پس از موضع گیری تند علیه ایران

بان کی مون اظهاراتش را پس گرفت

۰۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۱۳۰۳۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، گزارش رسانه ها در خصوص اینکه بان کی مون گفته است ایران از مذاکره با گروه 1+5، به عنوان پوششی برای ساخت سلاح هسته ای استفاده می کند را تکذیب کرد.
بان کی مون اظهاراتش را پس گرفت

دیپلماسی ایرانی: مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، گزارش رسانه ها در خصوص اینکه بان کی مون گفته است ایران از مذاکره با گروه 1+5، به عنوان پوششی برای ساخت سلاح هسته ای استفاده می کند را تکذیب کرد.

اوایل هفته، خبری به نقل از بان کی مون در رسانه های بین المللی مطرح شد که حاکی از انتقاد تند دبیر کل سازمان ملل از روند مذاکره ها و پیشرفت برنامه های هسته ای ایران بود. رسانه ها به نقل از بان نقل کرده بودند که باید از کره شمالی درس گرفت و نباید زمان بیشتری به ایران داد.

به دنبال انعکاس این مواضع از زبان دبیر کل سازمان ملل، مقامات تهران یکی پس از دیگری به این موضوع واکنش نشان دادند و در تازه ترین موضع گیری مقامات وزارات خارجه جمهوری اسلامی از بان کی مون خواستند بی طرفی خود را حفظ کند.

به گزارش کونا، سخنگوی بان کی مون در خصوص مصاحبه اخیر وی با روزنامه واشینگتن پست گفت: بان کی مون نگفته که ایران از مذاکرات به عنوان پوششی برای ساخت بمب استفاده می کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش واشیگتن پست را تکذیب می کند، گفت: خیر تکذیب نمی کنم اما آنچه در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته دقیقا عبارتی نیست که بان کی مون به زبان آورده و احتمالا این روزنامه آمریکایی تعبیر صحیحی از اظهارات دبیر کل نداشته است. به گفته سخنگوی بان کی مون، آنچه که وی گفته این بوده که نباید زمان بیشتری به ایرانیان داد و زمان را تلف کرد، چرا که ما شاهد آنچه در مورد کره شمالی رخ داد، بوده ایم.

اما آنچه در گزارش واشینگتن پست چاپ شده حاکی از آن است که سازمان ملل باید در مورد اینکه آیا دیپلماسی می تواند راه حل تعدیل نگرانی های بین المللی بر سر برنامه های هسته ای ایران باشد ، یا خیر، مصمم باشد. چرا که در غیر این صورت به استقابل این ریسک می رود که ایران نیز مانند کره شمالی از مذاکرات به عنوان پوشش ساخت سلاح استفاده کند.

به گفته نسیرکی، سخنگوی بان،دبیر کل سازمان ملل اعتقاد دارد که راه حل مساله ایران مذاکره و گفت و گو است. مذاکراتی که 8 اسفند در قزاقستان برگزار خواهد شد و طرف مذاکرات هسته ای با ایران نیز گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) خواهد بود. نسیرکی این نکته را خاطرنشان می کند که این موارد مبنای اظهارت بان کی مون در مصاحبه با روزنامه واشینگتن پست بوده است.

سخنگوی بان کی مون در خصوص اینکه دبیرکل سازمان ملل مساله هسته ای ایران را با مساله هسته ای کره شمالی مرتبط کرده بود، اظهار داشت: من نمی توانم اظهارات بان را تعبیر کنم. او به سادگی کفته است که باید تلاش ها را به منظور پیشرفت مذاکرات تقویت کرد و زمان آن رسیده که ایران نیز جامعه بین المللی را در خصوص ماهیت برنامه های هسته ای اش قانع کند. این در حالی است کره شمالی از مذاکره های شش جانبه برای توسعه برنامه های هسته ای خود استفاده کرد و سومین آزمایش هسته ای خود را اخیرا انجام داد.

در اعتراض به اظهارات منتشر شده به نقل از بان کی مون در واشینگتن پست، محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای خطاب به وی از او خواست به عنوان دبیر کل سازمان ملل به اصول سازمان ملل متعهد مانده و در بحث های بین المللی بی طرفی خود را حفظ کند. گفتنی است بان کی مون در راس سازمانی قرار دارد که شورای امنیت آن تا کنون چهار قطعنامه تحریمی را علیه ایران به تصویب رسانده و از تهران می خواهد فعالیت های غنی سازی هسته ای را متوقف کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل کره شمالی واشینگتن واشینگتن پست برنامه های هسته ای مذاکره


نظر شما :