تازه ترین اظهار نظر اوباما در خصوص اسد

۲۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۹ کد : ۱۹۱۲۶۳۵ سرخط اخبار

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با یک روزنامه ترکیه در خصوص مسائل مختلفی از جمله ابعاد مختلف روابط آنکارا و واشنگتن، تحولات سوریه و نیز استقرار موشک های پاتریوت در مرزهای مشترک آنکارا-دمشق سخن گفت.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اباما، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با روزنامه ملیت ترکیه در خصوص روابط آتی ترکیه و آمریکا با توجه به حمله اخیر به سفارت واشنگتن در آنکارا گفت: حمله به سفارت ما در آنکارا اقدامی خصمانه و تروریستی و غیرقابل توجیه است. این اقدام برای هر دو کشور یک فاجعه به شمار می آید.


وی افزود: در این حمله اتباع ترک و آمریکایی که قصد حفاظت از سفارت را داشتند آسیب دیدند. ما از اقدام سریع مقام های ترکیه قدردانی می کنیم و به دنبال آن هستیم که بیشترین تلاش برای محاکمه مهاجمان به سفارت واشنگتن در آنکارا به عمل آید.


اوباما در مصاحبه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده مصطفی آکارسو، تبعه ترکیه که در جریان حمله به سفارت واشنگتن در آنکارا جان خود را از دست داد، گفت: آمریکایی ها و ترکیه ای ها هر روزه در کنار یکدیگر هستند تا آبادانی و امنیت در منطقه تامین شود.


اوباما با تاکید بر حمایت از ترکیه به عنوان یک کشور هم پیمان اعلام کرد: من در نخستین سفرم به ترکیه گفتم که این کشور یک هم پیمان مهم و شریک استراتژیک برای آمریکا به شمار می رود. ترکیه به عنوان یک عضو ائتلاف ناتو در 60 سال گذشته در کنار ما بوده و به دنبال تامین امنیت و آبادانی کشورهای عضو بوده است. روابط ترکیه و آمریکا در مسائل مختلف از جمله اقتصاد جهانی، وضعیت افغانستان و درگیری سوریه از اهمیت بسزایی برخوردار است.


اوباما اظهار کرد: در چهار سال گذشته ما شاهد افزایش روابط تجاری بوده ایم و دو کشور از افزایش روابط میان شهروندان ترکیه ای و آمریکایی حمایت کردند که این موضوع بسیار رضایت بخش است. به عنوان نمونه سال گذشته تعداد دانشجویانی که از ترکیه به دانشگاه های آمریکایی آمده بودند در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بیشتر بود. همچنین دانشجویان آمریکایی بسیاری در ترکیه زندگی می کنند که تعدادشان در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.


رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات سفر من به ترکیه زمانی بود که با دانشجویان ترک گفت وگویی داشتم. من بر این باورم که با توجه به استعداد و خوش بینی آنها نسبت به آینده آمریکا و ترکیه می توانند در کنار یکدیگر پیشرفت بسیاری داشته باشند.


استقرار سامانه های موشکی پاتریوت

اوباما با اشاره به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه اعلام کرد: می خواهم درباره این موضوع به صراحت بگویم که سامانه پاتریوت که متعلق به ناتو و آمریکا است با هدف محافظت از ترکیه در منطقه و بنا به درخواست آنکارا مستقر شده است به بیانی دیگر هدف از استقرار این سامانه حفاظت از خاک و مردم ترکیه است و نشان می دهد که آمریکا و ناتو نیز در قبال امنیت ترکیه متعهد هستند.


رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه یک "دوست و شریک خوب" برای وی است، اعلام کرد: باور من بر این است که ما به عنوان دو دوست می توانیم درباره چالش هایی که مواجه هستیم با صداقت بیشتری گفت وگو کنیم تا روابط فی مابین به رغم برخی اختلاف نظرها توسعه یابد.


اوباما ادامه داد: هیچ دو کشوری وجود ندارند که درباره همه چیز یک نظر همسان داشته باشند و آمریکا و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال به رغم این چالش ها دو کشور دارای روابطی مستحکم و ارزش های مشترک بسیاری هستند.


ادامه درگیری ها با پ.ک.ک

 

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به درگیری های دولت ترکیه با اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعلام کرد: دولت آنکارا در 30 سال گذشته متحمل تلفات بسیاری در مبارزه با اعضای پ.ک.ک شده است و من از تلاش های آنکارا برای یافتن راهکاری جهت حل و فصل درگیری ها با پ.ک.ک قدردانی می کند.


اوباما ادامه داد، بیش از 35 هزار مرد و زن و کودک در درگیری های پ.ک.ک کشته شده اند و صدها هزار تن مجبور شدند خانه خود را رها کنند.


اوباما اعلام کرد: آمریکا از تلاش های ترکیه برای محافظت از خاک خود در مقابل تروریسم حمایت می کند و به عنوان یک کشور دوست ترکیه به دنبال تبادل فناوری میان دو طرف است. ادامه حمایت واشنگتن از ترکیه بسیار مهم است.


رهبر آمریکا در ادامه گفت: باور من بر این است که دولت ترکیه اقدامات بسیاری را برای پیشرفت این کشور به عمل آورده است با این همه فقط یک راهکار صلح آمیز برای ارتقای سطح زندگی میلیون ها شهروند مستقر در جنوب شرق این کشور می تواند به نفع مردم باشد.


