کمپ دیوید لغو نخواهد شد

۳۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۰۲۹۴۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر محمدی کارشناس شمال آفریقا در ادامه نشست بررسی "انتخابات و آینده انقلاب مصر" که در خبرگزاری مهر برگزار شد درباره سرنوشت معاهده کمپ دیوید پس از انتخابات ریاست جمهوری مصر اظهار داشت: 2 نماد در سیاست خارجی مصر مورد مناقشه نامزدهای انتخاباتی بود. کمپ دیوید و نوع برخورد با اسرائیل بود و دیگر ارتباط با ایران از جمله این 2 نماد محسوب می شوند.

اخوان المسلمین قبل از شروع دادگاه یک نوع داد و ستدی را با شورای عالی نظامی درباره نتایج دادگاه انجام داد مبنی بر اینکه در مقابل گذشت از صدور احکام شدید علیه مبارک و همدستانش به عنوان بازیگر اصلی عرصه سیاسی مصر حضور فعالی داشته باشد.

وی افزود: در ارتباط با اسرائیل همه نامزدها در به کار بردن تعبیر دشمن با غلظت و شدت سخن می‌گفتند و دراین مورد با یکدیگراتفاق نظرداشتند. یکی می‌گفت اسرائیل دشمن استراتژیک مصر است و دیگری می گفت غزه را باز خواهند کرد. حتی عمرو موسی که می خواست دیپلماتیک سخن بگوید نیز به جای واژه دشمن از خصم استفاده کرد. تنها کسی که خارج از این چارچوب عمل کرد احمد شفیق بود، پس فضای کلی انقلاب درمورد کمپ دیوید و اسرائیل چیزی نیست که در دوره مبارک وجود داشت اما سوال این است آیا اوضاع به سمت لغو کمپ دیوید پیش خواهد رفت؟

این کارشناس خاطرنشان کرد: هرکدام از نامزدهای انتخابات مصر [غیر از احمد شفیق] نیز که پیروز انتخابات می شد به دنبال لغو معاهده کمپ دیوید نبودند و حداکثر خواسته ای که دارند این است که کمپ دیوید را اصلاح کنند مثلا بخش مربوط به گاز را لغو کنند یا مثلا تعهدی که مصر دارد مبنی بر اینکه نیروهای نظامی اش حق ندارند وارد صحرای سینا شوند لغو شود.
وی با بیان این مطلب افزود: سیاست آتی مصر درارتباط با فلسطین از حالت اتحاد استراتژیک با اسرائیل به حالت استراتژیک با فلسطین و به طور مشخص جریان مقاومت منتقل خواهد شد و این مسئله حتما اتفاق خواهد افتاد.

جعفر قنادباشی نیز در این رابطه اظهار داشت: مطالبات مردمی تعیین کننده سیاست های آتی مصر از جمله معاهده اوکمپ دیوید است و اگر شاخه خیابانی و اعتراضات مردمی فعال شود رجال سیاسی مصر ناگزیر به تغییر بندهای کمپ دیوید و انتخاب جایگزین برای آن خواهند بود.

مرتضی فتاحی دیگر کارشناس حاضر در این نشست نیز اظهار داشت: اگر تصور کنید ارتش مصر در صحرای سینا مستقر شود این یعنی اینکه عملا کمپ دیوید تغییر کرده است و اگر این اتفاق رخ دهد یعنی اینکه ارتش تقویت خواهد شد و گویی اینکه ارتش از کمپ دیوید برای تثبیت نقش خود استفاده خواهد کرد.

وی درباره اینکه خط مقاومت تقویت خواهد شد یا خیر نیز ابراز تردید و اعلام کرد: کمک به خط مقاومت فلسطین یکی از چالش های فرا روی محمد مرسی خواهد بود و با توجه به مسائل ژئوپلتیک این مسئله به نظر من پاسخ صریحی و شفافی برای آن وجود ندارد.


حسن هانی زاده نیز اظهار داشت: قرارداد کمپ دیوید به قوت خود باقی خواهد ماند ولی فشارهای مردمی برای تغییر آن افزایش پیدا خواهد کرد و نقش بیشتری به ارتش مصر در کنترل صحرای سینا داده خواهد شد اما با توجه به هوشمندی اخوان المسلمین به نظرمی آید آنها خیلی اصرار به لغو کمپ دیوید نخواهند داشت ولی درعین حال می توانند یک نوع همکاری پنهانی با مقاومت فلسطین داشته باشند و انتفاضه را تقویت بکنند و به عنوان یک عقبه قدرتمند برای کمک لجستیکی و نظامی و امنیتی با مقاومت فلسطین عمل خواهند کرد.

وی افزود: این چیزی است که به هر حال اسرائیل از آن نگران است و بیم دارد انتفاضه دیگری در فلسطین در پرتو پیروزی اسلامگرایان در مصر شکل بگیرد.

