تقابل غیرقابل اجتناب خواهد بود؟

ماه رمضان و اوج گیری جنایت

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
از قبل هم قابل پیش بینی بود که دولت افراطی نتانیاهو به دنبال تشدید جنایات در ماه مبارک رمضان خواهد بود، به خصوص تقارن این ماه مبارک با عید پسح یهودی دامنه تجاوزات جریان تندرو صهیونیست را افزایش خواهد داد. یورش کم سابقه نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و زخمی و دستگیری نمازگزاران اقدامی بود که تنها به فاصله چند ساعت از صدور قطعنامه علیه این رژیم به وقوع پیوست.
ماه رمضان و اوج گیری جنایت

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: از قبل هم قابل پیش بینی بود که دولت افراطی نتانیاهو به دنبال تشدید جنایات در ماه مبارک رمضان خواهد بود، به خصوص تقارن این ماه مبارک با عید پسح یهودی دامنه تجاوزات جریان تندرو صهیونیست را افزایش خواهد داد. یورش کم سابقه نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و زخمی و دستگیری نمازگزاران اقدامی بود که تنها به فاصله چند ساعت از صدور قطعنامه علیه این رژیم به وقوع پیوست.

طبق اخبار واصله سازمان امور اسیران فلسطینی اعلام کرد، نیروهای رژیم صهیونیستی تا ساعت پنج بامداد دیروز، چهارشنبه حدود ۵۰۰ فلسطینی را در داخل مسجد الاقصی بازداشت کردند که همگی به مرکز امنیتی اسرائیلی «عطروت» منتقل شدند تا تحت بازجویی قرار بگیرند. نیروهای صهیونیست شامگاه سه‌شنبه به مسجد یورش بردند و با نارنجک‌، گاز، گلوله‌های لاستیکی، باتوم و انبارهای تفنگ به نمارگزاران فلسطینی‌ها حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سازمان امور اسیران فلسطینی هم چنین اعلام کرد که مقامات صهیونیست ده‌ها بازداشتی را از داخل مسجد الاقصی به پادگان نظامی متسودات ادومیم در نزدیکی شهرک العیساویه منتقل کرده‌اند و در بین آنها تعدادی زخمی هم هستند. هر چند که انتظار می‌رود اکثر آنها به صورت مشروط آزاد شوند، ولی از مهمترین شروط برای آزادی آنها تبعیدشان از شهرک قدیمی قدس و مسجد الاقصی است.

همچنین ناجح بکیرات، معاون مدیرکل اوقاف اسلامی در قدس اشغالی گفت: «بیش از ۲۰۰ تن از نمازگزاران در داخل مسجد الاقصی زخمی و مصدوم شدند. به طوری که صدها سرباز صهیونیست به اعتکاف‌کنندگان در مسجد الاقصی حمله کردند و با دسته تنفگ‌ها و باتوم‌ها استخوان‌های ده‌ها اعتکاف‌کننده را شکستند. ده‌ها تن نیز به ضرب گلوله‌های مشقی زخمی شدند.»
منابع نیز به العربی الجدید گفتند، ده‌ها زن معتکف که به زور از دست سربازان اسرائیلی نجات یافته بودند با پای برهنه به سمت شهرک قدیمی قدس حرکت کردند؛ اما در مسیر به دست سربازان اسرائیلی کتک خورده و به دلیل استنشاق گاز اشک آور دچار حالت خفگی شدند.

- پاسخ متقابل

جنایت وحشیانه صهیونیست ها در مسجد الاقصی واکنش و پاسخ متقابل را به دنبال داشته است. در این رابطه خبرگزاری معا از زخمی شدن یک سرباز اسرائیلی و به آتش‌ کشیده شدن خودروی شهرک نشینان و ایست‌های بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر الخلیل خبر دادند. منابع خبری عبری اعلام کردند که یک سرباز به ضرب گلوله نیروهای مقاومت فلسطین در شهرک بیت امر در شمال الخلیل زخمی شد.

همچنین یک خودروی شهرک نشینان در نزدیکی شهرک بیت امر به آتش کشیده شد. جوانان فلسطینی همچنین ایست‌های بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی را در نزدیکی شهر دورا به آتش ‌کشیدند. نیروهای صهیونیست برق این شهرک را قطع کردند و به دنبالش سربازان این رژیم به منازل و فروشگاه‌های شهروندان در منطقه عصیده یورش بردند.

همچنین به گفته شاهدان عینی صدای تبادل آتش میان اعضای مقاومت و سربازان اسرائیلی در نزدیکی ورودی اردوگاه الفوار در جنوب الخلیل شنیده شد.جوانان فلسطینی لاستیک خودروها را در ورودی شمالی شهر الخلیل به آتش کشیدند.این حوادث بعد از یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی و تجاوز وحشیانه به فلسطینی‌ها در داخل مسجد و بازداشت ۵۰۰ تن از آن‌ها رخ داد.

- درخواست‌ها از شورای امنیت برای جلوگیری از تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی

به دنبال تجاوزات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار ورود شورای امنیت به این مسئله و توقف این حملات شدند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و حمله آنها به نمازگزاران فلسطینی و تحصن کنندگان در این مکان مقدس را به شدت محکوم کرد. وی از جامعه بین‌الملل و شورای امنیت خواست که هرچه سریع‌تر به این مسئله ورود کرده و رژیم صهیونیستی را ناگزیر به توقف این تشدید تنش خطرناک کنند.

