آمریکا طراح ویروس شعله و استاکس‌نت است

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۰۶۹۸۰ سرخط اخبار

دو شرکت نرم افزار رایانه ای به اطلاعاتی دست یافته اند که نشان می دهد آمریکا طراح ویروس های شعله و استاکس نت بوده است.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «هاآرتص»، محققان دو شرکت «کاسپراسکای» و «سیمانتک» به مدارکی دست یافته اند که نشان می دهد آمریکا سه ویروس رایانه ای ناشناس قبلی را تولید کرده است؛ ویروس هایی که برای عملیات خرابکاری یا حمله سایبری از آنها استفاده شده.

بر اساس این مطلب، احتمالا این یافته ها این دیدگاه را تقویت می کنند که دولت آمریکا از فناوری سایبری بیش از افزایش منافع خود در خاورمیانه استفاده می کند. در حال حاضر ویروس استاکس نت و «شعله» به آمریکا نسبت داده می شوند. ویروس اولی در سال 2010 به تاسیسات هسته ای ایران حمله کرد و دومی که ابزاری برای جاسوسی سایبری به شمار می آید، در ماه می کشف شد.

بر اساس این گزارش، شرکت آمریکایی «سیمانتک» و لابراتوار روسی «کاسپراسکای» دوشنبه افشاء کردند، به مدارکی دست یافته اند که نشان می دهد احتمالا کاربران ویروس شعله با سه ویروس دیگر در ارتباط هستند. این دو شرکت که تحلیل ها و ارزیابی های خود را به طور جداگانه انجام داده اند، از اظهارنظر درباره اینکه چه کشوری در پشت تولید ویروس شعله قرار دارد، خودداری کردند. با این حال، مقامات امنیتی سابق و کنونی غربی به خبرگزاری رویترز گفتند، آمریکا در تولید شعله نقش ایفا کرده است. روزنامه واشنگتن پست نیز گزارش داده، اسرائیل هم در این برنامه شریک بوده است.

طبق این گزارش، منابع سابق و کنونی دولت آمریکا همچنین به رویترز گفتند، آمریکا در پشت تولید ویروس استاکس نت نیز قرار دارد. شرکت های کاسپراسکای و سیمانتک ژوئن سال جاری از ارتباط استاکس نت با شعله سخن گفتند و اعلام کردند، بخشی از برنامه شعله شبیه به کدهایی است که در نسخه 2009 استاکس نت یافته شده است.

هاآرتص نوشت: البته این دو شرکت در حال حاضر اطلاعات کمی درباره ویروس های جدید دارند. آنها نمی دانند هدف از طراحی این نرم افزارهای مخرب چه بوده است. محققان هر دو شرکت با انتشار یافته های خود در گزارشی اعلام کردند، مدیریت عملیات شعله را نرم افزاری با نام «نیوز فور یو» برعهده دارد که گروهی چهار نفره از طراحان نرم افزار آن را ساخته اند.

طبق گزارش کاسپراسکای، این ویروس (شعله) به گونه ای طراحی شده است تا شبیه به برنامه معمولی برای مدیریت محتوی سایت ها باشد. به این ترتیب هدف واقعی آن از محققان پنهان می شود و عملیات آن در معرض خطر قرار نمی گیرد.

کلید واژه ها: آمریکا شعله استاکس نت


نظر شما :