سوریه، پوتین و اوباما را به جان هم انداخت

۳۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۰۳۰۰۳ سرخط اخبار
رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: چین و روسیه با موضع ما و دیگر کشورها درباره سوریه هم‌راستا نیستند اما رهبران دو کشور خطر جنگ داخلی در سوریه را تایید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ اظهارنظرهای باراک اوباما،‌ رئیس‌ جمهوری آمریکا در خاتمه نشست کشورهای گروه 20 در کشور مکزیک بیان شد.

پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: تنها مردم سوریه این حق را دارند که تصمیم بگیرند بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) از قدرت کناره‌گیری کند یا خیر.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری جداگانه‌ای در روز سه‌شنبه گفت: تنها آن دسته از کسانی که در سوریه موضع مسلحانه اتخاذ کرده‌اند خواهان کناره‌گیری بشار اسد هستند.

اوباما نیز تاکید کرد: اعتقاد شخصی من این بوده و به آنها نیز عنوان داشتم که من آینده‌ای که در آن بشار اسد در قدرت باقی مانده و خشونت‌ها کاهش پیدا کند، نمی‌بینم.

اوباما تاکید کرد: در حالی که روسیه و چین خطر جنگ داخلی تمام عیار در سوریه را تایید می‌کنند اما من در زمان فعلی نمی‌توانم بگویم که آمریکا و باقی جامعه بین‌الملل با موضع چین و روسیه هم‌راستا هستند.

اوباما در حاشیه نشست کشورهای گروه 20 با ولادیمیر پوتین و هو جین‌تائو،‌ رئیس‌ جمهوری چین دیدار کرد و مسئله سوریه یکی از موضوعات اصلی در این دیدار بود.

اوباما و پوتین در مذاکرات دو جانبه خود در روز دوشنبه توافق کردند که سوری‌ها می‌بایست خودشان دولت آتی کشورشان را انتخاب کنند.

پوتین روز سه‌شنبه گفت: مهم این است که از طریق مذاکرات میان همه گروه‌ها در سوریه به وضعیتی برسیم که منافع و امنیت همه طرف‌ها مورد توافق قرار گیرد نه وضعیتی مشابه برخی کشورها در شمال آفریقا که به رغم تغییر رژیم در آنها خشونت‌ها ادامه دارد.

پوتین تاکید کرد که روسیه و آمریکا همچنین پس از مذاکرات در حاشیه نشست گروه 20 درخصوص موضوعات متعددی اختلاف دارند.

وی همچنین عنوان داشت که راه‌حلی زودهنگام در خصوص مناقشه آمریکا و روسیه درباره سپر دفاع موشکی در اروپا نمی‌بیند.

پوتین تاکید کرد: مساله سپر دفاع موشکی صرف نظر از آن که اوباما مجددا رئیس‌جمهور شود یا خیر، حل‌وفصل نخواهد شد.

وی افزود: به منظور ایجاد تغییرات محسوس در خصوص این مساله آمریکا باید با پیشنهاد ما به منظور به اشتراک گذاشتن کنترل سپر دفاع موشکی موافقت کند.

به گزارش دویچه وله، روسای جمهوری آمریکا و روسیه همچنین در جریان دیدار خود پیش از آغاز اجلاس گروه ۲۰، بر لزوم آتش‌بس فوری و پایان خشونت‌ها در سوریه تاکید کردند و خواستار طرح راه‌حلی سیاسی برای حل بحران در این کشور شدند.

اوباما و پوتین تاکید کردند که مردم سوریه می‌بایست خود در فرایندی دموکراتیک در مورد سرنوشت کشورشان تصمیم گیرند.

رئیس جمهوری آمریکا پس از این دیدار در جمع خبرنگاران تاکید کرد که گفت‌و‌گو با پوتین بسیار تامل‌برانگیز و بر سر پرسش‌های متعددی صورت گرفته است.

وی در عین حال گفت هر دو کشور بر سر لزوم پایان خشونت‌ها در سوریه و جلوگیری از ادامه کشتار و وقوع جنگ داخلی در این کشور اتفاق نظر دارند. اوباما گفت که کشورش بر حل مسئله سوریه از طریق سازمان ملل متحد و طرح پیشنهادی صلح که از سوی کوفی عنان، نماینده ویژه این سازمان و اتحادیه عرب در سوریه ارائه شده است، تاکید دارد.

پیش‌تر کاخ سفید از اختلاف نظرهای جدی میان آمریکا و روسیه بر سر حل مسئله سوریه خبر داده بود.


نظر شما :