی از گروه های واگرای مسلح خواسته است تا با آغاز گفتگوها سلاح های خود را کنار بگذارند، این در حالی است که دولت سوریه با مطالبات مردمی گسترده ای مواجه است که تاکید دارد این گروه های تروریستی باید از بین بروند و خلع سلاح شوند تا کشور از نابسامانی و ناامنی که در برخی از بخش ها وجود دارد، خارج شود. در همین راستا سوری ها بر ضرورت و اهمیت همگرای ملی و قرار گرفتن در کنار دولت و ارتش در شرایط کنونی برای مقابل با ترور و تکفیر که زندگی آنها را تهدید می کند، مصمم تر شده اند.

* تلاش ناکام آمریکا برای معامله سوریه با ایران

شکست گروه های مسلح در عرصه میدانی به معنای از دست رفتن برگه های فشار آمریکا در داخل سوریه است و به همین علت آمریکا و هم پیمانان آن سعی دارند تا مأموریت ناظران بین المللی را دور بزنند، اما طرح عنان و روسیه در داخل شورای امنیت و خارج از آن در کمین آنها قرار دارد و رفتارهای منافقانه و توطئه آمیز آمریکاییها در قبل سوریه نیز ناشی از شکست این کشور در دستیابی به دمشق است. در طرف دیگر آمریکا می خواهد در مذاکرات بغداد قدرت ایران را به رسمیت بشناسد و در مقابل در پروژه ای منطقه ای ترکیه و عربستان سعودی و ایران را برای حذف سوریه با هم بسیج کند، اما این طرحی است که ایران هرگز آن را قبول نخواهد کرد و روسیه نیز آن را رد می کند. در این میان دولت ملی گرای سوریه نیز به دنبال انتقال از مرحله کنونی به مرحله ضد حمله است، چرا که پیشرفت هایی را در زمینه بهبود اوضاع سیاسی و امنیتی خود به دست آورده و موفق شده تا در مقابل تحریم ها و فشارهای اقتصادی نیز پایداری کند. بنابراین مشروعیت و قدرت دولت سوریه در منطقه قوی تر از آن است که بتوان با شعبده بازی های واشنگتن و توطئه های وابسته های سیاسی آمریکا آن را خفه کرد.

نظر شما :