ترکیه در جنگ احتمالی پیروز است

۲۹ مهر ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۸ کد : ۱۹۰۸۱۲۶ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: میرمحمود موسوی، دیپلمات کارکشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است در بررسی قابلیتهای نظامی دو طرف این قضیه یعنی یک طرف ترکیه و یک طرف سوریه، ترکیه حتما دست بالاتر را دارد:

اگر ترکیه وادار به جنگ ناخواسته شود، حتما طرف پیروز است. پشتوانه های اقتصادی ترکیه بسیار بالاتر از سوریه است. تحلیلگران نظامی می گویند بخش نظامی سوریه هم با توجه به فرار برخی و مردد بودن برخی دیگر از نیروهای نظامی دارای مشکل است. علاوه بر این ترکیه پشتیبانی مانند ناتو دارد که این پشتیبانی، پشتیبانی کمی نیست. اما جنگ، جنگ است و خرابی آن در همه ابعاد فراوان است. بپذیریم در هرگونه جنگ احتمالی، بالاخره ترکیه ناگزیر از پرداختن هزینه سنگینی است. این گفته که ترکیه دست بالاتر را دارد و اینکه ترکیه پیروز نظامی جنگ است به معنای آن نیست که هزینه ای را متحمل نخواهد شد. ترکیه مایل نیست که این هزینه را متحمل شود. این هزینه روند خوب توسعه اقتصادی ترکیه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس است که مجموعه نظر سنجی های صورت گرفته در ترکیه نشان می دهد افکار عمومی هم پذیرش این مسئله را ندارد. بیش از هفتاد درصد مردم ترکیه مخالف جنگ هستند. خوشبختانه چنین فضای سیاسی در ترکیه وجود دارد که مردم مخالف جنگ نیز می توانند تظاهرات کنند و این راهنمای حکومت ترکیه برای تصمیم گیری است. خویشتنداری عاقلانه فعلی ترکیه انعکاس خواسته های مردم است.

او ادامه می دهد با توجه به پیچیدگی این تحولات و حضور طرف های دیگری غیر از ترکیه و سوریه چنین احتمالی وجود دارد. مواضع روسیه، چین و ایران از یک طرف و مواضع کشورهای عربی و غربی، به خصوص آمریکا از طرف دیگر، نشان دهنده تقابل سیاسی میان این دو گروه است. اما در مرحله درگیری نظامی و در عمل، ماجرا به این شکل نخواهد بود. در این که آیا روسیه به شکل نظامی به چنین ماجرایی وارد خواهد شد تردید های جدی وجود دارد. چون مسئله در این جا صرف حضور در یک جنگ نیست. مسئله ابعاد دیگری نیز دارد. ورود روسیه به این بازی قدمی به سمت میل دوباره به یک جهان دو قطبی با تعریف جدید است. آیا روسیه توانایی آن را دارد که ناتو را نادیده بگیرد؟ علاوه بر آن در کنار بحران سوریه و ترکیه، قضیه سرزمین فلسطین را داریم که طی هفتاد سال گذشته اگر اصلی ترین مشکل جهان نبوده باشد، یکی از اصلی ترین مسائل و مشکلات بعد از جنگ دوم جهانی بوده است که باعث اختلاف بین کشورها و بلوک های قدرت جهانی شده است.

متن کامل این گفت و گو را از اینجا بخوانید.


( ۲ )

نظر شما :