دوازدهمین بخش از برنامه بی‌نهایت سری الجزیره درباره حوادث 11 سپتامبر

چرا پرونده 11 سپتامبر متهم نداشت؟

۲۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۹ کد : ۱۹۰۵۶۱۹ اخبار اصلی آمریکا 11 سپتامبر از دریچه دیگر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
کاخ سفید بوش نه تنها تلاش می‌کرد که یک محاکمه جدی برگزار نشود بلکه آنها از خانواده‌های قربانیان خواستند که مقابل یک سری از ما به ازاها سندی را امضا کنند و از حقشان برای ارائه دعوای جنائی یا مدنی به دادگاه صرف نظر کنند.
چرا پرونده 11 سپتامبر متهم نداشت؟

دیپلماسی ایرانی: واقعه 11 سپتامبر را می توان مهم ترین واقعه هزاره سوم تاریخ بشریت تا کنون دانست. چه از این بابت که ابعاد فاجعه آمیز آن بسیار بالا بود و چه از این بابت که زمینه ساز ایجاد و اعمال سیاست های بعدی جامعه جهانی شد. حادثه ای که حمله به افغانستان و عراق را به دنبال داشت و بسیاری از نگرش ها و سیاست های کلان جامعه بین المللی را تغییر داد. اتفاقی که تبعات آن به رغم گذشت بیش از یک دهه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که همچنان نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران آن حادثه را ابزار و وسیله ای برای انجام فجایع بزرگ تر مثل حمله به افغانستان و عراق که جان صدها هزار نفر را گرفت، می دانند.

این در حالی است که ابعاد وقوع آن حادثه بزرگ همچنان سوال برانگیز و برای بسیاری مشکوک است. از جمله این که هنوز برای عده ای عوامل به وجود آورنده حوادث 11 سپتامبر مجهول باقی مانده است. اگر چه شمار بسیاری به دلیل دست داشتن در آن حادثه کشته یا حبس شدند و زندان مشهور گوانتانامو نیز به همین دلیل برای آنها ساخته شد و اسامه بن لادن، رهبر القاعده پس از نزدیک به 15 سال تحت پیگرد بودن کشته شد.

شبکه خبری الجزیره در سلسله برنامه تلویزیونی مفصلی تحت عنوان "بی نهایت سری" برنامه ای را تهیه کرده که در آن به دلایل و ابعاد 11 سپتامبر پرداخته و نظرات شماری از کارشناسان و صاحب نظران بین المللی را نیز جویا شده است. همچنین نگرش ها و سوال های بسیاری را که در این زمینه وجود دارد، مورد واکاوی قرار داده و تلاش کرده است که به بسیاری از پرسش ها پاسخ دهد. طبیعتا نمی توان بسیاری از این پاسخ ها را پاسخ نهایی این پرسش ها دانست ولی واکاوی و بررسی آنها می تواند نوری به زوایای تاریک حوادث 11 سپتامبر بتاباند. دیپلماسی ایرانی در نظر دارد هر هفته به طور مرتب این برنامه ها را ترجمه و منتشر کند. اکنون دوازدهمین بخش از سلسله برنامه های "بی نهایت سری" در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر پیش رویتان قرار می گیرد. تهیه کننده، مجری و مدیریت برنامه نیز بر عهده یسری فوده است. میهمانان این بخش از برنامه؛ تیری میسون، نویسنده کتاب فریب بزرگ، ضیاء رشوان، عضو مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام، ادوارد اسپانوس، روزنامه نگار مجله اینتلجنس ریویو و مایکل رابرت، نویسنده کتاب عبور از مرز.

