نتیجه معکوس سیاست تل‌آویو علیه تهران

۰۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۶ کد : ۱۹۰۶۰۸۸ سرخط اخبار

شانزدهمین اجلاس جنبش غیر متعهدها که روز یکشنبه با نشست کارشناسان 120 دولت عضو جنبش در تهران آغاز شد، همچنان مورد توجه رسانه های بین المللی است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره اجلاس غیرمتعهدها که امروز با حضور وزیران امور خارجه دولت های عضو در تهران در حال برگزاری است، نوشت که ایران قصد دارد، جایگاه جنبش غیرمتعهدها را در عرصه ی بین المللی احیا کند.

این خبرگزاری افزود که حضور نیروهای امنیتی نشان می دهد مقامات ایران مصمم هستند اطمینان یابند هیچ حادثه ای، رویدادی که ایران آن را کودتای دیپلماتیک در برابر فشارهای تحت رهبری آمریکا می داند، تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

بر اساس گزارش روزنامه ی عمان تریبون، با توجه به وضعیت جنبش در دو دهه ی اخیر، ایران مصمم است آن را به عنوان وزنه ای در برابر سلطه جویی اعضای دایم شورای امنیت متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین احیا کند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در افتتاحیه نشست های مقدماتی اجلاس گفت: ما در نگرانی بسیاری از اعضا مبنی بر این که قدرت شورای امنیت سازمان ملل رو به افزایش و قدرت مجمع عمومی سازمان ملل رو به کاهش بوده است، شریک هستیم.

وی از درخواست های بلند مدت برای اصلاحات در شورای امنیت دفاع کرد.

در ادامه این گزارش، با اشاره به سفر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر به ایران آمده است، مرسی قرار است در این اجلاس درباره ی ایده اش مبنی بر ایجاد گروه تماس برای سوریه با حضور ایران، عربستان، ترکیه و مصر صحبت کند.

سخنگوی مرسی روز یکشنبه گفته بود که اگر این گروه موفق شود، ایران بخشی از راه حل خواهد بود.

در عین حال رسانه های رژیم صهیونیستی هنوز از شوک برگزاری اجلاس غیر متعهدها با حضور مقامات و شخصیت های مهم بین المللی خارج نشده اند. برخی در این رژیم بنیامین نتانیاهو را در این رابطه زیر سوال برده اند.

در این راستا، روزنامه ی صهیونیستی هاآرتص با اشاره به تلاش نخست وزیر این رژیم برای جلوگیری از سفر دبیرکل سازمان ملل به ایران نوشت:اعمال فشار بنیامین نتانیاهو بر بان کی مون برای لغو سفرش به تهران به منظور حضور در اجلاس غیر متعهدها اثر معکوس داشت. تلاش بنیامین نتانیاهو فقط توانست بان کی مون را قانع کند که سفر به ایران و ارایه ابتکار صلحی در ارتباط با مساله هسته یی برای او امری حیاتی است.

مقامات عالی رتبه سازمان ملل گفتند که "درخواست علنی نتانیاهو از بان که از نظر کارکنان سازمان ملل با لحنی تحقیرآمیز مطرح شده، نتیجه معکوس دارد و اراده بان برای سفر به ایران را تقویت کرد.

حدود یک هفته قبل نتانیاهو با بان تماس گرفت و از او خواست حضورش در کنفرانس ایران را لغو کند اما به جای محرمانه نگهداشتن این مکالمه، بلافاصله بیانیه ای مفصل را صادر کرد و در آن هر چیزی را که در تماس تلفنی به بان گفته بود، به تفصیل تشریح کرد.

دفتر دبیرکل سازمان ملل از این که محتوی این مکالمه توسط نتانیاهو فاش شد خشمگین شد و خشم دبیرکل وقتی بیش تر شد که مشاهده کرد مکالمه آن ها به یک مبارزه تبدیل شد. دفتر نتانیاهو یک جریان رسانه یی اجتماعی را به راه انداخت و از استفاده کنندگان از وب خواست ایمیل هایی را به دبیرکل ارسال کرده و از او بخواهند به تهران نرود.

در عین حال یک سری از سازمان های یهودی از جمله کمیته یهودیان آمریکا و کنگره یهودیان جهان بیانیه هایی تند را صادر و از برنامه بان برای سفر به ایران و شرکت در اجلاس غیرمتعهدها انتقاد کردند، دستیاران بان متقاعد شدند که حملات گروه های یهودی به دستور دفتر نخست وزیر در اورشلیم انجام شده است.

یک مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه اسراییل در بیت المقدس گفت که رفتار نتانیاهو در این خصوص اشتباه بوده است و انتقادش از دبیرکل کاملا غیرضروری بوده است.

او افزود: اگر ما به تماس های مسکوت با افراد بان ادامه می دادیم ممکن بود به نتایج بهتری برسیم.

بان روز چهارشنبه برای حضور در اجلاس سران جنبش غیرمتعدها به تهران وارد می شود. در حال حاضر این طور به نظر می رسد که کنفرانس به تلاش ایران با

دیپلماسی عمومی در رابطه با برنامه ی هسته یی اش تبدیل می شود. ایران در ورودی محل اجلاس خودروهای دانشمندان هسته یی این کشور را قرار داده که در انفجارهای تروریستی که ایران اسراییل را مسوول آن می داند ترور شده اند.

