هشدار روسیه به ترکیه بر سر سوریه

۱۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۰۷۶۴۵ سرخط اخبار

در پی درگیری های اخیر در مرزهای ترکیه و سوریه، وزارت امور خارجه روسیه از ترکیه خواست تا از اتخاذ اقدامات یک جانبه در قبال سوریه خودداری کند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به حوادث اخیر در مرزهای ترکیه و سوریه که به کشته و زخمی شدن شماری در این منطقه منجر شد، از مقامات ترکیه خواست تا ضمن حفظ خویشتن داری، از اتخاذ اقدامات یکجانبه که باعث بیشتر شدن ناآرامی ها در منطقه می شود ممانعت کنند.

 

این وزارتخانه هم چنین از اظهارات دولت ترکیه مبنی بر اینکه آنکارا همه تلاش خود را برای ممانعت از پیچیده شدن اوضاع به کار خواهد بست و هرگونه فعالیت درباره سوریه را با جامعه جهانی هماهنگ خواهد کرد، استقبال کرد.

 

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه که توسط خبرگزاری نووستی روسیه منتشر شد، تاکید کرد که روسیه خواهان آن است که بحران سوریه از طریق خود مردم این کشور و براساس قطعنامه های 2042 و 2043 شورای امنیت و توافقنامه ژنو حل و فصل شود.

 

از سوی دیگر میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز طی اظهاراتی اعلام کرد که کشورش همچنان خواهان صدور قطعنامه الزام آور از سوی شورای امنیت درباره سوریه است.

 

وی در این اظهارات تاکید کرد: مسکو همچنان خواهان آن است که شورای امنیت قطعنامه ای الزام آور را براساس متن توافقنامه ژنو صادر کند.

 

وی تاکید کرد: مسکو برای برگزاری نشست دو جانبه میان گروه تماس در نزدیکترین زمان و با هدف حل و فصل مشکلات سوریه آمادگی دارد.

 

این مسئول روسی در ادامه خاطرنشان کرد که حل و فصل وضعیت سوریه نیازمند تلاش بیشتر و همکاری با همه گروه های سوری است.

 

بوگدانف همچنین ابراز امیدواری کرد که اخضر الابراهیمی به زودی سفری را به روسیه داشته باشد.

وی گفت: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اخیرا مذاکرات تلفنی را با الابراهیمی داشته و از وی خواسته که به مسکو سفر کند اما امیدواریم این سفر هرچه سریعتر انجام شود.

 

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در اظهاراتی خطاب به سوریه اعلام کرد: آزمایش قدرت ترکیه در پاسخگویی به حملات، خطایی بزرگ است.

 

وی در این اظهارات تاکید کرد: ما خواهان جنگ نیستیم اما برای ورود به جنگ آماده ایم.

 

اردوغان خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه خواهان آغاز جنگ نیستیم اما ملت ترکیه آماده اند که در هر زمانی برای حمایت از خود وارد جنگ شوند.

 

وی گفت: زمانی که جنگی علیه ترکیه آغاز شود مردم ترکیه در برابر تلاش برای ضربه زدن به ترکیه و تمامیت ارضی آن ساکت نخواهد نشست. لذا آزمایش قدرت ترکیه در این زمینه اشتباهی بزرگ است.

 

وی در ادامه این اظهارات نظام سوریه را به کشتار مردم این کشور متهم کرده و مدعی شد که نظام سوریه مدت های طولانی است که مشروعیت خود را از دست داده است.

 

 

در همین حال خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز اعلام کرد: شورای امنیت حملات اخیر گروه های تروریستی به شهر حلب را که باعث کشته و زخمی شدن بیش از صد تن از غیرنظامیان شد، محکوم می کند.

 

بنا به گزارش این خبرگزاری اعضای شورای امنیت با صدور بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کردند که مخالف هرگونه اقدامات تروریستی به عنوان یکی از خطرات بزرگ برای ثبات و امنیت بین المللی هستند. در این بیانیه آمده است هرگونه اقدامات تروریستی در حقیقت جنایت به شمار می رود و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

 

در بیانیه شورای امنیت همچنین با مردم سوریه و قربانیان این حمله که مسئولیت آن را جبهه النصرة وابسته به القاعده به عهده گرفت ابراز همدردی شده است.

 

اعضای شورای امنیت همچنین در بیانیه خود تاکید کردند که آماده اند تا با همه اشکال تروریسم مبارزه کنند.

 

در همین حال لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد اقدامات نظام سوریه علیه مردم این کشور هرگز بدون محاکمه بر جای نخواهد ماند.

 

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در اظهاراتی درباره سوریه تاکید کرد که بحران سوریه امروز به جنگی تبدیل شده است که پیامدهای آن امنیت و صلح منطقه و جهان را تهدید می کند.

 

وی افزود: آمریکا به شدت حملات مرزی سوریه علیه ترکیه را محکوم می کند.

 

رایس خاطرنشان کرد: ترکیه در حقیقت همپیمان اصلی آمریکا به شمار می رود و چنین فعالیت های نظامی در مرزهای ترکیه باعث ناامنی و از بین رفتن ثبات ترکیه می شود لذا باید هرچه سریعتر متوقف شود.

 

وی تاکید کرد که کشورش به اعمال فشار علیه نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ادامه خواهد داد.

 

رایس همچنین گفت: آمریکا از تلاش های گروه های مخالف و از برنامه های سیاسی آنها حمایت می کند.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه امنیت روسیه شورای امنیت بیانیه امور خارجه روسیه آمریکا ترکیه در


نظر شما :