چهاردهمین بخش از برنامه بی‌نهایت سری الجزیره درباره حوادث 11 سپتامبر

بوش چگونه 11 سپتامبر را علیه صدام بهانه کرد

۱۰ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۰۶۲۲۵ اخبار اصلی آمریکا 11 سپتامبر از دریچه دیگر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
هیچ شکی نیست که رامسفلد صبح روز 11 سپتامبر برای خود ملاحظاتی درباره بن لادن و صدام حسین می‌نوشت.
بوش چگونه 11 سپتامبر را علیه صدام بهانه کرد

دیپلماسی ایرانی: واقعه 11 سپتامبر را می توان مهم ترین واقعه هزاره سوم تاریخ بشریت تا کنون دانست. چه از این بابت که ابعاد فاجعه آمیز آن بسیار بالا بود و چه از این بابت که زمینه ساز ایجاد و اعمال سیاست های بعدی جامعه جهانی شد. حادثه ای که حمله به افغانستان و عراق را به دنبال داشت و بسیاری از نگرش ها و سیاست های کلان جامعه بین المللی را تغییر داد. اتفاقی که تبعات آن به رغم گذشت بیش از یک دهه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که همچنان نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران آن حادثه را ابزار و وسیله ای برای انجام فجایع بزرگ تر مثل حمله به افغانستان و عراق که جان صدها هزار نفر را گرفت، می دانند.

این در حالی است که ابعاد وقوع آن حادثه بزرگ همچنان سوال برانگیز و برای بسیاری مشکوک است. از جمله این که هنوز برای عده ای عوامل به وجود آورنده حوادث 11 سپتامبر مجهول باقی مانده است. اگر چه شمار بسیاری به دلیل دست داشتن در آن حادثه کشته یا حبس شدند و زندان مشهور گوانتانامو نیز به همین دلیل برای آنها ساخته شد و اسامه بن لادن، رهبر القاعده پس از نزدیک به 15 سال تحت پیگرد بودن کشته شد.

شبکه خبری الجزیره در سلسله برنامه تلویزیونی مفصلی تحت عنوان "بی نهایت سری" برنامه ای را تهیه کرده که در آن به دلایل و ابعاد 11 سپتامبر پرداخته و نظرات شماری از کارشناسان و صاحب نظران بین المللی را نیز جویا شده است. همچنین نگرش ها و سوال های بسیاری را که در این زمینه وجود دارد، مورد واکاوی قرار داده و تلاش کرده است که به بسیاری از پرسش ها پاسخ دهد. طبیعتا نمی توان بسیاری از این پاسخ ها را پاسخ نهایی این پرسش ها دانست ولی واکاوی و بررسی آنها می تواند نوری به زوایای تاریک حوادث 11 سپتامبر بتاباند. دیپلماسی ایرانی در نظر دارد هر هفته به طور مرتب این برنامه ها را ترجمه و منتشر کند. اکنون چهاردهمین بخش از سلسله برنامه های "بی نهایت سری" در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر پیش رویتان قرار می گیرد. تهیه کننده، مجری و مدیریت برنامه نیز بر عهده یسری فوده است.  میهمانان این بخش از برنامه؛ فیلیپ جرالدی، عضو سابق دفتر تحقیقات فدرال امریکا، جک کلونان، عضو سابق دفتر تحقیقات فدرال امریکا، پیتر برگن، مشاور سی ان ان در امور تروریسم،

یسری فوده: وقتی که مردان بن لادن وارد راهی موسوم به راه 11 سپتامبر شدند می دانستند که دستور العمل های جدید کاخ سفید در اولویت های سازمان امنیت و اطلاعات امریکا قرار گرفته است.

فیلیپ جرالدی، عضو سابق دفتر تحقیقات فدرال امریکا: زبان حقیقی سی آ ی ای کاخ سفید است. مواضع هر کدام از افسران سازمان امنیت در عالم واقع در حقیقت اهداف سیاسی یا امنیتی ای است که مورد اهتمام کاخ سفید است.

جک کلونان، عضو سابق دفتر تحقیقات فدرال امریکا: نمی دانم، قبل از حوادث تمایل داشتیم که واقعا کاری که ضروری است انجام دهیم و تو می دانی که بعد از آن حوادث مشکلی نداشتیم، آیا ممکن بود که مواضع ما تغییر می کرد یا به گونه ای برنامه های ما تغییر می کردند که بخواهیم بن لادن را بگیریم؟ آیا چنین چیزی باعث می شد تا حادثه 11 سپتامبر رقم نخورد؟ این هم احتمال دارد.

یسری فوده: در آن سال سیاه از سال های امریکا در روز 11 سپتامبر حادثه 11 سپتامبر رخ داد.

پیتر برگن، مشاور سی ان ان در امور تروریسم: هیچ شکی نیست که رامسفلد صبح روز 11 سپتامبر برای خود ملاحظاتی درباره بن لادن و صدام حسین می نوشت. از ولفوویتس دقیقا در لحظه حمله درباره دستورالعملش در این زمینه پرسید.

یسری فوده: عصر روز بعد یعنی روز 12 سپتامبر در یکی از اتاق های کاخ سفید گفت وگوی عجیبی میان جورج بوش، رئیس جمهوری امریکا و ریچارد کلارک، مشهورترین چهره در بحث مبارزه با تروریسم جریان داشت، آن طور که کلارک خودش می گوید؛

جورج بوش: بشنو، می دانم که الآن چقدر مشغول هستید اما از شما می خواهم که در سریع ترین زمان ممکن از همه چیز دست بکشید و همه چیز را بررسی کنید و ببینید که شاید صدام این کار را کرده باشد شاید به هر ترتیبی او ارتباطی با این حادثه داشته باشد.

کلارک: اما جناب رئیس جمهور القاعده این کار را کرد.

جورج بوش: این را می دانم، این را می دانم اما تحقیق کن ببین شاید صدام هم در آن درگیر باشد فقط تحقیق کن، می خواهم همه سرنخ ها را بفهمم.

کلارک: بله قطعا از اول همه چیز را بررسی می کنیم.

یسری فوده: وقتی که رئیس جمهور کلارک را تنها گذاشت، کلارک سردر گم بود، خدایا یعنی ممکن است ولفوویتس چنین اثری را بر وی گذاشته باشد.

 

ادامه دارد..

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: 11 سپتامبر


( ۲ )

نظر شما :