دگرگونی در ساختار حماس

خالد مشعل کنار می‌رود؟

۰۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۷۱۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع نزدیک به حماس می‌گویند که خالد مشعل بر عدم حضورش در انتخابات داخلی جنبش حماس تاکید دارد و در عین حال قصدی هم برای نامزدی مجدد برای ریاست این جنبش ندارد.
خالد مشعل کنار می‌رود؟

دیپلماسی ایرانی: موضوع ریاست مجدد خالد مشعل بر جنبش اسلامی حماس همچنان بحث بسیاری از محافل فلسطینی و مطبوعات عربی است. منابع خبری می گویند که به زودی ساختار جدید جنبش حماس توسط اعضای این جنبش رونمایی می شود و احتمال این که خالد مشعل دیگر در راس آن نباشد، وجود دارد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، در حال حاضر رهبران حماس جلسات فشرده و مفصلی را در قاهره انجام می دهند تا در ساختار و روند فعالیت سیاسی خود بازنگری تازه ای داشته باشند. همچنین منابع نزدیک به حماس می گویند که خالد مشعل بر عدم حضورش در انتخابات داخلی جنبش حماس تاکید دارد و در عین حال قصدی هم برای نامزدی مجدد برای ریاست این جنبش ندارد.

«ابراهیم الدراوی»، رئیس مرکز فلسطینی القاهره در این باره به خبرگزاری آناتولی گفت: «مشعل اصرار دارد تا در انتخابات شرکت نکند و برای ریاست دفتر سیاسی حزب نیز که از سال 1996 ریاست آن را بر عهده دارد، نامزد نشود.»

وی در ادامه همچنین گفت: «مشعل به اعضای دفتر خود در خارج و داخل که این روزها جلسات متعدد و گسترده ای را در قاهره برگزار می کنند، گفته است که می خواهد نمونه ای از دموکراسی را در سایه بهار عربی به نمایش بگذارد و در عین حال می خواهد که خون تازه ای در جنبش حماس به جریان بیفتد.»

الدراوی همچنین گفت: «مشعل به اعضای دفتر سیاسی خود گفته که همچنان سرباز باقی می ماند، همان طور که قبلا رهبر بوده است.»

این در حالی است که رهبران عربی و اسلامی همچنان فشار می آورند تا رهبران فلسطینی در مناصب خود ابقا شوند و در همین راستا از مشعل نیز می خواهند که از ریاست جنبش حماس کنار نرود. یکی از دلایل این فشار این است که جنبش حماس در زمان ریاست خالد مشعل بر آن توانسته است که ارتباطات گسترده ای منطقه ای داشته باشد و حتی در اروپا نیز فعالیت های خود را دنبال کند.

در این میان نام افرادی که می توانند جانشین مشعل شوند نیز بر سر زبان ها افتاده است. الدراوی در این باره گفت: «دو نام در این میان بیش از همه شنیده می شود، یکی موسی ابو مرزوق، نایب رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس و دیگری اسماعیل هنیه، نخست وزیر جنبش در نوار غزه.»

قرار است انتخابات داخلی جنبش حماس تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود. در همین رابطه از روز دوشنبه هفته گذشته قاهره میزبان نشست های متعدد و فشرده پشت درهای بسته به دور از چشم رسانه ها است که در آنها رهبران دفاتر سیاسی حماس در داخل و خارج حضور دارند که از جمله آنها می توان به خالد مشعل، موسی ابومرزوق و اسماعیل هنیه اشاره کرد. منابع آگاه می گویند که در این جلسات چارچوب لازم برای برگزاری انتخابات داخلی دفتر سیاسی و روابط مصر با نوار غزه و همچنین پرونده آشتی ملی حماس و فتح مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

در همین رابطه محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر اعلام کرد که قاهره میزبان رهبران حماس صرفا به عنوان مسافران عادی و نه نمایندگان رسمی است. وی تاکید کرد که دیدارش با خالد مشعل نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

عمرو همچنین تاکید کرد، تلاش هایش را برای به نتیجه رساندن پرونده آشتی ملی فلسطینی ها همچنان ادامه خواهد داد چرا که این از اولویت های دولت مصر است.

وزیر امور خارجه مصر تصریح کرد که دولت مصر در روابطش با جریان های فلسطینی هیچ تبعیض و تفاوتی را قائل نمی شود.

وی همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر افتتاح دفتر جنبش اخوان المسلمین در قاهره را تکذیب کرد و گفت که اخباری که گفته می شود حماس دفتر خود را در دمشق بسته و به قاهره انتقال داده است، صحت ندارد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جنبش حماس خالد مشعل


( ۱ )

نظر شما :