عراقچی: برخی علاقه مند به پیشرفت مذاکرات نیستند

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۱۴۵۷۰ سرخط اخبار

 

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: شروع شدن یک روند جدید در مذاکرات ایران و 1+5  فی نفسه یک گام مثبت است و اینکه ما بتوانیم این روند را در  اجلاس آلماتی 2 شروع کنیم، می توانیم بگوییم این رویکرد جدید شروع شده است. اگر این رویکرد و روند جدید ادامه پیدا کند، قطعا برداشته شدن تحریم ها باید در مسیر حرکت  به عنوان نتیجه عینی آن دیده شود و اگر نباشد،  ما این روند را ادامه نخواهیم داد.
 

عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه است . او که در گذشته سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو بوده است ، اکنون عضو تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات ایران با اعضای کشورهای 1+5 نیز هست.

عراقچی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی در گفتگویی با خبرگزاری مهر علاوه بر پاسخگوی به برخی از سئوالات در خصوص منطقه به نکاتی درباره مذاکرات ایران و 1+5 و ادامه این مذاکرات که از امروز در آلماتی در حال برگزاری است اشاره کرده است.

 

IMG16155518.jpg

در خصوص افتتاح خط لوله صلح و تاثیراتی که می تواند بر روابط ایران و پاکستان و روابط ایران در سطح بین الملل داشته باشد توضیح بفرمایید؟

این خط لوله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در روابط ایران و پاکستان نقش مهمی ایفا می کند، اما قبل از آن اهمیت این خط را در چیز دیگری می بینم و آن این است که این خط و تاسیس آن و امضای قرارداد مربوط به ادامه لوله گذاری در خطوط پاکستان یک بار دیگر این واقعیت را اثبات می کند که ظرفیت ها و توانایی های ایران به هیچ وجه قابل نادیده گرفته شدن نیست.

تلاش کشورهای غربی و آمریکا که با تحریم کردن ایران این توانایی بسیار بزرگ را محدود کنند  و قدرت بروز و ظهور به آن ندهند،  تلاش بیهوده ای است. ظرفیت هایی که ایران از نظر منابع انرژی بازارهای اقتصادی ، نیروی انسانی، موقعیت های راهبردی و ژئوپلیتیکی و ظرفیت های بسیار مختلف اقتصادی ، توانایی ایدئولوژیک و اعتقادی، جمعیت زیاد و در عین حال با استعداد و جوان در اختیار دارد، جمهوری اسلامی ایران را به قدرتی تبدیل کرده که هیچ کشور و قدرت دیگری نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

اینکه بعد از مدتها فشار به دولت پاکستان برای جلوگیری از ورود به همکاری با ایران در خط لوله صلح  و بعد از مطرح کردن ایده های مختلف درباره خطوط مختلف که ثابت شد همه در عمل امکان پذیر نیست، دولت پاکستان پای چنین قراردادی می آید و تصمیم نهایی خود را در این زمینه می گیرد،  نشان دهنده توانایی ها و ظرفیت های ایران است.

خط لوله گازکه ان شاء الله ظرف حداکثر دو سال آینده نهایی و بیش از 20 میلیون متر مکعب گاز در روز به پاکستان صادر خواهد کرد، طبعا نقش بسیار مهمی را در اقتصاد پاکستان ایفا می کند و سهم بزرگی در تامین انرژی پاکستان دارد و به تبع یک علقه و ارتباط نزدیکی را بین ایران و پاکستان ایجاد می کند. این خط علاوه بر ظرفیت های مهم اقتصادی برای پاکستان ، ظرفیت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین ایران و پاکستان را که از قدیم وجود داشته است؛ مستحکم تر خواهد کرد..

هندی ها هیچ گاه امکان الحاق خود به این خط در آینده را انکار نکرده اند

از ابتدای این پروژه قرار بر این بود که پروژه بین ایران، پاکستان و هند باشد که هند پس از مدتی از این پروژه حذف شد. آیا امکان دارد در آینده هند نیز به خط لوله صلح اضافه شود و یا کشورهای دیگری نیز در این پروژه سهیم باشند؟

ایده اولیه خط لوله بین سه کشور ایران، پاکستان و هند بود که به همین دلیل نیز پروژه به خط لوله صلح معروف شد. این پروژه می توانست تنش ها و درگیری های قدیمی بین هند و پاکستان را کاهش دهد و همان علقه و پیوندی که اکنون بین ایران و پاکستان به واسطه این خط تقویت می شود، می توانست بین سه کشور و به نوعی بین پاکستان و هند نیز تقویت شود . در مقطعی که قاعدتا ناشی از دیدگاه های سیاسی طرفین نسبت به یکدیگر بوده است،  هند تصمیم گرفت که در این مرحله وارد این پروژه نشود و خودش را جدا کرد و ایران و پاکستان ترجیح دادند که به صورت دوجانبه این خط را تاسیس کنند و لذا الان به عنوان خط آی پی معروف است.

