دبیر کل سازمان ملل در تهران

درخواست هسته ای بان کی مون از ایران

۰۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۹ کد : ۱۹۰۶۱۰۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای غیرمتعهدها در تهران
بان کی مون در سفر به تهران از مقامات ایرانی می خواهد اقدام فوری در زمینه برنامه هسته ای ایران ر انجام دهند.
درخواست هسته ای بان کی مون از ایران

دیپلماسی ایرانی: درحالی که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت  خارجه ایران در واکنش به انتشار برخی اخبار در خصوص بازدید میهمانان اجلاس جنبش غیر متعهد ها از جمله بان کی مون از تاسیسات هسته ای اعلام کرده است، برنامه ای برای این بازدید ها وجود ندارد، دبیر کل سازمان ملل در سفر به تهران یک درخواست هسته ای از ایران دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گزارش داد: بان کی مون در سفر به تهران از مقامات ایرانی می خواهد اقدام فوری در زمینه برنامه هسته ای ایران و وضعیت حقوق بشر انجام دهند. این در حالی است که پیش از این مقامات آمریکایی و اسرائیلی از بان کی مون خواسته بودند در اجلاس تهران شرکت نکند. اما وی با وجود همه مخالفت ها در این اجلاس شرکت می کند چرا که حضور دبیر کل سازمان ملل در اجلاس سران جنبش عدم تعهد رسمی معمول است که همواره دنبال شده است.

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل در این زمینه اظهار داشت: دبیر کل سازمان ملل نگرانی ها و انتظار های جامعه بین المللی از ایران در مورد برنامه های هسته ای و وضعیت حقوق بشر را با مقامات ایرانی در میان گذاشته و درخواست همکاری و پیشرفت در این زمینه ها را مطرح می کند.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، انتظار می رود که بان کی مون با مقام معظم رهبری در ایران  و محمد احمدی نژاد رئیس جمهور ایران ملاقات کند. وی ظهر امروز (چهارشنبه) نیز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات می کند. گفته می شود هیاتی 19 نفری بان کی مون را در این سفر همراهی می کنند و وی روز جمعه تهران را ترک خواهد کرد.

گفتنی است دبیر کل سازمان ملل اخیرا در مقابل اظهارات رئیس جمهور ایران در روز قدس نیز موضع گیری کرده است . محمود احمدی نژاد در این مراسم اسرائیل را یک غده سرطانی توصیف کرد. به این ترتیب بان کی مون تاکید کرد مقامات ایران باید به در جهت کاهش تنش ها حرکت کنند. دبیر کل سازمان ملل همچنین از ایران خواسته است تا ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود را به اثبات برساند.

این در حالی است که دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به نتیجه ملموسی نرسیده و هنوز مشخص نیست نمایندگان ایران و گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) چه زمانی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد. از سوی دیگر مقامات اسرائیلی نیز با اشاره به برگزاری اجلاس غیر متعهد ها در تهران مدعی شده اند تحریم ها در مورد ایران برای متوقف کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی راه به جایی نبرده و باید از گزینه نظامی استفاده کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از جمله افرادی بود که در واکنش به خبر سفر بان کی مون به ایران به صورت تلفنی به طور مستقیم با وی گفت و گو کرد و مدعی شد جای دبیر کل سازمان ملل در ایران نیست چرا که این اقدام به منزله تایید مواضع تهران علیه تل آویو خواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برنامه های هسته ای ایران آمریکا


نظر شما :