مهمانپرست: مقید به ملاحظات ان پی تی هستیم

۱۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۴ کد : ۱۹۰۸۵۶۱ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: باید تلاش جمعی صورت گیرد که از درگیری های قومی در کشورهای مختلف از جمله میانمار جلوگیری شود و اجازه ندهیم فتنه دشمنان کشورهای آسیایی در این کشورها نفوذ کند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کنفرانس مطبوعاتی مشترک اشتون و هیلاری کلینتون در بوسنی و همچنین ارزیابی از شروع مجدد مذاکرات گفت: ما برای مذاکره همیشه پیش قدم بودیم و فکر می کنیم تا الان هم بسیار در این زمینه فعال و با برنامه بوده ایم.

وی ادامه داد: طرف مقابل ما با یک رویکرد منطقی وارد مذاکره نشده اند تا بتوانیم هر چه زودتر به تفاهم اساسی دست پیدا کنیم.

مهمانپرست گفت: متاسفانه به نظر می رسد بحث کشور ما و کشورهای  1+5 یک بحث فنی و حقوقی نیست بلکه بحث سیاسی است چرا که به لحاظ فنی کارشناسان کاملا در جریان هستند که فعالیت های ما جنبه صلح آمیز دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: به لحاظ حقوقی نیز معاهده ان پی تی کاملا مشخص می کند که فعالیت های صلح آمیز کشور ما و همه کشورهای مستقل دیگر که عضو ان پی تی هستند جزو حقوقشان محسوب می شود.

وی گفت: بنابراین پشت صحنه مخالفت ها و  فشارهای کشورهای غربی اهداف سیاسی وجود دارد که فکر می کنند با فشارهای سیاسی می توانند کشور ما را  از دسترسی به حقوق خود منع کنند. توصیه می کنیم دست از روش های اشتباه بردارند و بر مبنای یک کار فنی وحقوقی به حقوق ملت ما احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار داشت: ما معتقدیم که فعالیت های هسته ای را در جهت اهداف صلح آمیز دنبال می کنیم و مقید به ملاحظاتی که نسبت به فعالیت های صلح آمیز در ان پی تی وجود دارد، هستیم.

مهمانپرست گفت: همه گزارشهایی که تاکنون ارائه شده نیز نشان داده که فعالیت های هسته ای ما صلح آمیز است و هیچ نشانه ای از انحراف عملکرد به سمت نظامی مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به این سئوال که خانم کلینتون از عامل دیپلماسی و فشار اسم برده که می تواند سیگنال منفی داشته باشد بیان کرد: اینکه تصور می کنند اگر همزمان با گفتگو فشارهایی را وارد کنند  طرف گفتگو تحت تاثیر فشارها مجبور به اجرای برخی از اهداف سیاسی آنها شود یک روش غیر منطقی ، غیر حرفه ای و غیر انسانی است.

وی تصریح کرد: مقابله کردن با یک ملت و تحت فشار گذاشتن آن ملت برای اینکه از حقوق خود عقب نشینی کنند به هیچ وجه شرط مذاکره منطقی و عادلانه نیست و آنها باید روش خود را تغییر دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه  درباره پایان مذاکرات ایران و آرژانتین و همچنین فشارهایی که رژیم صهیونیستی همزمان با این مذاکرات با فرستادن هیئت بلند پایه به آرژانتین وارد کرد کرد گفت: می دانید بر اساس توافق وزاری خارجه ایران و آرژانتین قرار بر این بود که مذاکرات بین نمایندگان دو کشور شروع شود.

وی افزود: کارشناسان حقوقی طی روزهای گذشته در ژنو دیدار داشتند که نقطه نظرات خود را تبادل کرده و توافق کردند که مذاکرات ادامه پیدا کند. امیدواریم با مشخص شدن زمان و مکان مذاکرات در آینده شاهد ادامه مذاکرات باشیم. این مذاکرات با هماهنگی بخش های دیپلماتیک دو کشور انجام و جزئیاتش مشخص می شود.

مهمانپرست همچنین درباره مذاکرات تلفنی صالحی با مقامات میانمار و کشتار مسلمانان در این کشور اضافه کرد: وضعیت مسلمانان در میانمار برای ما بسیار اهمیت دارد و ما به صورت مستمر در حال پیگیری اتفاقاتی هستیم که در میانمار رخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: سفارت ما در بانکوک به صورت آکردیته کشور میانمار را تحت پوشش دارند و با مسئولین این کشور در تماس است. در اجلاس عدم تعهد نیز صالحی با نمایندگان کشور میانمار که در ایران حضور داشتند در این رابطه صحبت کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تصریح کرد: باید یک تلاش جمعی انجام دهیم و از درگیری های قومی در کشورهای مختلف از جمله میانمار جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم فتنه ای که دشمنان کشورهای آسیایی برای دامن زدن به درگیری های مذهبی دنبال می کنند را دچار شویم باید مسلمانان میانمار حقوقشان به عنوان شهروندان این کشور به رسمیت شناخته شود و ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در این باره که بسیاری از ناظران بین المللی و رسانه ها معتقدند اتفاقات میانمار از جنس بوسنی در نسل کشی مسلمانان به همان شکل صورت می گیرد و چرا دستگاه دیپلماسی چنان رفتار متقابلی را از خود نشان نمی دهد گفت: ما معتقدیم شرایط شبیه بوسنی نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سئوال دیگری درباره بازرسی هواپیماهای ایرانی در عراق و اینکه اعلام کردند این بازرسی ها ادامه خواهد داشت گفت: مشخص است ادعاهایی که کشورهای غربی در رابطه با سوریه می کنند برای این است که یک جنگ داخلی را در این کشور زمینه سازی کرده و برای ایجاد ناامنی تلاش کنند. آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود کشورهای دیگر را متهم می کنند و با ادعاهایی که مطرح می کنند می خواهند اقدامات نادرست تقویت و گروههای افراط گرای مسلح در داخل سوریه را از اذهان دور کنند.

مهمانپرست تاکید کرد: دولت عراق تحت فشار سیاسی این کشورها نباید قرار گیرد و فکر می کنیم همانطور که تاکنون این ادعاها با همکاری کشور ما مورد رسیدگی قرار گرفته و خلاف بودن آن اثبات شده است از این پس نیز دولت عراق باید در برابر فشارها مقاومت  کرده و اجازه ندهند این بحث تکرار شود.

کلید واژه ها: میانمار مذاکرات وزارت امورخارجه امورخارجه وزارت امورخارجه کشورمان امورخارجه کشورمان سیاسی مسلمانان که فعالیت های می کنیم که فعالیت


نظر شما :