نایب رییس کمیسیون امنیت‌ملی:

رویکرد روسیه و چین در مسکو به نفع ایران خواهد بود

۲۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۰۲۸۹۳ سرخط اخبار
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد روسیه و چین در دور سوم مذاکرات مثبت پیش‌بینی می‌شود، افزود: گروه 1+5 با به رسمیت شناختن حق مسلم جمهوری اسلامی در امر غنی‌سازی و اعلام رسمی آن، گام عملی برای اعتمادسازی در مذاکرات بردارد.


منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به در پیش بودن دور سوم مذاکرات ایران با گروه 1+5 در مسکو، گفت: گروه 1+5 با به رسمیت شناختن حقوق مسلم جمهوری اسلامی در دستیابی به غنی‌سازی و برداشتن تحریم‌های فراقانونی و غیرقانونی که آمریکایی‌ها آن را طراحی کرده‌اند، می‌تواند گام عملی برای ایجاد فضای اعتماد در مذاکرات به وجود آورد.


وی ادامه داد: در صورتی می‌توان به مذاکرات امید داشت که طرف‌های مذاکره‌کننده با توجه به وزن ژئوپلتیک جمهوری اسلامی، این واقعیت را بپذیرند که امروز ایران عضو باشگاه هسته‌یی دنیا شده است، مطمئنا با رویکردی غیر از این نمی‌توان امیدی به پیشرفت مذاکرات داشت.



نایب رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با این پیش‌بینی که رویکرد روسیه و چین در دور سوم مذاکرات مثبت خواهد بود، گفت: با توجه به رویکرد اخیر مسکو و پکن در موضع‌گیری در خصوص مسائل رخ داده در کشور سوریه و نگرانی که نسبت به اهداف و برنامه‌های غربی‌ها در حوزه خلیج‌فارس دارند، قطعا رویکرد این دو کشور در این دوره از مذاکرات به نفع ایران خواهد بود و ما می‌توانیم از امتیاز میزبانی روسیه نیز استفاده کنیم.

حقیقت‌پور ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به رویه ماه‌های اخیر روسیه و چین و مقاومت در مقابل طرح آمریکایی‌ها در مورد اتفاقات رخ داده در کشور سوریه، به نظر می‌رسد که ایران می‌تواند از این فضا در دور سوم مذاکرات استفاده کند.



وی در پایان با این پیش‌بینی که می‌توان به مذاکرات با رعایت شروطی خوشبین بود، گفت: در صورتی که گروه 1+5 با داشتن اختیارات رسما اعلام کند که ایران بر اساس قوانین موجود و ان‌.پی‌.تی حق غنی‌سازی اورانیوم با هدف استفاده از سوخت راکتور تهران برای تولید داروها را دارد می‌توان این‌گونه پیش‌بینی کرد که مذاکرات به سمت مثبتی خواهد رفت.

نظر شما :