در دور نخست مذاکره در مسکو چه گذشت؟

۲۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۹۰۲۹۲۰ سرخط اخبار
دور نخست مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو دقایقی پیش پایان یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به مسکو، قرار است این مذاکرات عصر امروز از سرگرفته شود.

پیش از این یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران از راهبرد سه گام ایران در مذاکرات روز نخست با 1+5 خبر داد.

این دیپلمات نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران که در میان اعضای هیات ایرانی حضور دارد اظهار کرد: 1+5 با یک رهیافت منسجم از جانب ایران در مذاکرات مسکو روبرو خواهد شد.

وی گام نخست رهیافت ایران را انتقاد به برگزار نشدن نشست معاونان جلیلی و اشتون دانست و افزود: تیم ایران برگزاری این نشست را برای موفقیت و پیشرفت مذاکرات در مسکو موثر می‌دانست و با توجه به برگزار نشدن آن معتقد است که از سوی 1+5 فرصت‌سوزی شده است و به امکان موفقیت مذاکرات در مسکو آسیب زده است.

این دیپلمات عضو هیات مذاکره کننده ایران گام دوم را ورود جدی و محتوایی ایران به بحث درباره محورهای مدنظر 1+5 دانست و گفت: ایران پاسخ روشن و مستدل و مبتنی بر ان‌پی‌تی برای پاسخ به پیشنهادها و درخواست‌های 1+5 به ایران آماده کرده است و به تفصیل برای 1+5 توضیح خواهد داد.

وی گام سوم را ارائه مجدد 5 محور پیشنهادی ایران به 1+5 اعلام کرد و گفت: ما مجددا پیشنهادات خود را به طور مفصل تبیین می‌کنیم و امیدواریم 1+5 به تعهد خود برای بحث جدی درباره این موارد آماده و پایبند باشد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و رییس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای با ۱ + ۵ نیز پیش از ورود به مذاکرات گفت: این مذاکرات آزمونی است برای این که ببینیم 1+5 مخالف پیشرفت ایران هستند یا نه.

در همین حال سخنگوی کاترین اشتون در اظهاراتی حیرت‌انگیز ادعا کرد: در ان‌پی‌تی بحث واضحی مبنی بر اینکه هر کشوری حق غنی‌سازی داشته باشد نیامده است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران پس از ساعتی از آغاز نشست صبح مذاکرات ایران و 1+5 در محل حضور خبرنگاران در پاسخ به ایسنا، مبنی بر اینکه ایران معتقد است 1+5 ابتدا باید حق غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت بشناسد و پس از آن حاضر است در چارچوب همکاری‌های متقابل درباره پیشنهادهای 1+5 گفت‌وگو کند گفت: خیر. اول باید ایران به درخواست‌های 1+5 پاسخ دهد.

وی با بیان این ادعا که در ان‌پی‌تی بحث واضحی مبنی بر اینکه هر کشوری حق غنی‌سازی داشته باشد نیامده است افزود: در عین حال اولویت ما این است که ایران ابتدا به درخواست‌ها و پیشنهادات ما پاسخ دهد که بر روی کاغذ به ایران ارائه شده است و آن توقف غنی سازی 20 درصد ، خارج شدن مواد هسته‌یی تا غنای 20درصد که تا کنون تولید شده است و بسته شدن سایت غنی‌سازی فردو.

وی همچنین با بیان این که "امیدواریم ایران رویه‌ای جدی درباره دغدغه‌های دو طرف در مسکو داشته باشد" افزود: فعالیت‌های غنی‌سازی ایران براساس قطعنامه‌های شورای امنیت زیر سوال است.

سخنگوی اشتون همچنین درباره ملاقات‌های دو جانبه میان هیات ایران و 1+5 گفت: احتمالا مذاکرات جانبی فردا سه‌شنبه برگزار می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد:‌ مذاکراتی که صبح امروز ساعت 11 به وقت محلی آغاز شده است ساعت 13 به وقت محلی در دور نخست پایان می‌یابد.

مان درباره محتوای مذاکرات مسکو تاکید کرد: قرار است در مسکو براساس آنچه در گفت‌وگوی تلفنی اشتون وجلیلی دوشنبه هفته گذشته صورت گرفته است صحبت شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید تحریم‌ها ایران را وادار به عقب‌نشینی کند ادعا کرد: سیاست تحریم سیاست روشنی است و واقعا جواب داده است.

سخنگوی اشتون ادامه داد: تحریم‌های اتحادیه اروپا درباره نفت ایران وجود دارد البته همیشه تحریم‌ها ممکن است راحت‌تر گرفته شوند چنانچه تغییرات واقعی صورت گیرد.

وی گفت:‌ در برابر هر قدمی، قدم متقابل برداشته می‌شود. البته ما باید آن قدم را به وضوح ببینیم؛ ما نمی‌خواهیم مذاکره برای مذاکره باشد.

سخنگوی اشتون تاکید کرد: اینها مواردی است که در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته جلیلی و اشتون مرور شده است.

وی در پاسخ به این سوال که 1+5 در برابر احتمال تعلیق غنی‌سازی 20 درصد از سوی ایران چه پیشنهادی خواهد داشت گفت: ایران در مقابل در زمینه قطعات هواپیما و کمک به رآکتور تحقیقاتی تهران (تامین سوخت آن) کمک می‌گیرد.

مذاکرات ایران و 1+5 در هوای آفتابی، اما سرد مسکو ساعت 11 به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) در هتل "حلقه طلایی" آغاز شد.

این برای اولین بار است که مذاکرات ایران و 1+5 پس از آن که پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد در پایتخت یکی از کشورهای طرف مذاکره و تصویب کنندگان قطعنامه‌های ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود.

کاترین اشتون و سعید جلیلی قرار بود در جریان ضیافت شامی در مسکو با یکدیگر دیدار کنند.

این دیدار قرار بود به میزبانی سعید جلیلی در محل سفارت ایران در روسیه انجام شود که انجام نشد.

دور اول مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 13 به وقت مسکو با طرح پیشنهادهای پنج گانه ایران پایان یافت. ایران در این دور از مذاکرات محورهای پنج گانه خود را به تفصیل برای طرف مقابل شرح داد و این پیشنهادها بین دو طرف مورد بحث قرار گرفت. ایران در این مذاکرات تاکید کرد که محورهای پنج گانه شرح داده شده کاملا به هم پیوسته و با هم مرتبط است و باید در فضای احترام متقابل مورد بحث قرار بگیرد.


نظر شما :