همه آنچه "رامنی" علیه ایران گفته است

۰۱ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۰۸۲۵۸ سرخط اخبار

عصرایران - در مناظره های انتخاباتی آمریکا، طرح ها و برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری در قبال مسائل جهانی تاکنون از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده است.
این در حالی است که بسیاری از کار شناسان آمریکایی بر این باورند که برای شهروندان این کشور موضوعات داخلی و حل مشکلات داخلی بسیار مهم تر از مسائل جهانی است و آنچه در نهایت آنان را وادار به تصمیم گیری می کند، طرح ها و برنامه های است که حزب "دموکرات" یا "جمهوری خواه" برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ارائه می کنند.

اما عده ای دیگر نیز بر این باورند که با توجه به این نکته نمی توان از اهمیت موضوعات مربوط به خارج از مرزهای آمریکا غافل شد چرا که برخی از آمریکایی معتقدند که زندگی آنان با تصمیم گیری های واشنگتن در مورد مسائل خارجی گره خورده است.

در این میان نحوه تعامل دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری با کشورهای نظیر ایران ، روسیه، چین، پاکستان، افغانستان و... از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار است و ایران در این فهرست در جایگاه نخست قرار دارد.

"میت رامنی" نامزد جمهوری خواهان برای ورود به کاخ سفید در رقابت ها و مناظره های انتخاباتی واکنش تندتری به موضوع ایران داشته است، از همین رو برخی از سخنان او درباره ایران را در ذیل می خوانیم:

-   اکنون با ایرانی مواجه هستیم که چهار سال به داشتن یک بمب هسته ای نزدیک تر شده است. (دومین مناظره انتخاباتی _۱۶ اکتبر ۲۰۱۲)

-  به نظر من ایران نباید به توانایی تولید سلاح های هسته ای دست پیدا کند. فکر می کنم این همان نظری است که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل نیز به آن باور دارد... فکر می کنم که در این زمینه باید محدودیت هایی به رسمیت شناخته شود که ایران آن را رعایت نمی کند. (گفت وگو با سی ان ان_ ۹ اکتبر ۲۰۱۲)

-  بگذارید تشخیص دهیم که ما راه طولانی پیش رو داریم تا ضرورت اقدام نظامی احساس شود.  امیدوارنه می توان گفت که این ضرورت هرگز وجود نخواهد داشت. این امید وجود دارد که با اجرای تحریم های بسیار سخت در کنار اقدام های دپیلماتیک ما می توانیم مانع ایران شویم، مانع از اینکه آنان از خطوط قرمز عبور کنند. (گفت وگو با سی ان ان_ ۹ اکتبر ۲۰۱۲)

-  برای رسیدن به صلح، ما باید از طریق اقدامات مان ، و نه تنها با سخن گفتن، موضع خود را در قبال ایران مشخص کنیم و بگوییم که ادامه فعایت هسته ای آنان غیرقابل تحمل خواهد شد. (سخنرانی در موسسه نظامی ویرجینا _ ۸ اکتبر ۲۰۱۲)

-  در این زمان بلاتکلیفی، ما باید با اتخاذ استراتژی های هماهنگ ،از شرکای مان در خاورمیانه حمایت کنیم ، یعنی هم دولت ها و هم افرادی که در ارزش های ما سهیم هستند. این یعنی بازسازی اعتبارمان در برابر ایران.
زمانی که ما درباره توانایی تسلیحات هسته ای ایران صحبت می کنیم، باید بی ثباتی منطقه ای به دنبال آن مطرح شود. این غیرقابل پذیرش است و حکومت ایران باید ما را باور کند. (وال استریت ژورنال _۳۰ سپتامبر ۲۰۱۲)

-  من نمی توانم گزینه نظامی را از روی میز حذف کنم. این مسئله باید همواره مطرح شود تا ابزار احتمالی و مانعی برای دستیابی ایرانیان به دانش هسته ای باشد. (نیویورک تایمز _ ۲۸ سپتامبر)