یسری فوده: پس از بزرگترین انتخابات پر جدال تاریخ امریکا، جورج بوش کوچک به طور ناگهانی در ابتدای سال 2001 رئیس جمهوری قوی ترین کشور دنیا شد که با شمار بسیاری از کسانی که به شاهین ها مشهورند احاطه شده بود و با دستورالعمل های جدیدی که برابری را نمی پذیرفتند، مسلح شده بود، اکنون وقت آن بود که آقای دابی که او نیز مدعی بود که از سوی خدا به او وحی شده است تا بشریت را به یک امپراطوری جدید هدایت کند نیز جنگ صلیبی جدیدی را حداقل از نظر بن لادن، آغاز کند یعنی وارد همان راهی شود که به آن جنگ منهتن آن هم پس از آن به کمتر از یک سال می گفتند.  

اسامه بن لادن: آنها هنوز در ماه های اولیه حکومتشان هستند، گفتند که به زودی سفارت امریکا را به بیت المقدس منتقل می کنیم و بیت المقدس پایتخت ابدی اسرائیل خواهد شد، کنگره و مجلس سنا به آنها هشدار داده اند ولی آنها توجهی نمی کنند، آنها غیر از زبان ضربه و کشتار زبان دیگری نمی فهمند، قلم ها برداشته شدند و روزنامه ها خالی شدند در حالی که هیچ کس در کشتن امریکایی ها از کسی مشورت نخواست.

یسری فوده: رسیدن جورج بوش به کرسی قدرت در امریکا باعث تقسیم بندی افکار عمومی امریکا شد، عده ای خود را در درون امریکای جدیدی دیدند که خواستار سرنگونی فوری جریان معتدل بود در حالی که عده ای دیگر دستورالعمل خاص خودشان را داشتند، پس از کمتر از یک سال دو آسمانخراش بزرگ از آسمان نیویورک ناپدید شدند، اما نیمی از مردم این شهر بر اساس یکی از نظرسنجی های دولتی، بر این اعتقادند که دولتشان از قبل از جزئیات این حمله خبر داشت و عمدا اغماض و بی توجهی نسبت به آن را انتخاب کرده است، این حقیقتی است که بسیاری از کسانی که در خارج از امریکا زندگی می کردند نیز به آن اعتقاد داشتند و برخی از آنها حتی به فراتر از آن می رفتند.

تیری میسون، نویسنده کتاب فریب بزرگ: مساله مساله توطئه نبود بلکه دقیقا این مساله بود که گناهکار کیست، کاخ سفید بوش نه تنها تلاش می کرد که یک محاکمه جدی برگزار نشود بلکه آنها از خانواده های قربانیان خواستند که مقابل یک سری از ما به ازاها سندی را امضا کنند و از حقشان برای ارائه دعوای جنائی یا مدنی به دادگاه صرف نظر کنند.

ضیاء رشوان، عضو مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام: ایالات متحده امریکا چیزی را فراهم کرد که در هیچ کشوری فراهم نمی شود، به اطلاعات مهمی ظرف سه سال گذشته درباره قربانیان آن حادثه دست یافت که بی سابقه بود، همچنین به اطلاعات مهمی درباره افغانستان و مراکز آموزش نظامی و اردوگاه های نظامی موجود در آن رسید، علاوه بر آن بیش از 600 نفر را در گوانتانامو در اختیار داشت که ظرف سه سال گذشته بازجویی های گسترده ای را با آنها انجام داده بودند و این همه در حالی بود که بیش از سه هزار نفر را نیز در سراسر جهان دستگیر کرده بودند و همه اطلاعات آنها در اختیار سازمان امنیت امریکا قرار گرفته بود، اما همه اینها تا کنون به واشنگتن هیچ دستاویزی برای این که کسی را متهم کند، نداده است جز در مورد زکریا موسوی که در حال حاضر هم با او در حال مذاکره هستند تا اتهامش را تخفیف دهند یا لغو کنند که این مساله خود شبهات بسیاری را درباره آن چه رخ داد، به وجود می آورد.   

