افزایش 50 درصدی تعداد ماشین‌های سانتریفوژ در نطنز

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۰۶۹۶۲ سرخط اخبار

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در نخستین روز نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنرانی کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در وین افزایش 50 درصدی تعداد ماشین های سانتریفوژ در نطنز و راه اندازی و گازدهی چهار زنجیره از ماشین های سانتریفوژ برای افزایش تولید اورانیوم با غنای 20 درصد در فردو را اقداماتی در جهت رفع نیاز و مقابله با آسیب های احتمالی از سوی ایران دانست.

به گزارش ایسنا عباسی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین که از صبح دیروز آغاز به کار کرده است، سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعالیم اسلام همواره با تولید و استفاده از سلاح های کشتار جمعی مخالف بوده و هست و رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته یی تاکید دارند»، اظهار کرد: «ما سلاح هسته یی را اقتدارآفرین نمی دانیم و معتقدیم یک ملت با اتکا به استعدادها و ظرفیت بالای انسانی و طبیعی خود، توانایی شکستن اقتدار متکی به سلاح هسته یی را دارد.»

عباسی در ادامه به ترور تعدادی از کارشناسان و متخصصان هسته یی ایران در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: «به دنبال شهادت مهندس داریوش رضایی نژاد بعد از سالگرد شهادت استاد شهید دکتر مجید شهریاری و یک روز قبل از دومین سالگرد شهادت استاد دکتر مسعود علیمحمدی، عاملان صهیونیسم دست به اقدام جنایتکارانه دیگری زدند و مهندس مصطفی احمدی روشن و کارمند او رضا قشقایی را با استفاده از بمبی که به خودروی در حال حرکت آنها چسباندند، به شهادت رساندند. در این فاصله، ترور افراد دیگر از جمله افراد مذاکره کننده با آژانس و تعداد دیگری از متخصصان ما در دستور کار تروریست ها قرار گرفت که با اقدام به موقع وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شناسایی و دستگیر شدند و خبر آن، از طریق رسانه های جمعی به اطلاع همگان رسید.»

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ملاقاتی که سال گذشته با مدیرکل آژانس در وین داشته است، به دعوت ایران از وی برای آشنایی نزدیک با فعالیت های هسته یی ایران و بازدید از تاسیسات هسته یی اشاره کرد و گفت: «از مدیرکل خواستم برای بررسی فعالیت های هسته یی ایران و حصول اطمینان از صحت عملکرد، زمان معقولی را پیشنهاد دهند. یک سال از آن تاریخ گذشته است ولی پاسخی به آن درخواست داده نشده و بر روالی که پیش گرفته اند، اصرار می شود و رویکرد به گونه یی بوده است که گفت وگوها به نتیجه نرسد.»

وی تاکید کرد: «زمان می تواند ابهامات را به خوبی رفع کند. فقط اعتماد متقابل لازم است.»

عباسی گفت: «ممکن است تروریست ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده و مخفیانه تصمیم سازی کنند. باید مدیرکل آژانس و همکاران او را از این موضوع باخبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم. تاکید می کنم به حادثه ها و گزارش ها می توان بدبینانه نگاه کرد و نتیجه گرفت و برای ملت هایی که می توانند در صلح زندگی کنند و باعث شکوفایی بیشتر تمدن بشری با محوریت وحدانیت خداوند متعال شوند، مشکل ایجاد کرد. ذکر چند مثال می تواند ریشه نگرانی های ما را روشن تر سازد.»

عباسی افزود: «روز جمعه 27 مرداد 1391 هجری شمسی مطابق با 17 آگوست 2012، با استفاده از مواد منفجره کابل های برق در مسیر شهر قم به مجموعه فردو (مجتمع شهید علیمحمدی) قطع می شوند. یادآوری می شود قطع برق یکی از راه های آسیب رساندن به ماشین های سانتریفوژ است. در نخستین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه را می کنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسانی غیر از بازرسان آژانس می توانند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته باشند و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش کنند؟»

وی ادامه داد: «مورد دیگر این است که در مسیر مجموعه نطنز (مجتمع شهید احمدی روشن) نیز اقدام مشابهی صورت گرفته بود. ما با توجه به شفافیت فعالیت های صلح آمیز هسته یی کشورمان و نظارت آژانس بر این فعالیت ها، سعی کرده ایم اقلام عمومی مورد نیاز خود را از بازار جهانی تهیه کنیم. آژانس در رابطه با حذف تحریم ها به ما کمکی نمی کند. شاید وظیفه یی ندارد، اما وقتی ویروس استاکس نت به کار برده می شود، در تجهیزات خلا، خرابکاری صنعتی می شود یا مواد منفجره در دستگاه ها جاسازی می شوند، آمار تعداد ماشین های سانتریفوژ، جرم دقیق اورانیوم غنی شده، مانده غنای اورانیوم در UF6 خروجی از ماشین ها و آنچه در آن حوالی قابل رویت است را با امانتداری و صداقت تمام گزارش می کند. این اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش های آژانس در اختیار خرابکاران و تروریست ها قرار می گیرد.

این موضوع در 20 مه 2012 با نشان دادن یک تجهیز که در آن، مواد منفجره کار گذاشته شده بود، به شخص مدیرکل و دو معاون او در تهران توضیح داده شد و از وی خواستیم از تکرار این گزارش ها خودداری کند. اما متاسفانه در گزارش اخیر مدیرکل محترم نیز جزییات دقیق تری نوشته شده است.»

عباسی گفت نمونه عکس های مربوط به این خرابکاری ها در غرفه نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «طراحان حمله به تاسیسات هسته یی ایران با توجه به گزارش های منتشرشده آژانس متوجه شده اند که در برنامه خود موفق نبوده اند. اما بر اساس آموزه های اسلام ما اصل را بر برائت می دانیم و از کارکنان محترم آژانس می خواهیم با تصحیح عملکرد گذشته، آژانس را به مسیر صحیح برگردانده و در مسیر عدالت حفظ کنند.»

معاون رییس جمهور تاکید کرد: «ما همچون گذشته به تعهدات خود در آژانس و معاهده منع گسترش سلاح هسته یی (NPT) پایبند هستیم و حقوق خود را مطالبه خواهیم کرد. به آژانس توصیه می کنیم رویکرد خود را در رابطه با ایران تغییر دهد. آژانس باید از ایران برای برطرف کردن اتهاماتی که برخی کشورهای متخاصم به جمهوری اسلامی ایران (که از مجامع بین المللی استفاده ابزاری می کنند) مطرح می کنند، کمک بخواهد و نباید به گونه یی رفتار کند که شبهه داشتن ماموریت در اثبات ادعاها را به وجود آورد.»

وی خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور عضو آژانس و با توانمندی هسته یی که همواره آن را در جهت صلح و رفاه جامعه بشری به کار خواهد برد، خواهان تقویت آژانس، عدم اشاعه سلاح های هسته یی و خلع سلاح همه جانبه است و پیشنهاد می کنیم خلع سلاح از کشوری شروع شود که در استفاده و اشاعه پیشقدم بوده و مرتب برای استمرار بقای خود به دنبال دشمن فرضی می گردد.»


نظر شما :