هندی ها هیچ گاه امکان الحاق خود به این خط در آینده را انکار نکرده اند. حدس من این است که بعد از به بهره برداری رسیدن این خط و اینکه اثرات اقتصادی و برکات سیاسی آن برای دو کشور و منطقه ظهور و بروز پیدا کند، زمینه های پیوستن هند به این خط لوله گاز هم پدید خواهد آمد.

IMG16155404.jpg

به تازگی معاون وزیر خارجه ژاپن سفیری به تهران داشت ، با توجه به اینکه جنابعالی در گذشته سفیر ایران در ژاپن بودید بفرمایید روابط ایران و ژاپن در چه مسیری قرار دارد و سفر معاون وزیر امور خارجه ژاپن به ایران در چه راستایی صورت گرفته است؟

هدف از سفر آقای سایکی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ژاپن به تهران برگزاری  بیست و سومین کمیته مشورتی سیاسی دو کشور بود.

ژاپن تنها کشور آسیایی است که در بلوک غرب قرار دارد و در طی سالهای گذشته بیشترین روابط را با ایران داشته است و در حقیقت تنها کشور بلوک غرب است که روابط خودش را در سطوح بالا با ایران حفظ کرده و ما مشورت های سیاسی خود را در سطح معاونین وزرای خارجه به طور مرتب برگزار می کنیم و البته در سطح مدیران کل نیز کمیته مشورتی سیاسی بین ایران و ژاپن وجود دارد که دو بار در سال تشکیل جلسه می دهند.  در این کمیته ها مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کنسولی مربوط به دو کشور را مرور و بازبینی و درباره آنها تصمیم گیری می کنیم و در خصوص نحوه ادامه مسیر و مسائل منطقه ای و بین المللی دو کشور رایزنی کرده و با موضوعات مورد علاقه دو کشور آشنا می شویم و سعی می کنیم به یک درک و تفاهم متقابل در این مسائل برسیم.سفر آقای ساکی از این جهت سفر بسیار موفقی بود . یک مرور کامل بر ابعاد مختلف روابط دوجانبه در یک دور مذاکرات نزدیک به 5 ساعته داشتیم. در دیدارهایی که صورت گرفت موضوعات سیاسی مورد بررسی قرار گرفت و برای دیدارهای آینده نظراتی وجود داشت که در این باره صحبت کردیم.

ژاپن یکی از خریداران اصلی نفت ایران است؛  مسائل مربوط به ادامه فروش نفت به ژاپن و انتقال منابع ارزی حاصله و همکاری های اقتصادی دو کشور در عرصه های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

بحث صرفه جویی در مصرف انرژی که یکی از موضوعات جدی همکاری بین دو کشور است نیز مورد بحث قرار گرفت. در این باره  در سال 2009 در ملاقاتی که بین نخست وزیر وقت  ژاپن با رئیس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس فائو در رم صورت گرفت نیز یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بحث و تصمیم گیری  بحث صرفه جویی درمصرف انرژی بود . به هر حال این موضوع به همراه مسئله خریدهای ایران از ژاپن و همین طور موضوعات  فرهنگی و کنسولی از جمله مباحث دیگری است که با آقای سایکی در مورد آنها گفتگو کردیم.

IMG16155218.jpg

یکی از مهمترین تحولاتی که اکنون در روابط ایران و ژاپن اتفاق می افتد بحث موافقتنامه تبادل زندانیان است که به مراحل نهایی خود نزدیک شده و امیدوار هستیم که در سال 92 به امضا و تصویب پارلمان های دو کشور نیز برسد تا قابل اجرایی شدن  باشد. یکی از دغدغه های خانواده های زندانیان ایرانی در ژاپن انتقال زندانیان به ایران است که در این مورد نیز مذاکرات مفصلی داشتیم.

