کسی سلاح های اسرائیل را نمی بیند

۳۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۰۷۰۶۵ سرخط اخبار

ˈعلی اصغر سلطانیهˈ نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از بی تفاوتی شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به برنامه اتمی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

 

به گزارش ایرنا، سلطانیه شامگاه پنجشنبه طی سخنانی در پنجاه و ششمین کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، از بی تفاوتی و بی تحرکی شورای امنیت در چند دهه گذشته در قبال برنامه اتمی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

سلطانیه با بیان اینکه اصل وجودی رژیم صهیونیستی بر اساس اشغال، کشتار، تجاوز، حمله و تهدید بنا شده است، تاکید کرد: در اختیار داشتن سلاح های اتمی توسط چنین رژیمی، نگرانی های بین المللی را صد چندان می کند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

سلطانیه، رژیم صهیونیستی را تنها مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه دانست و بر لزوم اجرای خواست بین المللی مبنی بر پیوستن این رژیم به معاهده ان.پی.تی و قرار گرفتن تاسیسات هسته ای این رژیم تحت پادمان های جامع آژانس تاکید کرد.

وی یادآور شد که سران جنبش غیرمتعهدها در نشست اخیر خود در تهران، رژیم صهیونیستی را به جهت توسعه و انباشت زرادخانه هسته ای محکوم کردند.

** اجرای پادمان آژانس در خاورمیانه

شامگاه پنجشنبه همچنین قطعنامه پیشنهادی مصر در خصوص اجرای پادمان آژانس در خاورمیانه، با رای مثبت اکثر کشورهای عضو آژانس تصویب شد.

در پنجاه و ششمین کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی مصر در خصوص اجرای پادمان آژانس در خاورمیانه با 111 رای مثبت و هشت رای ممتنع به تصویب رسید.

به رغم تلاش آمریکا، اسراییل و برخی کشورهای غربی برای وادار کردن آژانس بین المللی انرژی اتمی به سکوت در برابر پرونده اتمی رژیم صهیونیستی، با تاکید کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای عربی، پرونده اتمی این رژیم بار دیگر در نشست آژانس روی میز قرار گرفت.

چهار ماه پس از برگزاری ˈنخستین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ایˈ در وین که به محل اعتراض جهانی علیه سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی تبدیل شد، این هفته نیز زمینه بررسی جدی پرونده اتمی اسراییل در اجلاس آژانس فراهم شد.

ˈیوکیو آمانوˈ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک سال و نیم پیش خواستار پیوستن اسراییل به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) و بازدید از زرادخانه هسته ای این رژیم توسط آژانس شد.

آمانو در آن زمان با ارسال نامه ای به 151 عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی، خواستار ارائه پیشنهاد برای چگونگی واداشتن اسراییل به امضای پیمان ان.پی.تی شد.

چهار ماه پیش در کنفرانس بازنگری ان پی تی، با اعتراض شدید سفرا و نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بین المللی انرژی اتمی به سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی، این موضوع وارد فاز جدیدی شد.

در آن زمان نماینده کشورهای عرب در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طی سخنانی تاکید کرد: باید اسراییل را وادار به پذیرش معاهده ˈان پی تیˈ کرد.

حال چهار ماه پس از این اعتراض های گسترده علیه رژیم صهیونیستی، پرونده اتمی این رژیم بار دیگر بر روی میز آژانس قرار گرفت.

در کنار جنبش غیر متعهدها، 17 کشور عرب عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز که عموما عضو این جنبش هستند، با ارائه سندی به کمیسیون مقدماتی آژانس، اعلام کردند که اسراییل با خودداری از باز کردن درهای تأسیسات اتمی خود برای بازرسی بین المللی، خاورمیانه را در معرض ˈخطر هسته ایˈ قرار داده و صلح در خاورمیانه را تهدید می کند.

این 17 کشور عربی تاکید کردند که دور ماندن فعالیت های هسته ای اسراییل از معرض بازرسی های آژانس، موجب به بن بست رسیدن تلاش ها برای پاکسازی منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی و به ویژه سلاح های هسته ای می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال 1994 تا سال 2011 هر سال با صدور قطعنامه ای، از اسراییل خواسته است تا به ان پی تی پیوسته و از «چارچوب اساسنامه و مقررات پادمانی» آژانس تبعیت کند.

آژانس نیز از سال 1987 تا سال 1991 (پنج سال مداوم) و همچنین در سال 2009 با صدور قطعنامه، درخواست مشابهی را مطرح کرده است.

در جریان کنفرانس عمومی آژانس در سال 2011 نیز از تمامی کشورهای خاورمیانه خواسته شد تا به معاهده ان پی تی بپیوندند و این درحالی است که در منطقه فقط رژیم اسراییل است که به ان پی تی نپیوسته است.


نظر شما :