رهبر کره شمالی در راه تهران

احتمال ایجاد جبهه ای مشترک

۰۲ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۵۷۹۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای غیرمتعهدها در تهران
تحلیلگران بر این باورند که احتمالا دو کشور ایران و کره شمالی برای ایجاد یک جبهه مشترک و جذب تعداد بیشتری از کشورهای عضو جنبش غیر متعهد ها به جبهه خود تلاش خواهند کرد.
احتمال ایجاد جبهه ای مشترک

دیپلماسی ایرانی: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نخستین سفر خارجی خود را با حضور در اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها در تهران آغاز خواهد کرد. گزارش رسانه ها حاکی از آن است که کیم که پس از مرگ پدرش در ماه دسامبر قدرت را در دست گرفته در اجلاس 6 روزه غیر متعهد ها شرکت خواهد کرد. جنبش غیر متعهد ها از 120 کشور تشکیل شده که خود را از هر قدرت بزرگ خارجی مستقل می دانند، اما برگزاری این اجلاس در تهران غرب را در موضع انتقادی قرار داده چرا که جمهوری اسلامی را به عدم تعهد به قطعنامه های بین المللی متهم می کند.

به گزارش تلگراف کره شمالی نیز از از جمله کشور هایی است که در مقابل انتقاد ها در خصوص برنامه های هسته ای و موشکی خود در برابر غرب ایستادگی می کند. از سوی دیگر ایران و کره شمالی متحدان نزدیکی به شمار می روند که در زمینه تبادل تکنولوژی و دانش هسته ای و موشکی روابط نزدیکی دارند. ادعایی که از سوی غرب و پنل کارشناسی سازمان ملل مطرح شده و تحلیلگران ادعا می کنند تهران بخش از دانش هسته ای خود را از طریق کره شمالی به دست آورده است.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، تحلیلگران بر این باورند که احتمالا دو کشور ایران و کره شمالی برای ایجاد یک جبهه مشترک و جذب تعداد بیشتری از کشورهای عضو جنبش غیر متعهد ها به جبهه خود تلاش خواهند کرد. این در حالی است که خبر حضور رهبر کره شمالی در تهران را برای نخستین بار رسانه ها در کره جنوبی اعلام کردند.

گفتنی است حدود 40 رهبر بین المللی در اجلاس تهران شرکت می کنند و با وجود خبرهای اولیه مثبت در خصوص حضور بان کی مون در اجلاس غیر متعهدها هنوز سفر دبیر کل سازمان ملل به ایران قطعی نشده است. بن کی مون که متولد کره جنوبی است از جمله چهره های بین المللی به شمار می رود که تا کنون مواضع نسبتا تند  و شفافی در مقابل برنامه های هسته ای ایران اتخاذ کرده است. این در حالی است که وی از سوی آمریکا و اسرائیل برای صرفنظر از سفر به تهران تحت فشار قرار دارد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در تماس تلفنی مستقیم با بان کی مون  مدعی شده جای وی در ایران نیست.

کارشناسان می گویند در صورتی که کیم به تهران سفر کند، یک تغییر رادیکال دیگر در حکومت خود را به نمایش می گذارد. چرا که پدر وی به ندرت به خارج از کشور سفر می کرد و هیچگاه نیز مسافرتی را با هواپیما انجام نداده بود.

به هر ترتیب رهبر کره شمالی در حالی به دعوتنامه سفر به تهران پاسخ مثبت داده است که دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران نیز هنوز به نتیجه نرسیده است. برخی با اشاره به نقش ریاستی ایران برای جنبش غیر متعهد ها در 3 سال آینده این نکته را خاطرنشان می کنند که جمهوری اسلامی درصدد یارگیری در جنبش غیر متعهد ها برای مانوردهی در پرونده هسته ای خود است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: کره شمالی اجلاس جنبش غیر متعهد ها رهبر


نظر شما :