آغاز مذاکرات ایران و 1+5 در فضای سرد مسکو

۲۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۰۲۸۹۸ سرخط اخبار
مذاکرات ایران و 1+5 در هوای آفتابی، اما سرد مسکو ساعت 11 به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) در هتل "حلقه طلایی" آغاز شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به مسکو، این برای اولین بار است که مذاکرات ایران و 1+5 پس از آن که پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد در پایتخت یکی از کشورهای طرف مذاکره و تصویب کنندگان قطعنامه‌های ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود.

مقامات روسیه پیش از مذاکرات در تماس‌های دیپلماتیک با طرف‌های ایران و دیگر کشورهای عضو 1+5 تلاش کرده‌اند دو طرف با دست پر به مسکو بیایند تا بتوانند این بار یکدیگر را راضی کنند یا حداقل مذاکرات از آن جایی که در بغداد پایان یافت، عقب‌تر نرود.

مقامات آمریکایی برای اولین بار در چارچوب نامه‌ای از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات به اوباما درباره ایران از اتمام مذاکرات با ایران در صورت پاسخ ندادن آن به درخواست‌های آمریکا و دیگر کشورها سخن گفتند.

هم چنین مقامات ایرانی در مسکو پیش از شروع مذاکرات اعلام کردند ایران نمی‌خواهد مانع پیشرفت یا موفقیت مذاکرات شود، اما اگر 1+5 این طور بخواهد اصراری بر ادامه مذاکرات چنانچه پیشنهاد و درخواست‌های ایران مورد توجه قرار نگیرد، ندارد.

مقامات ایران گفتند که کف خواست‌هایشان "پذیرش حق غنی سازی از سوی 1+5" است و در این صورت حاضرند درباره پیشنهادهای 1+5 که در بغداد نیز طرح شده است گفت‌وگو کنند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی با همراهی دیگر کشورهای عضو 1+5 بر پذیرش درخواست‌هایشان درباره تعلیق غنی سازی 20 درصد و سایت فردو و غیره برای گام نخست تاکید دارند.

ایران و 1+5 با هدف به نتیجه رساندن بحث های "ناتمام" در بغداد یک بار دیگر در مسکو با یکدیگر دیدار می کنند.

سعید جلیلی و کاترین اشتون نیز دوشنبه هفته گذشته در گفت‌وگویی تلفنی تاکید کردند که در مسکو درباره پیشنهادهای متقابل که در بغداد ارایه شده است گفت‌وگو خواهند کرد.

این در حالی است که فضای تعامل میان ایران و 1+5 در بغداد و پس از بغداد به شدت سخت‌تر شده است و می‌توان گفت دیگر از آن فضایی که در استانبول و بعد از آن به وجود آمد، خبری نیست.

از سویی مذاکرات امروز دوشنبه در حالی آغاز می شود ک سایه اجرایی شدن تحریم های یک جانبه علی ایران بر آن حاکم است. آنها هم چنان بر ایده "چماق و هویج" تاکید دارند و مدعی هستند تحریم ها علیه ایران به طور ناباورانه ای تاثیر داشته است.

در همین حال ایران نیز اعلام کرده است از حقوق هسته‌یی و اصول‌اش کوتاه نمی‌آید و در صورتی وارد همکاری متقابل می شود که طرف مقابل برای جلب اعتمادش مهمترین مساله یعنی شناسایی حق غنی سازی را بپذیرد.

به گزارش ایسنا، هیات‌های ایران و 1+5 روز یکشنبه وارد مسکو شدند.

مذاکرات میان هیات ایرانی و طرف روسی از روز های گذشته در جریان است. هم چنین علی باقری معاون مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 روز یکشنبه با نماینده چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

1+5 با وجود موضع سرسختانه‌اش در قبال ایران به دنبال تداوم مذاکرات است ولو مذاکراتی بی نتیجه است اما به نظر می‌آید موضع دوطرف با وجود سایه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران آنقدر سخت شده است که حتی تداوم مذاکرات در آینده در هاله‌ای از ابهام است و دو طرف یکدیگر را به ادامه ندادن مذاکرات در صورت نگرفتن نتیجه مورد نظرشان تهدید کرده‌اند.

هم چنین وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران روز یکشنبه خبرنگاران غربی را در جریان جزییات مذاکرات قبلی و فضای گفت وگوها در مسکو قرار داد.

نظر شما :