عقب نشینی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از مواضع خود علیه ایران

۱۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۹۰۸۵۴۴ سرخط اخبار

 وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن تکرار این ادعای همیشگی رژیم صهیونیستی که ایران قصد تولید سلاح هسته یی را دارد، گفت که با این حال ایران با تبدیل بیش از یک سوم اورانیوم خود به پودر از این خواسته اش عقب نشینی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که ایران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته یی خود تاکید داشته است، خبرگزاری رویترز از لندن گزارش داد که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه شنبه گفته است ایران از خواسته اش برای ساخت سلاح هسته یی عقب نشینی کرده و در عین حال افزود که این رژیم ممکن است هم چنان مجبور باشد سال آینده تصمیم بگیرد به اقدام نظامی علیه ایران دست بزند.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به روزنامه تلگراف گفت که از یک بحران فوری زمانی جلوگیری شد که ایران در سال جاری تصمیم گرفت بیش از یک سوم اورانیوم با غنای متوسط خود را برای اهداف غیر نظامی استفاده کند.

وی به این روزنامه گفت که این تصمیم اجازه فکر کردن به تاخیری بین 8 تا 10 ماهه را فراهم کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس مهر ماه در گزارشی به نقل از کارشناسان و ناظران سازمان ملل گزارش کرد که ایران در تلاش برای رفع نگرانی ها درباره برنامه هسته یی خود، بیش از یک سوم اورانیوم با غنای بالای خود را تبدیل به پودر برای استفاده در یک راکتور تحقیقاتی پزشکی کرده است که باز فرآوری آن برای تولید تسلیحات کار دشواری خواهد بود.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، این کار که در گزارش فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر اوت به آن اشاره شد نشان می دهد که ایران در تلاش است حسن نیت کافی برای ازسرگیری گفت وگوهای هسته یی با قدرت های جهانی را نشان می دهد در حالی که قصد دارد درخواست های آمریکا و دیگران برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در سطح بالا در تهران را تلطیف کند.

بر اساس گزارش رویترز، باراک در ادامه برای عقب نشینی از ادعاهای این رژیم درباره قریب الوقوع بودن قرار گرفتن ایران در آستانه ساخت سلاح هسته یی در رابطه با این اقدام ایران گفت: دست کم سه توجیه می تواند وجود داشته باشد یکی اینکه صحبت علنی از عملیات احتمالی اسراییل (رژیم صهیونیستی) یا آمریکا مانع از تلاش آنها برای نزدیک تر شدن (به این روند) شد.

باراک ادامه داد: این می تواند یک حرکت حساب شده دیپلماتیک باشد که آنها انجام داده اند تا از اوج گرفتن این مساله پیش از انتخابات آمریکا جلوگیری کنند تا اینکه زمان به دست آورند. این می تواند راهی برای گفتن این جمله به آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد که «اوه، ما به تعهدات مان عمل کرده ایم».

وی در پاسخ به این سوال روزنامه انگلیسی مبنی بر اینکه آیا اگر ایران این کار را نمی کرد این بحران تقریبا در زمان حاضر ممکن بود به اوج رسیده باشد گفت: احتمالا بله.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با این حال مدعی شد که در هر حال معتقد است که ایران همچنان قصد ساخت سلاح هسته یی را دارد.

باراک گفت: ما همگی توافق داریم که ایرانی ها مصمم هستند به سوی قدرت نظامی هسته یی بروند، ما در اعلام اینکه مصمم به پیشگیری از هسته یی شدن ایران هستیم و همه گزینه ها روی میز است سهیم هستیم.

وی در عین حال گفت که این رژیم حق اقدام یک جانبه را برای خود محفوظ می داند و افزود: وقتی موضوع به منافع امنیتی ما و آینده اسراییل مربوط شود، ما نمی توانیم تصمیم گیری را در اختیار مطمئن ترین و قابل اعتماد ترین متحدمان قرار دهیم.

وی گفت: اگرهیچ کس اقدامی نکند ما مجبور می شویم اقدام کنیم.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس در گزارش 30 اوت خود تایید کرد که ایران 25/ 71 کیلوگرم از 190 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی تولید شده را تا نیمه اوت به اکسید اورانیوم تبدیل کرده است.

براساس این گزارش کارشناسان می گویند که اکسید اورانیوم به شکل موثری به عنوان یک ماده قابل استفاده در ساخت سلاح هسته یی از روی میز کنار می رود.

مارک فیتز پاتریک، مدیر برنامه منع اشاعه و خلع سلاح موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک گفت که تصمیم ایران برای تولید اکسید اورانیوم تا حدودی اطمینان بخش است.

وی گفت: این امر گرایش به سمت تایید این موضوع دارد که غنی سازی در این سطح هدفی غیرنظامی دارد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل با کشیدن یک نقاشی بمب ادعا کرد ایران به مرحله بی بازگشت نزدیک می شود و خواستار تعیین قرمز برای ایران شد.

در همین حال برخی کارشناسان معتقد هستند که اظهارات ایهود باراک با انتخابات پیش رو در سرزمین های اشغالی مرتبط است

کلید واژه ها: ساخت سلاح


نظر شما :