گلایه معاون وزیرخارجه ایران از عربستان

۲۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۵:۳۴ کد : ۱۹۰۲۸۸۶ سرخط اخبار

معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد، عربستان در قبال رفتارهای مثبت ایران واکنش درخور و شایسته نشان نداده است.

"حسین امیر عبداللهیان" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم درباره تلاش دشمنان برای ایجاد تنش میان ایران و عربستان، گفت: عربستان کشوری مهم در منطقه و جهان اسلام است؛ و ما همیشه از طریق کانال های دیپلماتیک مختلف تلاش کرده ایم که این پیام را به عربستان برسانیم که ایران عربستان را یک کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه می داند.

وی با بیان اینکه ظرفیت عربستان باید در خدمت به جهان اسلام قرار بگیرد، ادامه داد: ما از اینکه می بینیم دشمنان با کمک برخی کشورهای منطقه مانند عربستان می خواهند طرح های خود را دنبال کنند متعجب می شویم؛ ایران معتقد است که ظرفیت کشورهای منطقه باید در خدمت صلح و ثبات و پیشرفت منطقه قرار گیرد.

عبداللهیان گفت:  ما شرایط عربستان را درک می کنیم ولی از عربستان این گلایه را داریم که در قبال رفتارهای مثبت ما واکنش درخور و شایسته را نشان نداده است.

همکاری ایران و عربستان می تواند برای جهان اسلام نجات بخش باشد

عبداللهیان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که همکاریهای ایران و عربستان در قبال تحولات منطقه خصوصا فتنه طایفه ای و فتنه شیعی و سنی می تواند نجات بخش منطقه و جهان اسلام باشد.

عبداللهیان تأکید کرد: تاریخ منطقه نشان می دهد که کشورهای اسلامی شاهد درگیری های طایفه ای و مذهبی نبوده اند؛ اینگونه درگیری ها از زمانی آغاز شد که عراق مورد اشغال آمریکا و یک کشور دیگر قرار گرفت، و برخی طرف های فرامنطقه ای برای نیل به اهداف خودشان عراق را به محل درگیری های طایفه ای تبدیل کردند، و متاسفانه برخی دوستان ناآگاه در این مسیر گام برداشتند، و امروز هم شاهد خطر درگیری طایفه ای در برخی کشورهای منطقه هستیم.

عبداللهیان گفت: ایران همیشه منادی وحدت و همکاری بوده است، و جنگ طایفه ای را خط قرمز و خطری بزرگ برای امنیت منطقه و جهان اسلام وشرایط حساس کنونی منطقه می داند .

تحولات منطقه درنتیجه بیداری اسلامی است

عبداللهیان با اشاره به انقلابهای منطقه و تحولات اخیر گفت: حقیقت این است که معجزه ای در قرن ما اتفاق افتاده، و خروجی این معجزه انقلاب های منبعث از بیداری اسلامی است.

وی افزود: در این انقلاب ها دو اراده و جریان روبروی یکدیگر  قرارگرفته اند؛  یکی اراده مردم است که نتیجه این اراده به انزوا راندن رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی نظام سلطه در منطقه خاورمیانه است که سابقه دیرینه در چپاول منطقه دارند، و اراده دوم نیز تلاش می کند که مانع به نتیجه رسیدن مطالبات مردمی منبعث از ادیان الهی و اسلام شود.

عبداللهیان تأکید کرد: این انقلاب ها در یک سال گذشته توانسته به خوبی و گام به گام، رو به جلو حرکت کند و دستاوردهای فراوانی را نصیب  ملت ها کرده است.

عبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از حاکمان منطقه خواسته است که به مطالبات مردمشان توجه جدی کنند و گفت وگو را مبنای هر گونه راهکار و راه حلی قرار دهند، و از اتکای به کشورهای خارجی  قویاً بپرهیزند.

وی ادامه داد:  بارها به برخی کشورها مانند مصر، یمن و بحرین اعلام کرده ایم که به جای تکیه بر قدرت های باطل و نیروهای  فرامنطقه ای باید به مردم خودتان تکیه کنید و گفته ایم که مشروعیت شما ناشی از اسلام و مردم است.

عبداللهیان گفت: ترتیبات سیاسی و امنیتی جدیدی در منطقه درحال شکل گرفتن است که نتیجه این امر توجه به مقاومت در منطقه، موضوع فلسطین و موضوع مقاومت لبنان و به حاشیه رانده شدن آمریکا و رژیم صهیونیستی است؛ ولی متأسفانه شاهد آن هستیم که طرف های  فرامنطقه ای و برخی طرف های منطقه ای تلاش می کنند که این نظم سیاسی و امنیتی جدید را که منبعث از خواست مردم است، در مسیر انهدام و اضمحلال محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در منطقه قرار دهند، تا محور رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه ارتقا یابد.

عبداللهیان گفت: حکامی در منطقه که مطالبات مردم را مورد توجه جدی قرار داده اند، با مردم خود به راه حلی منطقی دست یافته اند ولی حکامی که دستورات طرف های فرامنطقه ای را مدنظر قرار داده اند و مردم خود را سرکوب کرده اند ، نتیجه معکوس حاصل شده و سرمایه های مالی و انسانی این کشورها به هدر رفته است.



نظر شما :