یسری فوده: از این نگاه می خواهم به اظهاراتی که در یک فیلم امریکایی موسوم به "قبله طولانی" گفته می شود توجه کنید، از همان قسم بی توجهی ها که باعث شد حادثه 11 سپتامبر به وقوع بپیوندد؛ «از یک خانم پرسیدم: انفجار در مرکز تجارت جهانی در سال 1993 را به یاد داری؟ گفت: منظورت همان حادثه ای بود که در آن یکی از کسانی که در آن حادثه دست داشت در طول محاکمه گفت که سازمان امنیت مرکزی قبل از وقوع حادثه از آن خبر داشت، دیپلماتی که به تروریست ها ویزا داده بود یکی از اعضای سازمان امنیت بود که سخت است باور نکرد که او راه را برای ورود مواد انفجاری بیشتر برای شدیدتر شدن حادثه تروریستی هموار نکرد. گفتم: منظورت این است که آن حادثه با موافقت کنگره و با دادن پول های بیشتر به تروریست ها به وقوع پیوست؟ گفت: از شانس بد باید بگویم که هیچ فکری برای این که چگونه می توانم به چهار هزار نفری که در آن حادثه کشته و زخمی شدند و خسارت دیدند، دروغ بگویم، ندارم. همان حادثه ای که طبیعتا مثل همیشه به مسلمانان نسبتش می دهیم و می گوییم که همین طوری به منابع مالی دست یافتند.» اگر این اظهارات را خیالات یک نویسنده بدانیم پس حادثه ای را که در سال 1962 رخ داد و امریکایی ها عمدا کاری کردند تا فیدل کاسترو رهبر کوبا شود را چه می توانیم بگوییم. این سند که برای اولین بار الجزیره آن را منتشر کرده نشان می دهد که امریکایی ها حداقل باید به این مساله فکر کنند که چه شد خودشان به خودشان ضربه زدند و آن را دستاویزی قرار دادند تا به وسیله آن به اهدافشان برسند، در حادثه کوبا امریکایی ها همه ابزارهای لازم برای این که کوبایی ها به یک مرکز نظامی در گوانتانامو حمله کنند را فراهم کردند، آنها همه انبارهای تسلیحات را آتش زدند، کشتی ها را غرق کردند، جنگنده ها را نابود کردند و هواپیماهای مسافربری را ربودند. پس از آن رئیس ستاد ارتش امریکا فهرست قربانیان آن حادثه را در روزنامه های امریکا منتشر کرد تا موج مردمی برای حمایت و کمک به پیشبرد طرح خود به دست آورد، از همین دریچه می توانیم چگونگی حملات تروریستی کوبایی های کمونیست در منظقه میامی یا شهرهای دیگر فلوریدا و حتی واشنگتن را نیز بررسی کنیم.   

ادوارد اسپانوس، روزنامه نگار مجله اینتلجنس ریویو: در آن موقع روزنامه نگاری مثل من نبود که از ماجرا به خوبی آگاه باشد، وقتی که عملیات انجام شد همه نشستیم کنار هم تا موضوع را مورد بررسی و مناقشه قرار دهیم، در آن موقع در حد توانایی من نبود که بگویم در حادثه نورث وتس رئیس ستاد ارتش پشت ماجرا بود.

مایکل رابرت، نویسنده کتاب عبور از مرز: برژینسکی، مرد متنفذ امریکا و مشاور سابق امنیت ملی این کشور چهار سال قبل از این حمله می گوید، اگر امریکا همانند حمله ای که در پل هاربر حمله کرد، حمله نکند، ملت امریکا عملیات نظامی در آسیای مرکزی و خاورمیانه برای تسلط بر آن مناطق را تایید نخواهد کرد، این در حالی است که پروژه قرن امریکایی جدید را داریم که ما را به انجام حمله ای شبیه حمله پل هاربر دعوت می کند، از این رو نیازی ویژه برای انجام آن حادثه وجود دارد.

ادامه دارد...

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: 11 سپتامبر


نظر شما :