البته در کنار این موضوع درباره مسائل منطقه ای نیز با معاون وزیر امور خارجه ژاپن بحث های خوبی داشتیم. در خصوص بحث های هسته ای ایران آخرین تحولات در خصوص مذاکرات آلماتی را عنوان کردیم . در بحث سوریه  وموضوعات شرق آسیا گفتگوهای  خوبی را داشتیم . تست هسته ای اخیر کره شمالی و نگرانی هایی که ژاپنی ها نسبت به آن دارند در قالب مسائل امنیتی شرق آسیا و درگیری که بین چین و ژاپن در خصوص جزایر مورد اختلاف طرفین از موضعات دیگری بودند که در خصوص آن گفتگو کردیم. ما با دیدگاه های دوستان ژاپنی در منطقه آشنا شدیم و آنها نیز با دیدگاه های ما نسبت به مسائل منطقه خاورمیانه و به ویژه موضوع هسته ای بیشتر آشنا شدند.

در مجموع رایزنی های  بین ایران و ژاپن نقش بسیار مهمی در رسیدن به یک دیدگاه نزدیک تر در مسائل دوجانبه و چند جانبه داشته است.

همکاری ژاپن با آمریکا برای ما قابل درک است

آیا در این دیدارها برنامه ریزی برای تبادل هیات ها برای گسترش روابط دو کشور صورت گرفته است و اینکه موضع و دیدگاه ژاپن در خصوص تحریم ها بر علیه ایران چیست؟

اراده دو کشور بر ادامه تعاملات و رفت و آمدهای سیاسی و آشنایی مستمر با مواضع یکدیگراست.

در مورد تحریم ها؛ یکسری تحریم های شورای امنیت است که ژاپن مانند هر کشور دیگری ملزم به اجرای آن است.از سوی دیگر تحریم هایی است که آمریکایی ها برعلیه ایران اعمال کرده اند؛ در این مورد نیز ژاپنی ها به هر حال از بخشی از این تحریم ها پیروی می کنند و نه اینکه این موضع برای ما قابل قبول باشد، ولی قابل درک است.

ژاپن متحد نزدیک آمریکاست و چه ما دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، در آن بلوک قرار می گیرد و از نظر امنیتی زیر چتر امنیتی آمریکا زندگی می کند.

ژاپن تصمیم گرفت هسته ای نشود اما زیر چتر امنیتی و هسته ای آمریکا قرار بگیرد. مسائل مربوط به رابطه آنها و آمریکا برای ژاپن اهمیت راهبردی دارد و ما این موضوع را درک می کنیم و لذا همکاری های آنها با آمریکا در مسائل مختلف برای ما قابل درک است. در عین حال دولت ژاپن سعی کرده با توجه به اینکه همواره با ایران رابطه خوب و دوستانه ای داشته است به نوعی تعادل را در این زمینه رعایت کند و یا حداقل این کار را بیشتر و بهتر از بقیه کشورهای غربی انجام دهد.

ما در خیلی از عرصه ها با همکاری دوستان ژاپنی راه حل هایی پیدا کرده ایم و توانستیم از خلاقیت ژاپنی در عرصه تعاملات اقتصادی و تجاری نیز بهره بگیریم.

اخیرا در بنگلادش ناآرامی های داخلی صورت گرفته تحلیلتان از این ناآرامی ها چیست؟

ما از نزدیک در حال رصد کردن تحولات در بنگلادش هستیم اختلافاتی بین حزب جماعت اسلامی با دولت ظهور و بروز پیدا کرده که ما آن طور که گفتم به دنبال چرایی و چگونگی این اختلافات هستیم.
تحلیل های مختلفی در این باره وجود دارد و بسیاری بر این باورند که این امر به نوعی چالش های سیاسی در داخل ساختار بنگلادش است و نمی توان به آن تعبیر یک حرکت اسلام خواهی و اسلام گرایی داد. دولت بنگلادش اتفاقا در زمینه توجه به اسلام و ارزش های اسلامی همیشه تعامل و رفتار خوبی داشته است.

به هر حال سفارت  ایران در بنگلادش این مسئله را از نزدیک دنبال می کند و امیدواریم این اختلافی که بین حزب جماعت اسلامی و دولت بنگلادش پدید آمده از طریق مذاکره و به شکل مسالمت آمیز رفع شود و آمادگی کمک در این زمینه را در صورت درخواست طرفین داریم.