به علاوه ایران اعلام کرد که به رهبران خارجی حاضر در کنفرانس پیشنهاد بازدید از راکتور هسته یی بوشهر و دیگر تاسیسات هسته یی را با هدف اثبات صلح آمیز بودن اهداف هسته یی اش می دهد. ایرانی ها هم چنین درصدد سازماندهی بازدیدی از تاسیسات پارچین هستند.

در این خصوص باید به سخنان معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد که مدعی شد تصمیم بان کی مون برای سفر به تهران باعث شد عده ای که قصد تحریم اجلاس را داشتند، تصمیم شان را تغییر دهند.

دنی ایالون، معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پس از تلاش های ناکام این رژیم برای جلوگیری از سفر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و دیگر مقامات بین المللی به ایران گفت که برخی سران جهانی که قصد تحریم اجلاس غیرمتعهدها را داشتند، پس از آنکه بان کی مون اعلام کرد در اجلاس شرکت می کند، تصمیم شان را تغییر دادند.

او که اشاره نکرد منظورش کدام یک از سران دولت های عضو است افزود: که استدلال این دولتمردان این بود که وقتی بان برود، آن ها نمی توانند در اجلاس شرکت نکنند.

ایالون افزود: ما هم چنان احترام زیادی برای بان قائلیم، ما همواره درباره ی مسایل مرتبط با منافع دو جانبه با او همکاری خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که سفر به تهران اشتباهی بزرگ از جانب بان کی مون خواهد بود.

با وجودی که منتقدان رفتن بان به تهران با وجود تقاضای بنیامین نتانیاهو را شکست دیپلماتیک برای این رژیم خوانده اند، ایالون در اظهاراتی مایوسانه این انتقادات را رد کرد و گفت که نتانیاهو کاری را که باید انجام می داد، انجام داد.

روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی به قلم گیو میرفندرسکی، حقوقدان بین المللی و نجم الدین مشکاتی، مشاور پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در سال های 2010 ـ 2009 نوشت: شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران مقامات و نمایندگان عالی رتبه بیش از 100 کشور شامل 35 رییس دولت از جمله محمد مرسی، رییس کنونی جنبش و اولین رییس جمهور منتخب مصر و نیز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل را به ایران می کشاند.

این روزنامه افزود: ایران برای سه سال آینده ریاست جنبش غیرمتعهدها را که در سال 1961 برای مقابله با ابر قدرت ها شگل گرفت، عهده دار خواهد شد. اوایل ماه اوت نیز ایران میزبان نشستی عالی رتبه بود که با حضور روسیه درباره بحران سوریه برگزار شد. همه این موارد نشان دهنده شکست شرم آور سیاست آمریکا در 30 سال اخیر برای «منزوی کردن» ایران است.

سیاست های محدود کردن ایران از طریق تحریم ها و مکانیسم های اقتصادی کارایی نداشت است. تحریم ها در جهان پرمنفذ، بسیار ناکارآمد هستند. تحریم نتوانست رفتار صدام یا قزافی را تغییر نداد، بر کره شمالی تاثیری نداشت و کوبا نیز با وجود تحریم های جامع آمریکا به بقای خود ادامه داد. هر جا که سیاست تحریم آمریکا موفق بوده با تعامل سازنده و مثبت همراه بوده است مانند آفریقای جنوبی و چین.

در ادامه این گزارش آمده است که تحریم ها هیچ تاثیری در محدود کردن برنامه هسته یی ایران نداشته است.

این گزارش هم چنین «مساله هسته یی ایران را موضوعی سیاسی برای آمریکا خواند و پیشنهاد کرد که آمریکا دادن اجازه فروش قطعات، خدمات و دانش لازم برای هواپیمایی غیرنظامی گامی کوچک را بردارد.»

این گزارش هم چنین می افزاید که آمریکا باید ایران را بخشی از راه حل برای چالش های استراتژیک خود در خاورمیانه در نظر بگیرند و تاکید می کند که واشنگتن و تهران باید قادر باشند به صورت مستقیم و متقابل در خصوص موضوعات مورد علاقه و در جهت منافع دو طرف ارتباط برقرار کنند.

در پایان این گزارش تاکید می شود: گرد آمدن جنبش غیرمتعهدها درتهران نشان می دهد که ایران در ذهن برخی سیاستمداران آمریکایی است. این منافع آمریکا است که رنج می برد و آمریکا با به حساب نیاوردن ایران به عنوان یک بازیگر مهم در خاورمیانه، بخش خصوصی آمریکا را از بازاری جذاب محروم و امنیت اسراییل را در وضعیت مبهم قرار می دهد و روند صلح اعراب اسراییل را در حالت ایستا قرار می دهد. رویکرد تازه آمریکا در قبال رابطه با ایران نه تنها مطلوب است بلکه برای منافع ملی آمریکا در خاورمیانه، آسیای میانه و آفریقا ضروری است.

کلید واژه ها: آمریکا بان کی مون جنبش غیرمتعهدها


( ۱ )

نظر شما :