-   برای من خط قرمز ، توانایی هسته ای است. ما نمی خواهیم آنان به توانایی ساختن بمبی دست یابند که ما را، دوستان مان و جهان را تهدید می کند... .
فکر می کنم احمدی نژاد طبق کنوانسیون نسل کشی به اتهام اظهارات تحریک آمیز برای نسل کشی باید محاکمه شود! فکر می کنم با او و دیپلمات های ایرانی باید مانند انسان های منفور رفتار کرد که به همه جا در جهان می روند، معتقدم که با آن ها باید همان شکلی رفتار کرد که با دیپلمات های آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید رفتار شد. (پس از یک کنفرانس تلفنی _ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۲)

-  با دولت رامنی جهان خواهد فهمید که موضع آمریکا در قبال ایران کامل است. ما نباید به ایران اجاز دهیم که به بمب و یا دانش ساختن بمب دست یابد. دشمنان ما هرگز نباید به تصمیم های ما شک کنند. (کنفرانس آیپک _  ۶ مارس ۲۰۱۲)

-  ایران برای نفوذ، مطیع کردن و حذف دیگران، آرزوهای هسته ای خود را دنبال می کند و ایران هسته ای نه تنها مشکلی برای اسرائیل است بلکه برای آمریکا و جهان نیز مانع بزرگی محسوب می شود. (کنفرانس آیپک_ ۶ مارس ۲۰۱۲)

-  در مورد ایران به طور ویژه، من گام های لازم را برای کنترل رژیم آن بر می دارم. تا زمانی که برنامه ساخت بمب هسته ای آنان لغو نشود با اعمال تحریم های سخت و همکاری با دیگر کشور ها، تهران را تحت فشار قرار می دهم.
من در راستای اجرای دموکراسی در ایران حرف می زنم و از مخالفان ایرانی که برای آزادی می جنگند، حمایت می کنم. (واشنگتن پست _ ۵ مارس ۲۰۱۲)

-   بزرگ ترین تهدیدی که اسرائیل با آن روبه رو است و صریح تر بگویم، بزرگ ترین تهدیدی که جهان با آن روبه رو است، ایران هسته ای است... من به رژیم ایران و احمدی نژاد اعتماد ندارم... من با قدرتم هر کاری را انجام می دهم تا مطمئن شوم که ایران، ملت هسته ای و تهدیدی برای اسرائیل، ما و حتی جهان نخواهد شد. (ای بی سی نیوز _ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۱)

-   سرانجام، تغییر رژیم (ایران) اقدام ضروری است که باید انجام شود. (سخنرانی کاندیدهاهای حزب جمهوری خواه در ائتلاف یهودی های جمهوری خواه _۶ دسامبر ۲۰۱۱)

-    احمدی نژاد باید از جامعه دیپلماتیک حذف شود. او طبق ماده سوم کنوانسیون نسل کشی باید محاکمه شود. از نظر من، دولت ایران اجازه ندارند که به آرزوهای تسلیحاتی خود دست یابد. (سخنرانی کاندیدهاهای حزب جمهوری خواه در ائتلاف یهودی های جمهوری خواه _۶ دسامبر ۲۰۱۱)

-     بهترین مسیر برای آمریکا ادامه اجرای تحریم های فلج کننده علیه ایران است. این تحریم ها باید تا زمانی ادامه یابد که اقتصاد آنان متوقف شود. (مناظره نامزدهای جمهوری خواهان_ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۱)

-    اگر باراک اوباما دوباره انتخاب شود، ما ایران هسته ای خواهیم داشت و اگر شما رامنی را انتخاب کنید، ایران تسلیحات هسته ای نخواهد داشت. (مناظره نامزدهای جمهوری خواهان_ ۱۳ نوامبر ۲۰۱۱)

کلید واژه ها: بمب جمهوری خواه


نظر شما :