دیپلمات‌های غربی مدعی شدند:

نصب سانتریفیوژ‌ها در فردو تقریبا به پایان رسیده است

۰۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۰۸۳۷۹ سرخط اخبار

 رویترز به نقل از دیپلمات های غربی مدعی شد که ایران نصب سانتریفیوژ ها در سایت هسته یی فردو را تقریبا به پایان رسانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دیپلمات ها گفتند که با توجه به آن چه شنیده اند ایران حدود 640 سانتریفیوژ آخر از 2800 سانتریفیوژ برنامه ریزی شده را در سایت فوردو نصب کرده است اما آن ها را راه اندازی نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات غربی گفت: تا جایی که می دانم آن ها همه سانتریفیوژها را در آن جا (فردو) نصب کرده اند.

دیپلمات دیگری گفت که به عقیده وی نیز سانتریفیوژها در جای شان قرار گرفته اند، اما لوله کشی و سایر اقدامات مقدماتی لازم برای راه اندازی آن ها هنوز تکمیل نشده است.

رویترز در ادامه گزارشش نوشت که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز واکنشی نسبت به این ادعاها نشان نداده اند. انتظار می رود که آژانس در اواسط ماه نوامبر گزارش بعدی خود درباره برنامه هسته یی ایران را ارائه کند.

آژانس در گزارش قبلی خود در ماه اوت اعلام کرد که ایران تعداد سانتریفیوژهایش را در عرض سه ماه در سایت فوردو دو برابر کرده است، اما دیپلمات ها گفتند که تعداد سانتریفیوژهایی که فعال هستند (700 سانتریفیوژ) تغییری نکرده است.

یکی از دیپلمات ها در این باره گفت: آخرین باری که شنیدم به من گفته شد که سانتریفیوژهایی که به تازگی نصب شده اند راه اندازی نشده اند.

رویترز گزارش داد که معلوم نیست دلیل تاخیر راه اندازی این رآکتورها فنی است یا سیاسی و این که آیا سانتریفیوژهایی که هنوز راه اندازی نشده اند برای غنی سازی 5 درصد مورد استفاده قرار می گیرند یا 20 درصد یا هر دو.

با وجود چند دور مذاکره بین ایران و کشورهای عضو 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به علاوه آلمان) درباره برنامه هسته یی تهران پیشرفت قابل توجهی برای حل این موضوع صورت نگرفته است. روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که ایران و آمریکا به طور اساسی برای گفت وگوی مستقیم با یکدیگر پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به توافق رسیده اند، اما باراک اوباما رییس جمهور آمریکا این گزارش را رد کرد و در عین حال گفت که به انجام چنین مذاکراتی علاقمند است.

به گزارش ایسنا، مقامات ایرانی از جمله رییس جمهور و وزیر خارجه نیز گفت وگوهای مستقیم با آمریکا را تکذیب کرده اند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز خبر پیشرفت های ایران در سایت فوردو توسط مقاماتی عنوان شد که با یافته های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که اخیرا از این سایت بازدید داشتند آشنایی دارند.

این مقامات شامل برخی مقامات دولتی کشورهای اروپایی که مخالف اتخاذ اقدام نظامی علیه برنامه هسته یی ایران هستند و اعمال تحریم ها را موثرتر می دانند ، بودند.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به سوال خبرنگاران درباره ادعاهای این دیپلمات ها گفت: گرچه ما نمی توانیم درباره گزارشی که هنوز منتشر نشده است اظهارنظر کنیم هم چنان از بی اعتنایی ایران به وظایف بین المللی اش نگرانیم.

به گفته مقامات آمریکایی اگر چه سایت فوردو هنوز کاملا راه اندازی نشده است ایران می تواند در عرض چند ماه همه سانتریفیوژهای آن را راه اندازی کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که با توجه به بازدید بازرسان آژانس "ما در موقعیتی قرار داریم که برنامه هسته یی ایران را با دقت زیرنظر داشته باشیم و متوجه هرگونه تلاشی از جانب ایران برای تولید اورانیوم در سطح تسلیحاتی بشویم".

کلید واژه ها: راه اندازی آمریکا دیپلمات یی هسته یی فوردو دیپلمات ها برنامه هسته یی سایت فوردو برنامه هسته


نظر شما :