نقل مکان سوئدی ها به محل سفارت انگلیس

۳۱ تیر ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۹۰۴۴۷۹ سرخط اخبار

مشرق: سوئدی ها چند وقتیست آرم سفارتخانه خود را بر سر در محل سفارت انگلستان در نزدیکی خیابان فردوسی نصب کرده اند.

این اقدام بدان معنی است که سوئدی ها رسماً خانه سابق انگلیسی را صاحب شده اند و از این به بعد سفارت انگلستان در تهران به صورت کامل در اختیار سوئدی ها است.

جالب آنکه سوئدی ها نام سفارت خود بر سردر سفارت انگلیس را به زبان بین المللی اعلام نکرده اند و در ذیل آرم خود نوشته اند: sveriges ambassad.

روابط دیپلماتیک ایران و انگلستان پس از حوادثی که در فتنه سال 88 در ایران رخ داد و پس از تظاهرات دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت انگلیس به سردی گراییده است و دو کشور برای یکدیگر دفتر حافظ منافع تعریف کرده اند.

کشور سوئد حافظ منافع انگلستان در ایران است و کشور عمان نیز بعنوان حافظ منافع ایران در انگستان تعیین شده است.

با ساکن شدن سوئدی ها در محل سفارت انگلیس؛ مشخص نیست که سرنوشت باغ قلهک به کجا خواهد انجامید؟

انگلیسی ها سال هاست که به صورت غیر قانونی در باغ قلهک ساکن هستند و آن را به مقامات ایرانی تحویل نمی دهند. وزارت خارجه دولت دهم و سایر نهادهای زیربط نیز در این زمینه عکس العمل خاصی نشان نمی دهند.

وزارت خارجه انگلستان چندی قبل طی بیانیه ای که حاوی معرفی سوئد بعنوان حافظ منافع این کشور در ایران بود اعلام کرد: ما سال های طولانی سفارت فعالی در ایران داشته ایم و علاقه داریم در آینده هم همچنان روابط دیپلماتیک داشته باشیم. ولی تا فرا رسیدن آن زمان، مطمئن هستیم سفارت سوئد از منافع ما در ایران محافظت خواهد کرد.

نظر شما :