آمریکا از پاکستان عذرخواهی می کند؟

۲۸ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۰۲۸۵۰ سرخط اخبار

فارس: رسانه‌های پاکستانی از اعلام آمادگی واشنگتن برای عذرخواهی از اسلام‌آباد به خاطر حمله شش ماه پیش ناتو به مرز پاکستان و احتمال بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو تا 48 ساعت آینده خبر دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، اگرچه هنوز جزئیات زیادی از این پیشنهاد آمریکایی‌ها در دست نیست اما روزنامه "داون" پاکستان به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی می‌نویسد که آمریکا موضوع عذرخواهی را با مقامات اسلام‌آباد در میان گذاشته است.

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود با ابراز امیدواری از پیشرفت مذاکرات آمریکا و پاکستان درباره مسیر تدارکاتی ناتو، افزود: حالا توپ در میدان پاکستان است.

گزارشات حاکی از آن است که این عذرخواهی در سطح مقامات رده پایین‌تر و با لحنی ملایم انجام می‌شود.

به نوشته روزنامه "تریبون" پاکستان، آمریکا عنوان کرده که چون سال جاری سال انتخابات است رئیس جمهور آمریکا از پاکستان عذرخواهی نمی‌کند و در عوض وزیر امور خارجه آمریکا از وزیر امور خارجه پاکستان یا فرمانده ارتش آمریکا از فرمانده ارتش پاکستان به صورت رسمی عذر‌خواهی خواهد کرد.

به نوشته این منبع، آمریکا اعلام کرده حاضر است برای بازگشایی مسیر ناتو مبلغی را به پاکستان پرداخت‌کند که اسلام‌آباد این پیشنهاد واشنگتن را رد کرده است.

همچنین قرار شده است که آمریکا مسیرهای آسیب‌دیده کراچی تا مرز "تور‌خم" و جاده‌های مرز "چمن" را بازسازی کند.

جمعه هفته گذشته، سران ارشد کشوری و لشکری پاکستان از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر، فرمانده ارتش و وزیر امور خارجه پاکستان با برگزاری جلسه مشترکی، رابطه فعلی واشنگتن- اسلا‌م‌آباد و نیز موضوع بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته مقامات آگاه، در این جلسه با اعلام اینکه مذاکرات مقامات ناتو و ارتش پاکستان درباره بازگشایی مسیر ناتو به اتمام رسیده است، عنوان شد که مقامات ارشد آمریکایی حاضر به عذرخواهی از اسلام‌آباد شده‌اند و مسیر تدارکاتی ناتو نیز احتمالاً تا 48 ساعت دیگر بازگشایی می‌شود.

همچنین قرار است به زودی جلسه ویژه‌ای به درخواست "آصف علی زرداری" در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شود و در آن، نظر رهبران احزاب متحد دولت درباره رأی مجلس و نحوه ارتباط با آمریکا جلب شود.

پس از حمله شش ماه پیش ناتو به مرز پاکستان و به دنبال آن بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو در خاک پاکستان، مجلس پاکستان اعلام کرد که تنها در صورت عذرخواهی واشنگتن به خاطر این حمله و نیز توقف حملات پهپادها به مناطق قبیله‌ای این کشور اجازه بازگشایی این مسیر را صادر می‌کند اما آمریکا با این درخواست‌ها موافقت نکرد.


نظر شما :