موعد احتمالی اعلام توافق ایران و آژانس

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۹۰۱۴۷۴ سرخط اخبار

یک دیپلمات غربی در خصوص احتمال حصول توافقی که روز دوشنبه احتمالا اعلام می‌شود، ابراز داشت که این امر می‌تواند یک گام رو به جلو باشد.


به گزارش فارس به نقل از رویترز، دیپلمات‌ها می‌گویند که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال رسیدن به چارچوبی برای رفع نگرانی‌های موجود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هستند.

به نوشته رویترز، این چارچوب می‌تواند بر قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات هفته آتی بیفزاید. ایران می‌گوید که پیش از اینکه به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از منطقه نظامی پارچین بازدید کنند، دست‌یابی به چنین چارچوبی لازم است. آژانس ادعا کرده است که ممکن است در این منطقه نظامی انفجارهای مرتبط با تولید سلاح هسته‌ای رخ داده باشد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته مذاکراتی را در وین برگزار کردند و قرار است است روز 21 مه، دو روز قبل از مذاکرات بغداد نیز دور جدیدی از مذامرات را برگزار کنند.

بنابراین گزارش، دیپلمات‌های غربی نزدیک به آژانس می‌گویند که ایران مشتاق است که قبل از مذاکرات بغداد در خصوص یک "رویکرد ساخت‌یافته" در خصوص نحوه پاسخگویی به سوالات آژانس به توافق دست یابد. آژانس ضمن استقبال از این امر منتظر است ببیند این توافق در عمل اجرا می‌شود یا نه؟

یک دیپلمات غربی در خصوص احتمال حصول توافقی که روز دوشنبه احتمالا اعلام می‌شود، ابراز داشت که این امر می‌تواند یک گام رو به جلو باشد، اگر بتواند ما را به بازرسی‌های لازم برساند.

یک دیپلمات غیر غربی هم می‌گوید که پیشرفت حاصل شده و تنها یک یا دو موضوع قابل بحث مانده است. هر دو طرف مایل‌اند که رو به جلو حرکت کنند.

ایران و 1+5 قرار است روز چهارشنبه هفته آتی در بغداد به مذاکره بنشینند. 1+5 پیش‌تر نمی‌خواست این مذاکرات در بغداد انجام شود اما سرانجام به خواست ایران تن درداد.

دور قبلی مذاکرات در استانبول از سوی هر دو طرف مثبت قلمداد شده بود.
 

نظر شما :