تصور دیدار «دیوید پترائوس» و فرماندهان «سپاه»

۳۰ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۰۷۰۵۴ سرخط اخبار

با وجود موضع تحریم های گسترده بین المللی، تقویت توان نظامی متحدان آمریکا و افزایش اعزام نیرو به خلیج فارس، ایران به برنامه های هسته ای خود ادامه داده و لحظه ای از تلاش دست نکشیده است.

به گزارش فارس، اندیشکده «واشنگتن» در مقاله ای به قلم «رابرت ستلوف» می نویسد: پس از ارسال مصاحبه من با رابرت ستلوف مدیر اجرایی واشنگتن انستیتوت با موضوع ایران، آمریکا و اسرائیل، «شائول بخاش» اندیشمند دانشگاه جورج میسن، با ارسال ایمیل به «گولد بلاگ» نوشت: «به باور من، در پایان مصاحبه زیرکانه با ستلوف، باید در مورد سخنان پایانی او سوال می کردید. او در پاسخ به این سوال که «کدام شیوه برخورد با ایران را بیشتر می پسندد و اتخاذ کدام سیاست، برنامه تسلیحاتی ایران را متوقف می کند»، اظهار کرد: «نکته مهم این است که در صورتی که حکومت ایران ناچار به انتخاب میان چشم پوشی از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای و تهدید بقای حکومت شود، به احتمال قوی مقامات تهران گزینه نخست یعنی تعویق در برنامه های هسته ای را برمی گزینند. شایان ذکر است، در جریان اشغال عراق توسط آمریکا، مقامات ایران ذخیره سازی سلاح را متوقف کرده بودند.

* لزوم چاره اندیشی اوباما

با تمامی این تفاسیر، مشکل اینجاست که رئیس جمهور آمریکا چگونه می تواند بدون تهدید به جنگ، این پیام را به رهبران ایران مخابره کند. به عبارت دیگر، اوباما باید تدبیری اندیشیده و ایران را متقاعد کند که در صورت پافشاری تهران بر مواضع خود، بقای جمهوری اسلامی به خطر می افتد. این سوالی است که منتقدان اوباما و طرفداران ترسیم خط قرمز آمریکا برای ایران باید به آن پاسخ دهند.

* پاسخ راب به شائول

 با کسب اجازه از شائول این سوال را از «راب» پرسیدم. وی در پاسخ این چنین اظهار کرد: (تا آخر متن بخوانید تا با دیدگاه راب آشنا شوید). «برای پاسخ به سوال انتقادی شائول بخاش اندیشمند مشهور، ابتدا لازم است به نکاتی اشاره کنم».

* کینه آمریکا نسبت به ایران

آمریکا همواره کینه جمهوری اسلامی ایران را در دل می پروراند و واشنگتن، تهران را به طراحی و قتل تعمیرکاران آمریکایی مستقر در «خوبر» عراق متهم می کند. امیدوارم دولت های آمریکا تمهیداتی را بیندیشند تا در آینده شاهد وقوع این حوادث دردناک نباشیم.

* تلاش آمریکا در جهت توقف برنامه هسته ای ایران

پرونده هسته ای ایران موضوع دیگری است. فرض دستیابی ایران به سلاح هسته ای، این کشور را به بازیگردان راهبردی منطقه تبدیل کرده و خاورمیانه را برای آمریکا و متحدانش ناامن تر می کند. از این رو، روسای جمهور آمریکا همواره تلاش دارند تا مانع از دستیابی ایران به آن شوند.

* عدم تاثیر تحریم های بین المللی بر برنامه های هسته ای ایران

ایران با نادیده گرفتن تهدیدات و اقدامات واشنگتن اهداف خود را دنبال می کند. متاسفانه، وضع تحریم های گسترده بین المللی، تقویت توان نظامی متحدان آمریکا، افزایش اعزام نیرو به خلیج فارس و ارائه راه حل صلح آمیز دیپلماتیک نیز، تاکنون فایده ای نداشته است. با توجه به شرایط به وجود آمده، مقامات ایران دستیابی به توان هسته ای را یک نیاز فوری می دانند و تلاش خود را در این زمینه افزایش داده اند.

* ممانعت از برنامه هسته ای ایران یا عادت به ایران هسته ای

تمایلی به استفاده از واژه «تهدید» ندارم. نباید ایران را تهدید کرد بلکه باید با دلیل و منطق مقامات ایران را متوجه عواقب سلاح هسته ای کنیم. راهبرد «تمام گزینه ها روی میز است» تاثیر بسزایی دارد اما اکنون کاربرد عملی خود را از دست داده است. اکنون روزی نو از راه رسیده است، روزی که یکی از دوستان من آن را «لحظه طارق عزیز» می نامد (البته این استدلال کامل نیست). ماجرا از این قرار بود که دیود پترائوس یا «تام دانیلون» با «قسیم سلیمان» ملاقاتی سری ترتیب می دهند و به جای مذاکره به گفتگو در مورد واقعیات زندگی می پردازند (به باور من، اکنون که ایران حمایت خود را از اسد بیشتر کرده است، آمریکایی ها باید هرچه سریعتر او را برکنار کنند). این معنای حقیقی ممانعت از دستیابی به سلاح هسته ای و بهترین گزینه برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز، در بحران هسته ای است. اگر نخواهیم از این گزینه استفاده کنیم، باید با اسرائیل و دیگر متحدان مشورت کرده و راهبردی برای روز بعد از حمله نظامی اسرائیل به ایران تبیین کنیم. راه حل دیگر این است که به ایران هسته ای عادت کنیم.

کلید واژه ها: آمریکا سلاح هسته ای


نظر شما :