5+1 به ایران تضمین دهد

۳۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۹۰۳۰۱۰ سرخط اخبار
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه گروه 1+5 باید در قالب موافقتنامه بین‌المللی، تضمینی برای تامین سوخت 20 درصد را به ایران دهد، گفت: در صورتی که گروه 1+5 دو خواسته ایران یعنی به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی و حذف تحریم‌ها را محقق کنند، آنگاه جمهوری اسلامی می‌تواند در مورد مبادله سوخت هسته‌‌یی و میزان درجه خلوص غنی‌سازی مذاکره و گفت‌وگو کند.

به گزارش ایسنا، سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به انجام دور سوم مذاکرات ایران با گروه 1+5 در مسکو با تاکید بر اینکه ایران با سیاست گام به گام در مذاکره موافق است، گفت: گام‌های طرفین مذاکره‌کننده باید هم‌وزن باشد و طبیتا گام‌های غیرهم‌وزن موردپذیرش نیست.

وی با تاکید بر اینکه گروه 1+5 باید دو خواسته ایران یعنی به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی و حذف تحریم‌ها را انجام دهد، افزود: مطمئنا در صورتی که آنها در راستای این دو گام قدم بردارند، ایران نیز گام‌های بعدی را برخواهد داشت؛ مشکل این است که غربی‌ها هیچ گامی در جهت اعتمادسازی برنمی‌دارند و تاکنون هیچ قدمی برای حل موضوع پرونده هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی و مذاکره برنداشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی منتظر پاسخ شفاف گروه 1+5 در مورد دو خواسته اصلی‌اش، یعنی پذیرش حق غنی‌سازی و حذف تحریم‌هاست، گفت: اگر غربی‌ها برای عملیاتی کردن این دو خواسته ایران گام بردارند، آنگاه اعتماد ایجاد می‌شود و ایران نیز به طبع آن می‌تواند در مورد خلوص غنی‌سازی مذاکره کند، موضوعی که پیش از این نیز بارها توسط مسوولان اعلام شده است.

نقوی‌حسینی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی کشوری با فناوری هسته‌ای است، گفت: در شرایطی که ایران انرژی هسته‌ای در اختیار دارد، اگر کشورهای هسته‌ای تنها از ما بخواهند از این فناوری استفاده نکنیم و در مقابل انرژی مورد نیاز ما را نیز برای مصارف دارویی و پزشکی تامین نکنند، مطمئنا ایران زیربار چنین رویکردی نخواهد رفت.

وی افزود: ممکن است گروه 1+5 مذاکرات را به جهات دیگری غیر از دو خواسته اصلی ایران بکشاند اما جلیلی دبیر شورای امنیت ملی و رییس هیات مذاکره‌کننده به صورت شفاف دو انتظار ایران یعنی حذف تحریم‌ها و به رسمیت شناختن غنی‌سازی را اعلام کرده است که با برآورده شدن چنین انتظاراتی ایران می‌تواند در مورد درجه خلوص دستیابی به غنی‌سازی مذاکره کند.

به گفته نقوی حسینی، گروه 1+5 برای تامین سوخت 20 درصد باید تضمینی در قالب موافقتنامه‌های بین‌المللی به ایران بدهند.

نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی ما در مورد سوم مذاکرات قبل از انجام آن مثبت بود، گفت: با توجه به مواضع اشمیت معاون کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تلاش صهیونیست‌ها برای کشاندن روند مذاکرات گروه 1+5 به سمت تسویه حساب‌های سیاسی نگاه مثبت ما به دور سوم مذاکرات کمرنگ شده است، با این وجود امیدواریم امروز یعنی در روز دوم این دوره از مذاکرات، غربی‌ها به صورت شفاف در مورد دو مطالبه جمهوری اسلامی اعلام نظر کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینگونه مذاکرات ادامه‌دار خواهد بود، چراکه ما هنوز فاصله زیادی برای رسیدن به توافق جمعی داریم.

نظر شما :