آژانس اطلاعات را در اختیار خرابکاران می گذارد

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۹۰۶۹۷۰ سرخط اخبار

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ایران قصد غنی سازی بیش از 20 درصد را ندارد.

به گزارش ایسنا فریدون عباسی در حاشیه پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، پس از دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای هسته یی ایران در طول سال گذشته تاکید کرد: این دستاوردها به رغم تحریم هایی است که چند کشور غربی علیه ایران اعمال کرده و گمان می کنند که این تحریم ها فلج کننده است.

وی افزود: ایران با توجه به تحریم ها نتوانست سوخت 20 درصد مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را از بازار جهانی تهیه کند؛ بنابراین با همت متخصصان ایرانی توانست با تغییر زنجیره های سانتریفوژها، غنی سازی 20 درصد را انجام دهد و سوخت لازم رآکتور تهران را تهیه کند.

وی با تاکید بر این که «عمده غنی سازی ایران در حد سه و نیم درصد است» تاکید کرد: بر حسب نیازمان در آینده مقدار اورانیوم غنی شده خود را تعیین می کنیم. هدف غنی سازی 20 درصد در ایران برای تولید رادیو داروهاست درحالی که برخی تلاش می کنند آن را به هدف های غیرمسالمت آمیز متصل کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همان طور که در گذشته قصدی برای تولید اورانیوم 20 درصد نداشت هم اکنون نیز قصد غنی سازی بیش از 20 درصد را ندارد و اصولا اگر در گذشته در مسیر تهیه سوخت رآکتور تهران مانع ایجاد نمی شد، ایران درصدد غنی سازی 20 درصد برنمی آمد.

وی به برخی ها توصیه کرد: روی غنی سازی 20 درصدی ایران متمرکز نشوید و آن را یک خطر تلقی نکنید؛ چراکه عمده غنی سازی ایران در حد سه و نیم درصد خواهد بود.

وی با بیان این که «ایران در توسعه پرتوها در زندگی مردم پیشرفت زیادی داشته است» گفت: متاسفانه این فعالیت ها هیچ وقت در رسانه ها بزرگ نمی شود، در حالی که ایران در همین راستا یکی از استان های خود را به عنوان پایلوت در کشاورزی هسته یی قرار داده است.

عباسی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره دیدار امروزش با ˈیوکیو آمانوˈ مدیرکل آژانس تاکید کرد که در این دیدار تذکر قبلی خود را به وی تکرار کرده است.

وی یادآور شد: همان طور که در ملاقات تهران به آقای آمانو تذکر دادم و درخواست کردم که از این گونه گزارش دادن به شورای حکام و قرار دادن اطلاعات آن در اینترنت خودداری کند، امروز(دوشنبه) نیز همین تذکر را تکرار کردم. در این دیدار به آمانو گفتم که با توجه به شرایط منطقه و خطری که برای ایران وجود دارد، اجازه بدهد در شرایط مساوی از دستاوردهای خود دفاع کنیم. من به مدیرکل توصیه کردم که مختصات جغرافیایی و تعداد تاسیسات غنی سازی رژیم صهیونیستی را که دشمن ایران است، متقابلا در اختیار ما بگذارد تا شرایط طرفین برای ضربه زدن مساوی باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره غنی سازی 20درصدی ایران گفت: اورانیوم غنی شده 20 درصد ما در حد نیاز رآکتورهای تحقیقاتی ایران است. ما قصد خود را برای ساخت رآکتورهای جدید تحقیقاتی به اطلاع آژانس می رسانیم و بعد از تصویب مجلس و تامین بودجه، به تولید اورانیوم 20 درصد به میزان نیاز رآکتورهای تحقیقاتی ادامه می دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که «تمرکز غنی سازی ایران بر «زیر پنج درصد» است» نسبت به گزارش های آژانس درباره ایران انتقاد و تاکید کرد: این گزارش ها، اطلاعات لازم را در اختیار خرابکاران می گذارد. در گزارش های مدیرکل تعداد سانتریفوژها و پسماندهای ماشین ها ارایه می شود و این داده ها باعث می شود کسانی که قصد خرابکاری در تاسیسات ما را دارند، اطلاعات لازم را بدست آورند.

وی افزود: به عنوان نمونه در یکی از تجهیزات خلاء، مواد منفجره ای به اندازه یک عدس کار گذاشته بودند که کشف شد. این ماده منفجره می تواند محور تجهیز خلاء را سوراخ کند و شکسته شدن خلاء به معنای از بین رفتن ماشین های سانتریفوژ است.

