نسل جدید بحران های سیاسی در راه است

حملات دامنه دار سایبری در خلیج فارس

۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۰۵۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
توانایی بالای ایران در این زمینه به دلیل تجربه هایی است که این کشور خود به عنوان یکی از اهداف حملات سایبری پشت سر گذاشته است.
حملات دامنه دار سایبری در خلیج فارس

دیپلماسی ایرانی : خلیج فارس به دردسر افتاده است، منطقه ای که وب سایت یک خبرگزاری هک و باعث تحریم قطر شد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر متحدان اش روابط خود را با این عضو شورای همکاری خلیج فارس قطع کرده اند و توجیهشان انتشار داستان های قلابی است که به ادعای آنها خود اماراتی ها در این وب سایت قرار دادند.

 نزاع زمانی آغاز شد که چندین اظهارنظر منسوب به تمیم بن حامد آل ثانی، امیر قطر روی وب سایت خبرگزاری قطر و توئیتر رسمی دولت مننشر شد. مواضعی که قطری ها خیلی زود اعلام کردند توسط هکرها در سایت گذاشته شده است، مسائلی همچون رابطه با ایران، حماس، حزب الله و اسرائیل که از تحمل عرب های خلیج فارس خارج بود.

بلوک کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی توضیحات قطر را نپذیرفت و در تاریخ 5 ژوئن روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی به این سلطنت نشین نفتی و گازی را مسدود کرد. با وجود اینکه مدارک دقیقی مبنی بر اینکه اخبار موهن ساختگی بوده اند و با وجود مداخلات گسترده از خارج اما محاصره قطر پا بر جا ماند.

این رویارویی که ثبات در منقطه ای حیاتی برای منافع ایالات متحده را به خطر انداخته به قدر کافی بد است. اما بدبختی دیگر نیز وجود دارد، این اتفاق نشان می دهد ممکن است بحران های آتی توسط عملیات سایبری برای دستکاری اطلاعات به راه بیفتد.

عملیاتی از نوع عملیاتی که در سال 2017 علیه فرانسه و 2016 علیه ایالات متحده در جریان انتخابات ریاست جمهوری به وقوع پیوست تا تنش ها افزایش یابد و تغییرات سیاسی رخ دهد. در مورد خلیج فارس، این اخبار قلابی باعث بروز تخاصم منقطه ای شد.

حملات سایبری اخیر در خلاء رخ نداده، تنش میان سلطنت های خلیج فارس سال ها وجود داشته است. سعودی ها با پشتیبانی کویت، بحرین و امارات تقریبا نیم دهه است که برای بیرون راندن شورشی های حوثی تحت حمایت ایران از مرکز قدرت در یمن می جنگند.

در سوریه بسیاری از حکومت های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از گروه های شورشی علیه داعش حمایت می کنند و همزمان ایران از حکومت بشار اسد و گروه هایی نظیر ارتش الکترونیکی سوریه حمایت آموزشی و فنی می کند. قطر هم در چشم همسایگان اش روابط نزدیک و ناخوشایندی با اخوان المسلمین دارد، کشورهای عربی این گروه را تهدیدی برای حکمرانان ثبیت شده در منطقه می دانند.

در شرایطی که اختلافات کشورهای عربی بر سر ایران یک محرک کلیدی در بحران کنونی بوده است، انفجار بعدی می تواند توسط خود تهران شعله ور شود. ایران قدرت بالایی در حملات امنیتی سایبری نشان داده و دست به دریافت اطلاعات از همسایگان خود زده، و فعالانه در حمله به وب سایت های دولتی اسرائیل درگیر بوده است. در سال 2013 بنیامین نتانیاهو در جریان یک سخنرانی ادعا کرد که ایران به همراه حزب الله حملات بی وقفه ای علیه سایت های صنعتی اسرائیل نظیر نیروگاه های برق و تاسیسات آب انجام می دهند.

توانایی بالای ایران در این زمینه به دلیل تجربه هایی است که این کشور خود به عنوان یکی از اهداف حملات سایبری پشت سر گذاشته است. در سال های پس از استاکس نت، اقدام اسرائیلی-آمریکایی برای ایجاد اخلال در غنی سازی اورانیوم در ایران؛ تهران تلاش های متعددی را برای جمع آوری اطلاعات از سیستم های کنترل صنتعی این دو کشور انجام داده است.

پس از حملات سال 2012 به تاسیسات نفتی ایران توسط بدافزاری که برای پاک کردن اطلاعات سیستم ها طراحی شده بود، ایران در پاسخ دقیقا همان نوع حمله را علیه سیستم های کامپیوتر پشتیبانی شرکت بزرگ "راس گاز" متعلق به قطر و سعودی انجام داد که باعث جایگزینی ده ها هزار کامپیوتر شد.

ایران قادر است در محیط سایبری ویرانی های زیادی به پا کند. سال 2016 وزارت دادگستری ایالات متحده هفت ایرانی که در حملات ایذایی به بانک های آمریکایی نقش داشته اند را محکوم کرد.

این آخرین باری نیست که عملیات اطلاعاتی قرار است خاورمیانه را هم بریزد. کشورهای خلیج فارس بهتر است برای دفاع از خود علیه این دست حملات مجهزتر باشند و قدم اول این است که روی ظرفیت های داخلی امنیت سایبری سرمایه گذاری کنند. بهترین کار این است که سانسور و نظارت خود را کنار بگذارند تا توانایی فنی برای شناسایی و ترمیم ضعف های شبکه ای خود را توسعه دهند.

منبع : فارین پالیسی/ ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: قطر حملات سایبری ایران استاکس نت بحران سیاسی خلیج فارس


نظر شما :