نقض حقوق بشر در ترکیه

 

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به گزارش اخیر شورای اروپا درباره برخی از نمونه های تعرض به حقوق بشر در ترکیه و دستگیری خبرنگاران در این کشور گفت: من در گفت وگوهایم با نخست وزیر ترکیه این مساله را به وضوح بیان کرده ام که ترکیه به عنوان کشوری مدرن باید شاهد حکمرانی قانون باشد و این امکان در این کشور باید وجود داشته باشد که استانداردهای مربوط به حفظ حقوق اساسی تمامی شهروندان تحقق یابد.


اوباما افزود: در سفر اخیرم به ترکیه متوجه شدم که در این کشور گروه های قومی متعددی زندگی می کنند. تاریخ نشان می دهد کشورهایی که از حقوق و آزادی های جهانی افراد محافظت کرده اند موفق تر بوده و شاهد ثبات و آبادانی بیشتری بوده اند. به ویژه در حال حاضر که بهار عربی در منطقه جریان دارد بسیاری از مردم به دنبال اعمال اصلاحات و مدرن کردن ترکیه هستند.


این مقام عنوان داشت: ما از تلاش های دولت آنکارا برای تحقق بیشتر آزادی های جهانی از جمله آزادی بیان حمایت می کنیم. رهبران جناح مخالف و شهروندان ترکیه باید در مسئولیت های دولت برای پیشرفت شریک باشند. منافع مردم ترکیه مشخصا مهر تاییدی بر لزوم اصلاحات در ترکیه است. رهبران ترکیه در راستای منافع مردم و تحقق نهادهای دموکراتیک خدمت می کنند و باید در پی اصلاحات باشند. برای اینکه ترکیه دارای دموکراسی تقویت شده تر باشد لازم است با اعمال اصلاحات به جهان نشان دهد که چگونه می تواند پیشرفت کند.


ناآرامی های سوریه

از سوی دیگر وی در اظهاراتی مداخله جویانه با اشاره به وضعیت کنونی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مدعی شد: حکومت اسد دیر یا زود به پایان خواهد رسید و سوری ها این موقعیت را خواهند داشت که خود درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند. ما در کنار ترکیه و جامعه بین المللی همچنان وقایع سوریه را پیگیری می کنیم.


وی همچنین با اشاره به اوضاع اخیر سوریه مدعی شد: آنچه در سوریه روی می دهد فاجعه است. اسد و حکومت او افرادی شامل زنان و کودکان را که صرفا به دنبال تحقق حقوق خود هستند، می کشند و محله ها را ویران می سازند. در نتیجه حکومت اسد تمام مشروعیت خود را از دست داده است و اسد باید برود. رنجی که مردم سوریه متحمل هستند قابل اغماض نیست.


وی در ادامه گفت: من در اوت سال 2011 گفتم که مردم سوریه باید خود سرنوشتشان را مشخص کنند و موضع آمریکا در این مورد کاملا روشن است. در همان مقطع زمانی اردوغان نیز بر نقطه نظر مشابه ای تاکید کرد. ما به دنبال آن بوده ایم که دولت اسد را به لحاظ سیاسی به انزوا بکشانیم و بدین ترتیب تحریم های بسیاری برای مقابله اقتصادی با دولت اسد اعمال شده است. همچنین شورای مخالفان سوری به عنوان نمایندگان مشروع ملت سوریه شناخته شده و مورد حمایت قرار گرفته اند.


اوباما عنوان داشت: در همین حال ترکیه و آمریکا و سایر کشورها با همکاری یکدیگر به دنبال ارائه کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه بوده اند. به عنوان نمونه به تازگی 155 میلیون دلار برای کمک به افرادی که از سوریه مجبور به فرار شده اند کمک شده است که این کمک در قالب دارو، پتو، لباس و مواد غذایی ارائه شده است. در مجموع آمریکا بیش از 365 میلیون دلار به مردم سوریه کمک کرده است و ما از سایر کشورها نیز می خواهیم به سوری ها کمک کنند.


وی افزود: تمام اقداماتی که ما به عمل آورده ایم در راستای همکاری و هماهنگی با دولت ترکیه است. دولت ترکیه و آمریکا تلاش بسیاری را برای آغاز و پیگیری فرایند آغاز انتقال سیاسی در سوریه و پایان خشونت ها در این کشور به عمل آورده اند. ترکیه نیز به نوبه خود میزبان بسیاری از پناهندگان سوری بوده است و با سخاومت وصف ناپذیری از آنها میزبانی کرده است.


وی در اظهاراتی مداخله جویانه ادامه داد: آینده دشوار خواهد بود و اسد و نظام سوریه به ضعف خود ادامه می دهند و در آینده اراضی این کشور در مقابل افزایش فشار نیروهای مخالفان به مرور از کنترل دولت خارج خواهد شد.


اوباما ادامه داد: دولت اسد در حال حاضر رو به تضعیف است و اقدامات نظامی آن باعث تحکیم فعالیت اپوزیسیون می شود و مردم سوریه بالاخره این موقعیت را خواهند داشت که خود سرنوشتشان را رقم بزنند.


تحولات لیبی


اوباما در ادامه با اشاره به مداخله نظامی کشورش در لیبی در سال 2011 اعلام کرد: برخی از کشورها نسبت به خودکامگی در کشورهای دیگر بی تفاوت هستند اما آمریکا به این ترتیب عمل نمی کند. من شاهد قتل عام در لیبی بودم و نتوانستم بیش از این صبر کنم.
 

کلید واژه ها: ترکیه آمریکا سوریه آنکارا جمهوری آمریکا ترکیه و مردم سوریه واشنگتن ترکیه و آمریکا ترکیه در آمریکا با از ترکیه سوری در آنکارا دولت ترکیه اصلاحات به عمل سامانه


نظر شما :