ترکیه سران ارتش آزادیبخش را می‌فروشد؟

۲۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۰۶۶۸۰ سرخط اخبار

روزنامه لبنانی «البناء» نوشت که سازمان اطلاعات ترکیه سعی دارد تعدادی از افسران جدا شده از ارتش سوریه را با افسرانی که این کشور آنها را به علت فعالیت های تروریستی در داخل خاک سوریه بازداشت کرده اند، مبادله کند.

بر اساس این گزارش، تاکنون نیروهای امنیتی سوریه 43 افسر ترک را در این کشور بازداشت کرده اند که از این میان 7 نفر از آنها افسر ارشد هستند که در تل آویو برای مبارزه با دولت سوریه آموزش دیده اند.

بازداشت این افراد بعد از عملیات پاکسازی بخش هایی از شهر حلب صورت گرفته است، این روزنامه تاکید کرد که تلاش سوریه برای مبادله این افراد با افسران جدا شده سوری بعد از آن صورت گرفت که تلاش آنها برای مبادله این تعداد با ربوده شده های ایرانی و لبنانی بی نتیجه مانده است.

این روزنامه در تشریح جزئیات این اقدامات به نقل از منابع اطلاع رسانی ترک نوشت که سرتیپ «محمد شبلوق» یکی از افسران ارشد سوری بود که به ترکیه فرار کرده است، او بعد از اینکه اطلاعات ترکیه وی را در حالت اقامت اجباری قرار داد، دست به خودکشی زده است.

یک منبع ترک نیز با تایید خبر خودکشی سرتیپ سوری گفت که وی بعد از اینکه متوجه شد دستگاه اطلاعاتی ترکیه قصد دارد وی را در مقابل تحویل برخی از افسران ترک به دستگاه اطلاعاتی سوریه بدهد، خودکشی کرده است.

این منبع افزود که شکست ترکیه در مبادله افسران خود با ربوده شده های لبنانی و ایرانی باعث شد تا آنها پیشنهاد استرداد افسران سوری را مطرح کنند، از جمله افسرانی که ترکیه قرار بود آنها را بر اساس این مبادله به سوریه تحویل دهد، محمد شبلوق و ریاض الاسعد بوده است.

 

این در حالی است که برخی پایگاه های خبری اعلام کرده اند که وی در راستای آماده شدن برای استرداد به سوریه مجبور به استعفا از ارتش آزاد شده است. یکی دیگر از افسران اطلاعاتی جدا شده سوری نیز در این عملیات مبادله بوده است که البته دستگاه اطلاعاتی ترکیه او را به قتل رسانده تا جنازه وی را با سوری ها مبادله کند، چرا که وی اطلاعاتی از مزدوران ترک در خاک سوریه داشته و ترکیه نگران این بود که این اطلاعات به دست سوری ها بیفتد.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه افسران مبادله سوری از افسران


نظر شما :