سیاست آتی مصر در ارتباط با فلسطین نیز از حالت اتحاد استراتژیک با اسرائیل به حالت استراتژیک با فلسطین و به طور مشخص جریان مقاومت منتقل خواهد شد و این مسئله حتما اتفاق خواهد افتاد.
محمدی درباره کمک های نظامی آمریکا به مصر خاطرنشان کرد: مصر چه موضع حمایت آمیز از مقاومت فلسطین داشته باشد یا نداشته باشد دیگر باید کمک های نظامی آمریکا را فراموش کند چرا که اصلا امکان ندارد آمریکا این کمک ها را ادامه دهد زیرا کمک نظامی برای متحد استراتژیک است و در حال حاضر حتی اگر محمد مرسی نیز پیروز انتخابات نمی شد و هر کسی (البته به جز احمد شفیق) روی کار می آمد نیز مصر دیگر همچون دوره حسنی مبارک متحد استراتژیک آمریکا نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: از روزی که در مصر انقلاب شده است تاکنون 13 بار خط لوله گاز این کشور به فلسطین اشغالی منفجر شده است و این اتفاق در دوره ای رخ داده است که بقایای رژیم حسنی مبارک قدرت را در اختیار داشته اند ولی با این حال مجبور به قطع صادرات گاز به اسرائیل شدند گرچه صادرات گاز بخشی از کمپ دیوید بود این نشان می دهد مصر بالاجبار در این مسیر پیش می رود اما با این حال منظورم این نیست که در چنین شرایطی ارتش مصر به صحرای سینا لشکرکشی و اعلام جنگ خواهد کرد بلکه همانطور که گفتم معاهده کمپ دیوید بنا به مطالبات مردمی اصلاح خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: کمک های [اخوان المسلمین] به مقاومت فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد و این مسئله مقاومت فلسطین را تقویت خواهد کرد.

جعفر قنادباشی درباره صدور حکم حبس ابد برای حسنی مبارک و تبرئه جمال و علاء مبارک از اتهاماتشان نیز گفت: مردم مصر بیشتر از تبرئه پسران مبارک ناراحت هستند و حکم حبس ابد برای مبارک 84 ساله خیلی مردم را آزار نمی دهد.
وی با بیان این مطلب افزود: حکم مبارک و همدستانش نشان داد که دستگاه قضایی مصر نهاد مستقلی نیست و وابسته است و همچنین این حکم وزارت کشور مصر را نیز زیر سوال برد. نکته دیگر اینکه جریان مخالفت با حکم مبارک و همدستانش جریانی یک سویه است ما ندیدیم کسی بگوید با حکم مبارک و هم قطارانش موافق است و این نقطه قوت انقلاب مصر است.

از سوی دیگر حکم دادگاه مبارک تنها به کشته شدن 800 نفر از مردم در جریان انقلاب 25 ژانویه منحصر شد در حالی که جنایات مبارک در طول 30 سال دیکتاتوری اش نادیده گرفته شد.

اصغر محمدی نیز در این رابطه گفت: محاکمه مبارک محاکمه شخص نیست بلکه محاکمه یک سیستم است سیستمی که 30 سال مردم را به اسارت گرفته بود. من به نوبه خود روز اول محاکمه مبارک آنچه را که به عنوان یک شهروند مسلمان و هم مسلک با مردم مصر می خواستم از محاکمه وی می خواستم به دست آوردم و آن شکسته شدن رفتار فرعون مآبانه حسنی مبارک در دادگاه بود.

وی با بیان این مطلب افزود: اصلا مهم نیست حسنی مبارک اعدام شود یا نه همین که در قفس اتهام قرار گرفت کافی است. آنچه نباید از نظر دور داشت استفاده ابزاری از این دادگاه بود و چیزی که در ارتباط با این حکم اهمیت دارد این است که حکم وقتی اعلام می شود که احمد شفیق از موضع متهم موضع مدعی به خود می گیرد زیرا می دانستند تبرئه پسران مبارک به شورش عمومی می انجامد.

مطالبات مردمی تعیین کننده سیاست های آتی مصر از جمله معاهده اوکمپ دیوید است و اگر شاخه خیابانی و اعتراضات مردمی فعال شود رجال سیاسی مصر ناگزیر به تغییر بندهای کمپ دیوید و انتخاب جایگزین برای آن خواهند بود
جعفر قنادباشی
محمدی خاطرنشان کرد: لذا عمدا زمان بین 2 دوره انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان زمان اعلام حکم انتخاب کردند چرا که می دانستند اسلامگرایان و سلفی ها که شانس پیروزی شان در انتخابات زیاد بود به هیچ وجه کاری نخواهند کرد که انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود لذا شدت برخوردارها و واکنش ها پس از اعلام حکم مبارک وهمدستانش به حدی بود که انتخابات برهم نریزد و در نتیجه ارتش یک موفقیتی به دست می آورد.

حسن هانی زاده نیز اظهار داشت: حکم حسنی مبارک حکمی متناسب با سن و سالش است در همین حد نیز منصفانه بود ولی در مورد حبیب العادلی وزیر کشور مبارک و 6 تن از معاونان وی جمال و علاء مبارک احکامی صادر شد که نباید می شد و احکام سخت تری باید در مورد آنها به کار گرفته می شد.

وی افزود: به همین دلیل به نظر می رسد اخوان المسلمین قبل از شروع دادگاه یک نوع داد و ستدی را با شورای عالی نظامی درباره نتایج دادگاه انجام داد مبنی بر اینکه در مقابل گذشت از صدور احکام شدید علیه مبارک و همدستانش به عنوان بازیگر اصلی عرصه سیاسی مصر حضور فعالی داشته باشد لذا به نظر می رسد صدور چنین احکامی کاملا حساب شده است.

این کارشناس در پایان گفت: انقلاب مردم مصر به دلیل اینکه رهبری واحدی ندارند و تشتت آراء و همچنین اختلاف نظر درباره دورنمای سیاسی مصر وجود دارد به نظر می آید خیلی به سرانجام نخواهد رسید و در واقع انقلاب مصر به یک نقطه نهایی و قابل قبولی نخواهد رسید و قدرت های داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای اجازه نخواهند داد انقلابیون به اهداف ترسیم شده خود دست یابند.


 

نظر شما :