احمدی‌نژاد به عراق می‌رود

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۸ کد : ۱۹۰۷۰۴۲ سرخط اخبار
سفیر ایران در عراق از سفر محمود احمدی نژاد به عراق در چارچوب روابط دوجانبه خبر داد. 
 
حسن دانایی فر با اعلام این مطلب به ایسنا، اظهار کرد: قرار است به زودی رییس جمهور کشورمان سفری را به عراق داشته باشد که به احتمال زیاد این سفر پس از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود. 
 
او هم چنین درباره خروج آخرین گروه از افراد گروهک تروریستی منافقین از پایگاه اشرف، اظهار کرد: آخرین گروه از این افراد به پایگاه لیبرتی در بغداد منتقل شدند و به این ترتیب یکی از مهم ترین پایگاه های منافقین که علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامات تروریستی انجام می داد برچیده شد. 
 
دانایی فر درباره خروج کامل منافقین از عراق، اظهار کرد: پایگاه لیبرتی یک پایگاه موقت است که از زمان استقرار آخرین گروه از افراد گروهک تروریستی منافقین در آن تا حداقل سه ماه و حداکثر شش ماه باید این پایگاه از این افراد تخلیه شود و آنان به کشورهای مقصد منتقل شوند. فرم هایی در اختیار این افراد قرار گرفته است تا مقصد خود را مشخص کنند و آن ها به زودی آن جا را ترک می کنند. 
 
سفیر ایران در عراق با اشاره به اقدامات تروریستی برخی افراد برجسته گروهک تروریستی منافقین علیه ملت ایران، تصریح کرد: برخی از این افراد که از جمله سرکردگان این گروهک هستند پرونده های قضایی دارند که رسیدگی به آن ها از طرف مراجع مربوطه عراق در دستور کار قرار گرفته است. 
 
وی خاطرنشان کرد: چون این افراد در خاک عراق اقداماتی را علیه ملت ایران انجام داده اند، جمهوری اسلامی ایران علیه آن ها به دادگاه های عراق اقامه دعوی کرده است و از طریق مجاری رسمی به ویژه وزارت خارجه عراق به مراجع قضایی این کشور درخواست داده شده است. هم چنین برخی از این افراد با توجه به دخالتی که در انتفاضه شعبانیه داشته اند و مرتکب قتل مردم عراق شده اند نیز پرونده هایی در دادگاه های این کشور دارند. 
 
دانایی فر در پاسخ به این پرسش که برخی اخبار و گمانه زنی ها حاکی از باقی ماندن گروهک تروریستی منافقین در پایگاه لیبرتی برای مدت طولانی است، تصریح کرد: دلیلی بر ماندن این افراد در این پایگاه برای مدت طولانی وجود ندارد. دولت عراق آن ها را گروهی تروریستی می داند که پرونده های قضایی کاملا روشنی دارند و هم چنین هیچ سابقه ای مبنی بر این که این افراد پناهنده و یا حتی پناهجو به عراق هستند وجود ندارد و به طور غیرقانونی به عراق وارد شده اند. مسوولان عراق بارها عنوان کرده اند که این افراد باید خاک این کشور را ترک کنند. 
 
سفیر کشورمان در بغداد خاطرنشان کرد: حضور این افراد در عراق مخالف حسن هم جواری و تعاملات دوجانبه ایران و عراق است و به روابط دو کشور لطمه می زند. 
 
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که کشورهای مقصد برای انتقال گروهک تروریستی منافقین مشخص شده اند، گفت: کمیسیاریای عالی پناهندگان این مساله را پیگیری می کند و به ما به طور رسمی در این باره اطلاعی نداده اند اما در جلساتی که با نمایندگان سازمان ملل داریم به ما اعلام کرده اند که با برخی از کشورها برای این کار مذاکره کرده اند، از جمله کشورهای اروپایی که برخی از افراد این گروهک تروریستی به ویژه سرکردگان آن ها در آلمان، ایتالیا، فرانسه و ... شهروند این کشورها محسوب می شوند. 
 
دانایی فر درباره اتهامات مطرح شده مبنی بر این که ایران از طریق آسمان عراق و هواپیماهای مسافربری به دولت سوریه کمک نظامی می رساند، با تکذیب این مساله تاکید کرد: شرکت های هواپیمایی در همه جای دنیا با یکدیگر تعاملات نزدیکی دارند همان طور که عراق از آسمان ایران برای عبور و رسیدن به کشورهای مختلف استفاده می کند ما هم متقابلا از آسمان این کشور استفاده می کنیم اما چنین ادعاهایی درباره ایران کاملا غیرواقع است. در طول 30 سال گذشته همیشه چنین ادعاهایی درباره ایران مطرح شده است و حرف جدیدی نیست. 
 
سفیر ایران در عراق در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که عراق متهم به دور زدن تحریم ها به ویژه تحریم های نفتی درباره ایران است، گفت: عراق آن قدر گرفتاری دارد که به دنبال افزایش تولید نفت خود است. در حال حاضر ایران فرآورده های نفتی را در قالب قراردادهایی دوجانبه به عراق می فروشد. ایران پس از سقوط صدام برای نیروگاه های این کشور با قیمت های جهانی فرآورده های نفتی را صادر می کند. اینکه عراق در حال دور زدن تحریم ها به نفع ایران است، حرفی است که از سوی آمریکایی ها مطرح می شود و آن ها هیچ وقت مدرکی برای این گفته های خود ارائه نکرده اند. معتقدم این ادعاها در راستای اعمال فشار به ایران است و آن را تکذیب می کنم. 
 
دانایی فر خاطرنشان کرد: بانک های عراق و ایران همکاری های سنتی و عادی با یکدیگر دارند اما بنا به تحریم هایی که علیه ایران صورت گرفته است روابط آن ها کاهش یافته است. 
 
وی در پاسخ به این که گفته می شود پایگاه اشرف قرار است به یک پایگاه نظامی برای دولت عراق تبدیل شود، تصریح کرد: این مساله درچارچوب اختیارات دولت عراق است. در عین حال پایگاه اشرف از نقاط استراتژیک به لحاظ نظامی است و سابقه ی طولانی آن به قبل از سقوط عثمانی می رسد و از قلعه های قدیمی محسوب می شود.

کلید واژه ها: گروهک تروریستی منافقین


نظر شما :