اقدام نظامی علیه ایران "عاقلانه" نیست

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۰۱۳۲۷ سرخط اخبار

فارس: یکی از مقامات ارشد دولت سابق آمریکا ضمن هشدار به دولت کشورش درباره اقدام نظامی علیه ایران تأکید کرد که حمله به ایران "عاقلانه" نیست.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست"، "نیکلاس برنز" یکی از مقامات ارشد دولت "جرج بوش" رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز گذشته ضمن اعلام مخالفت خود با هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران هشدار داد که حمله زودهنگام اسرائیل به ایران "غیرعاقلانه" است.
وی تصریح کرد: آمریکا قابلیت نظامی بیشتری دارد و می‌تواند بیش از هرکشور دیگری با مهارت بیشتری، از ترکیب دیپلماسی و تهدید به زور (علیه ایران) استفاده کند.
این مقام آمریکایی همچنین معتقد است که تحولات اخیر سیاسی در جهان همچون کنار رفتن "نیکلا سارکوزی" رئیس‌جمهور سابق فرانسه از عرصه قدرت، می تواند در سخت‌تر شدن راه‌حل بین‌المللی در قبال برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته باشد.
وی در خصوص موضع رئیس‌جمهور جدید فرانسه در مذاکرات ایران گفت: شک دارم که رئیس‌جمهور فرانسوا اولاند به اندازه نیکلا سارکوزی سخت‌گیر باشد. سارکوزی در مذاکرات 5+1 همچون فولاد بود.
برنز همچنین اعلام کرد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و "ایهود باراک" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل اعتبار بخشیدن به تهدید نظامی علیه ایران شایسته اعتبار هستند زیرا این تهدید در ایجاد عزم حرکت برای تحریم‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک نقش عمده‌ای داشته است.

"دنیس راس" مشاور سابق اوباما نیز روز دوشنبه اعلام کرد به منظور آنکه تهران جدیت خود را در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای اش به اثبات برساند باید گامی در جهت توقف غنی‌سازی اورانیوم خود بردارد.

مشاور سابق "باراک اوباما" ادامه داد که ایران باید مقدار زیادی از اروانیوم خود حتی بخشی از اورانیوم با درصد غنای زیر 20 درصد را از ایران خارج کند.

وی تصریح کرد، گرچه انتظار وقوع پیشرفت در دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5‌(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در بغداد که قرار است 23 ماه مه برگزار شود، نمی‌رود اما فکر نمی‌کند که باید آماده نتیجه‌ مشخصی از این مذاکرات بود.
راس با تأکید بر آنکه پیشرفت در مذاکرات ایران و 1+5 نیازمند برگزاری گفت‌وگوهای منظم و مداوم میان ایران و این کشورها است، گفت: اگر نشست‌ها ماهی یک بار نباشد، این مذاکرات یک فرایند جدی نخواهد بود.

وی ادامه داد که مهم است که آمریکا یک پیشنهاد معتبر به ایران دهد به طوریکه هرگونه شکست در مذاکرات و متعاقب آن استفاده از زور بر گردن ایران و نه غرب خواهد بود.
مشاور سابق اوباما در خصوص بی‌ثمر بودن اقدام نظامی علیه ایران گفت که هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد و در صورتیکه حمله علیه ایران صورت گیرد، برنامه هسته‌ای ایران تنها برای یک مدت به تعویق می‌افتد ولی متوقف نخواهد شد بنابراین آمریکا باید جامعه بین‌الملل را همچنان به ادامه تحریم‌ها علیه ایران و دیگر اقدامات ترغیب کنند.
 

نظر شما :