عراق در دور زدن تحریم ها کمکی به ایران نمی کند

۳۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۲ کد : ۱۹۰۵۷۱۰ سرخط اخبار

یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون، ادعای «نیویورک تایمز» مبنی بر کمک بغداد به ایران برای دور زدن تحریم ها را رد کرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «السومریة نیوز»، «کمال الساعدی» نماینده ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی» نخست وزیر عراق اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه کشورش به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک کرده است، را تکذیب کرد.

وی در این باره گفت: این سخن که عراق به ایران کمک کرده است تا تحریم هایی را که به دلیل برنامه هسته ای بر آن کشور تحمیل شده را دور بزند، درست نیست. عراق اگر هم بخواهد، نمی تواند به ایران کمک کند بویژه اینکه هنوز دارایی های عراق تحت بند هفت منشور سازمان ملل است و علاوه بر این، آمریکا بر دارایی های عراق نظارت دارد.

ساعدی تصریح کرد: دولت عراق به عنوان یک طرف رسمی هیچ دخالتی در این مسئله ندارد و هیچ طرفی در این مسئله محسوب نمی شود.

وی افزود: اگر بخش خصوصی عراق مانند برخی بانک ها، شرکت ها و ...در این زمینه به ایران کمک کنند، دولت عراق اطلاعی از این موضوع ندارد و این مسئله دیگری است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در شماره دیروز خود مدعی شده بود که عراق چند ماه است که به ایران کمک می کند تا تحریم های تحمیلی بر تهران به دلیل برنامه هسته ای را دور بزند.

این روزنامه نوشت: عراق با استفاده از شبکه ای از موسسات مالی و اقدامات قاچاق سوخت به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک می کند. اقدامات مذکور گردش مالی پراهمیتی برای تهران فراهم می کند و دلارهای مورد نیاز را در اختیار این کشور قرار می دهد. از سوی دیگر مقامات دولت عراق در پاره ای از موارد توجهی به ممنوعیت مبادلات تجاری با ایران ندارند و در بعضی موارد هم به طور مستقیم از این فعالیت ها سود می برند.

کلید واژه ها: تحریم ایران عراق


نظر شما :