فضای سایبری به جای سنگرهای خاکی

ایران جبهه جدیدی برای جنگ یافت

۰۴ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۰۸۳۴۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
دو سال پس از حمله ویروس رایانه ای استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران ، تهران نیز به نبرد سایبری با دشمنان خود روی آورده است.
ایران جبهه جدیدی برای جنگ یافت

دیپلماسی ایرانی: دو سال پس از حمله ویروس رایانه ای استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران ، تهران نیز به نبرد سایبری با دشمنان خود روی آورده است. در حالی که تهدید اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران در حال حاضر تا حدودی فروکش کرده است، مقامات تهران تحت فشار فزاینده تحریم ها قرار دارند که به افت تاریخی ارزش ریال منجر شده است.

اما در زمانی که همه طرف ها می کوشند از درگیری مستقیم اجتناب کنند،به نظر می رسد که حملات سایبری آسان ترین راه درگیری بدون ریسک های خیلی زیاد باشد. کارشناسان می گویند، اثبات قاطع مسئولیت در فضای سایبری در بسیاری موارد غیر ممکن است. اما دولت و مقامات بخش خصوصی ادعا می کنند شواهدی در دست است که به نقش ایران در حملات سایبری که در یک سال گذشته انجام شده، اشاره می کند.

یکی از این شواهد، حملات سایبری انجام شده علیه وب سایت شماری از بانک های آمریکایی شامل سیتی گروپ و بانک آمریکا و همچنین اقدام سایبری علیه شرکت نفتی آرامکو عربستان است که به 30 هزار رایانه در این شرکت آسیب زد. کارشناسان می گویند این حملات نشان می دهد که تهران به سرعت در حال افزایش توان خود در حوزه حملات سایبری است هرچند که هنوز ظرفیت های آن در مقایسه با آمریکا، اسرائیل ، انگلیس ، چین و روسیه در سطح پایین تری قرار دارد.

جیمز لویس، مقام سابق وزرات امور خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: ما از مدت ها پیش اطلاع داشتیم که ایران در زمینه این تکنیک ها فعال است اما از سرعت پیشرفت آنها غافلگیر شده ایم. وی افزود، هیچ یک از طرف ها با توجه به هزینه های اقتصادی به دنبال جنگ نیست.

این در حالی است که مقامات ایرانی در گفت و گو با رسانه های محلی دست داشتن در حمله سایبری به بانک های ایرانی را تکذیب کرده و در مقابل می گویند این تاسیسات نفتی و ارتباطاتی ایران است که هدف حمله های سایبری قرار دارد.

به گزارش رویترز، آنچه که ویروس رایانه ای استاکس نت دو سال قبل در مورد رایانه های تاسیسات هسته ای ایران انجام داد در زمره خطرناک ترین حمله های سایبری قرار دارد که تا کنون انجام شده است. البته هنوز هیچ دولتی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته اما گمان می رود که آمریکا و اسرائیل در پس پرده طراحی آن قرار داشته اند.

گزارش ها حاکی از آن است که نخستین بار ایران در سال 2009 با پتانسیل و خطر فضای سایبری به طور جدی مواجه شد. از آن پس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت نظارت جدی بر فضای سایبری را بر عهده گرفت. برخی اطلاعات تایید نشده حاکی از آن است که ایران به دولت بشار اسد نیز در این زمینه کمک می کند.

برخی کارشناسان می گویند ایران احتمالا توانمندی های سایبری را از بازار آزاد تهیه کرده است. به گمان آنها، ویژگی جنگ سایبری یعنی قابل انکار بودن و انجام آن از طریق گروه های نیابتی  امکان غیر قابل کنترل بودن این نوع نبرد را فراهم کرده است.

به این ترتیب در شرایطی که هر روز هزینه ها و پیامد های درگیری نظامی مستقیم افزایش می یابد، جنگ سایبری برای برخی کشورها در اولویت قرار گرفته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا رایانه حملات سایبری استاکس نت


نظر شما :