در همین حال، وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله نیز در بیانیه یورش صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم کرد. سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام صهیونیست‌ها تاکید کرد: «این تشدید خطرناک تنش، تعرض به مقدسات و آزادی عبادت و همچنین نقض آشکار توافقنامه‌های ژنو و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل است.»

- از تماس‌ها برای برقراری آرامش در فلسطین تا پیام تل‌آویو به حماس

یک مسئول صهیونیست از انجام تلاش‌هایی برای مهار تنش امنیتی بعد از حوادث اخیر در مسجد الاقصی، کرانه باختری و نوار غزه خبر داد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، این مسئول ارشد اعلام کرد که تماس‌هایی از سوی مصر، اردن، تور وینسلند، هماهنگ کننده روند صلح خاورمیانه و دولت آمریکا برای برقراری آرامش و ممانعت از تشدید اوضاع صورت گرفته است.

این مقام صهیونیستی با ذکر این نکته که فشارهایی بر حماس برای توقف شلیک موشک‌ها وجود دارد، عنوان داشت که فشارهایی هم بر نتانیاهو برای توقف یورش به مسجد الاقصی در جریان است. از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی به حماس بر «آرامش در ازای آرامش» تأکید کرد. در این پیام آمده است که ارتش خواهان امتناع از تشدید اوضاع قبل از عید پسح یهودیان است. 

با اینحال زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که فلسطینی‌ها باید برای درگیری اجتناب‌ناپذیر با شهرک‌نشین‌ها طی روزهای آتی آماده باشند، یکی دیگر از اعضای این جنبش نیز عنوان داشت که مقاومت با تحولات جاری در مسجد الاقصی فاصله زیادی ندارد و نبرد شمشیر قدس برای دفاع از آن بود. هم چنین خالد مشعل، رئیس جنبش حماس در خارج عنوان داشت، آنچه در مسجد الاقصی رخ می‌دهد، یک رویکرد خطرناک در تعدی به مسجد الاقصی و هتک حرمت آن و وحشی گری در حق برادران و خواهران مستقر در مسجد الاقصی است. خالد مشعل از همگان خواست تا بیشترین سطح ابتکارعمل، تحرک، بسیج، یاری، تلاش میدانی و مردمی را داشته باشند و هرکس این کار را در سطح مسؤولیت خود برای یاری مسجد الاقصی انجام دهد.

- همزمان با عید پاک یهودی ارتش رژیم صهیونیستی آماده باش اعلام کرد

به موازات ارسال پیام ارتش رژیم صهیونیستی به حماس برای حفظ آرامش، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم گزارش داد که آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه در توئیتر خود اعلام کرد که نیروهای این ارتش در آستانه عید پاک یهودیان در تمامی جبهه‌ها و میدان‌ها در حالت آماده‌باش هستند.

مضافا پلیس رژیم صهیونیستی پس از تنشی که با یورش به مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران و بازداشت‌ صدها تن از آنها در شهر قدس اشغالی ایجاد کرد، از شهروندان اسرائیلی که مجوز حمل سلاح دارند، خواست در تعطیلات عید پاک که عصر دیروز چهارشنبه آغاز شده و تا پایان هفته آتی ادامه دارد، هرکجا که می‌روند، سلاح‌های خود را همراه داشته باشند.

پلیس رژیم صهیونیستی از این شهروندان اسرائیلی خواست برای برپایی نمازهای عید در کنیسه‌ها مسلح بروند و زمانی هم که برای گردش از منزل خارج می‌شوند، سلاح‌های خود را همراه داشته باشند.پلیس رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که در ایست‌های نظامی واقع در حدفاصل اراضی اشغالی و کرانه باختری تعداد بیشتری از نیروهای پلیس و نیروهای گارد مرزی را برای جلوگیری از ورود فلسطینی‌ها به اراضی اشغالی مستقر کرده است.

همچنین مقامات این رژیم اعلام کردند که ورودی‌های کرانه باختری و گذرگاه‌های نوار غزه مسدود می‌شوند. پلیس رژیم صهیونیستی از ابتدای دیروز چهارشنبه حدود ۷۵۰۰ نیروی پلیس و نیروی گارد مرزی و نیروی داوطلب را در سراسر نقاط اراضی اشغالی به ویژه اطراف مسجد الاقصی و دیوار البراق در بخش قدیمی شهر قدس مستقر کرده است. یک افسر پلیس عالی رتبه گفت، این حضور گسترده نیروها در کنار حفاظت از تظاهرات مخالفان و موافقان طرح کابینه برای تضعیف دستگاه قضایی، پلیس را به مرز فروپاشی رسانده است.

در حال حاضر نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی در مکان‌های شلوغ و پررفت‌وآمد از جمله مراکز تجاری، بازارها، تفرجگاه‌ها و سواحل مستقر هستند.همچنین پلیس رژیم صهیونیستی برای تامین امنیت مراسمی در صحن دیوار البراق که هر ساله دها هزار یهودی در آن شرکت می‌کنند، آماده می‌شود و از شهروندان اسرائیلی که قصد شرکت در این مراسم را دارند، خواسته سلاح‌هایشان را با خود بیاورند. ارتش رژیم صهیونیستی بر تعداد نیروهای خود در کرانه باختری افزوده و سطح آماده‌باش آنها را افزایش داده است، همچنین دو گردان را به نیروهای مستقر در کرانه باختری اضافه کرده و یک گردان دیگر را امروز پنج‌شنبه به آنجا منتقل خواهد کرد. 

کلید واژه ها: اسرائیل حمله به مسجدالاقصی بنیامین نتانیاهو جنبش حماس نوار غزه خالد مشعل زیاد نخاله ماه رمضان عید پسح


نظر شما :