وی با اشاره به این که «ایران بیش از 200 مورد از این تجهیزات را سه چهار سال پیش از بازار عمومی خریداری کرده بود»، گفت: آن ها منتظر بودند که ما این تجهزات را در تاسیسات خود بکار ببریم تا نتیجه خرابکاری را ببینند.

عباسی با بیان این که «چند کشور در اتحادیه اروپا در زمینه خرابکاری به هم خوب سرویس می دهند»، ابراز امیدواری کرد که اتحادها در جهت صلح و رفاه مردم و نه خرابکاری باشد. ما با این خرابکاری ها مقابله کردیم و توانستیم تعداد ماشین های سانتریفوژ خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به شفافیت ایران در مقابل آژانس تاکید کرد: متاسفانه آژانس، راحت این اطلاعات را در اختیار خرابکاران و تروریست ها می گذارد.

به گزارش ایسنا به نقل از ایرنا وی با تاکید بر این که «ایران به گفت وگوهای خود با آژانس ادامه می دهد» در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گفت وگوهای ایران و آژانس خسته کننده نیست؟ تصریح کرد: مذاکرات ایران و آژانس را خسته کننده نمی دانیم. ما برای دفاع از حقوق کشورمان خسته نمی شویم و سعی می کنیم به گفت وگوها ادامه دهیم. اگر مسوولان آژانس لجاجت به خرج نمی دادند و در یک سال گذشته که مدرک معتبر از آن ها درخواست کرده بودیم، مدرک خود را ارایه می کردند، زودتر به نتیجه می رسیدیم. آن ها می گویند با تروریست ها و خرابکارها همکاری نداریم، ما می گوییم سند ارایه بدهید که همکاری ندارید.

رییس سازمان انرژِی اتمی درباره تلاش خرابکاران برای قطع برق فردو پاسخ داد: ماشین های سانتریفوژ بر اثر قطع برق می توانند از آن دوری که دارند خارج شوند ولی چون ما قبلا با این مشکل در نطنز روبه رو بودیم، برای همین پیش بینی لازم را با استفاده از باطری بک آپ و ثابت کننده ولتاژ انجام دادیم و جلو خرابکاری را گرفتیم. جهت اطلاع آن ها که برای خرابکاری در تاسیسات هسته یی ما تلاش می کنند اعلام می کنم که ما مسیرهای مخفی برق نیز به تاسیسات هسته یی خود داریم.

وی تاکید کرد: بر این اساس در فردو با هیچ خسارتی مواجه نشدیم.

وی با تاکید بر این که «ایران کشوری قوی است و بخوبی می تواند با خرابکاری ها مقابله کند» تصریح کرد: ما طرف مقابل را به مبارزه بیشتر دعوت می کنیم چون چیز یاد می گیریم و در اختیار جامعه جهانی می گذاریم.

عباسی افزود: ما با توجه به خرابکاری هایی که در مسیر ایران هسته یی به وجود آمده است، آماده ایم کلاس های مقابله با خرابکاری را در آژانس برای کشورها برگزار کنیم و سعی می کنیم ایمنی هسته یی را در جهان بالا ببریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: تمام مراحل ساخت و بهره برداری از این نیروگاه تحت نظارت آژانس بوده و شرکت روسی تمامی اصول ایمنی را در آن رعایت کرده است.

وی با اشاره به این که «ایران در پیوستن به کنوانسیون ایمنی نیروگاه های هسته یی مشکلی ندارد و این موضوع درحال سیر مراحل قانونی برای تصویب در مجلس است» در عین حال تصریح کرد: برخوردهای گزینشی و سوءاستفاده از معاهده های بین المللی موجب می شود که ما با احتیاط بیشتری جلو برویم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت وگوهای ایران و آژانس اظهار کرد: آژانس در ادامه گفت وگوها از موضع دادستان برخورد نکند، بلکه از دیدگاه همکاری که می خواهد ادعاها را رد و نه اثبات کند، وارد گفت وگو شود.

وی درباره رای ممتنع تونس و مصر به قطعنامه شورای حکام علیه ایران نیز گفت: حقیقت جویی و حقیقت خواهی که مردم در خاورمیانه و شمال آفریقا به دنبال آن هستند باعث گونه ای بهار و بیداری در کشورهای منطقه شده است.

وی رای تونس و مصر را بسیار مهم توصیف و ابراز امیدواری کرد که همکاری بین همه کشورهای همسایه و اسلامی و همه کشورهایی که انسانی فکر می کنند بیشتر از گذشته شود. پیام این رای، آن است که آزادی مردم از دیکتاتوری ها و سرکار آمدن دولت های مستقل می تواند مجامع بین المللی را تغییر داده و به سمت عدالت نزدیک کند.

کلید واژه ها: سازمان انرژی اتمی


نظر شما :