چند ماهی که از ناآرامی ها در میانمار می گذرد و جمهوری اسلامی ایران تحرکاتی در بخش های مختلف در( سازمان ملل) و یا اقدامات پارلمانی و اقداماتی هم سفارت ایران در تایلند انجام داده است، اکنون وضعیت مسلمانان میانمار به چه شکل است؟

با عنایت و توجهی که بسیاری از کشورهای اسلامی و سازمان همکاری های اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نشان دادند؛ اکنون تا حدودی آرامش نسبی در میانمار برقرار شده است .
سعی کردیم که با هر دو طرف ارتباط و تعاملات داشته باشیم. به ویژه تلاش داریم که با روحیه همکاری و تلاش برای حل مسئله با دولت تعامل کنیم.کمک هایی نیز توسط هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به میانمار ارسال کردیم . هیاتی از هلال احمر و همین طور مجلس شورای اسلامی به سرپرستی آقای حقیقت پور همراه با سفیر و هیاتی از وزارت امور خارجه نیز به میانمار رفتند و بر توزیع این کمک ها نظارت داشتند.

IMG16155353.jpg

مسیر بهتری برای حل مشکل در میانمار در پیش گرفته شده است

با مقامات محلی و دولت مرکزی میانمار نیز ملاقات های خوبی داشتند، در مجموع به نظر ما مسیر بهتری برای حل این مشکل در میانمار در پیش گرفته شده و امیدوار هستیم که دولت میانمار توجه بیشتری را به وضعیت این مسلمانان که از یک وضعیت سرگردانی برخوردار هستند، داشته باشد تا مشکل به صورت ریشه ای حل شود . ما نیز کماکان آمادگی کمک در این زمینه را داریم.


اخیرا آقای صالحی در دو موضع گیری اظهارنظرهای خوش بینانه ای درباره رفع تدریجی تحریم ها داشته اند، ضمن بیان تحلیل خود از مذاکرات پیشین هسته ای در آلماتی و چشم انداز برای رسیدن به یک همگرایی در مذاکرات آتی آلماتی در خصوص این اظهارات نیز تحلیل خود را بفرمایید.

مذاکرات آلماتی1،  یک رویه جدیدتری از مذاکرات ایران با 1+5 بود به دلیل اصلاحاتی که آنها در پیشنهادات خود صورت دادند و تلاشی که برای نزدیک تر شدن به مواضع ایران کردند . به تعبیر مقام معظم رهبری اعترافات هر چند کوچکی به حقوق هسته ای ایران انجام دادند و پیشنهاداتی که نافی حقوق ما باشد را دیگر تکرار نکردند.

به یک روی جدید در مذاکرات ایران و 1+5 رسیده ایم

ما از این جهت می توانیم بگوییم که به یک روی جدید از مذاکرات بین ما و 1+5 رسیده ایم و امیدواریم این مسئله به یک رویکرد در جلسات آینده تبدیل شود و امیدواریم حسن نیتی که سعی کردند نشان دهند یک حسن نیت واقعی باشد و اثبات آن برای ما در جلسات بعدی خواهد بود.

اما در این باره که چگونه اثبات خواهد شد؛ پاسخ این است که زمانی این اثبات صورت می گیرد که بتوانیم پیشنهادات صورت گرفته را به یک توازن برسانیم و موازنه بین گام هایی که برای برداشته شدن از سوی دو طرف پیشنهاد شده برقرار شود. اگراین موازنه برقرار شود احتمال اینکه بتوانیم یک روند جدید را شروع کنیم وجود دارد و قطعا این روند جدید یک روند طولانی خواهد بود و گام های متعددی باید برداشته شود.

این طور نیست که ما خوشبین باشیم که به سرعت به سرانجام برسد، ولی به هر حال شروع شدن یک روند جدید فی نفسه یک گام مثبت است و اینکه ما بتوانیم این روند را در  اجلاس آتی آلماتی  شروع کنیم، می توانیم بگوییم این رویکرد جدید شروع شده است. اگر این رویکرد و روند جدید ادامه پیدا کند، قطعا برداشته شدن تحریم ها باید در مسیر حرکت  به عنوان نتیجه عینی آن دیده شود و اگر نباشد،  ما این روند را ادامه نخواهیم داد.

ما در وزارت امور خارجه به این روند خوشبین هستیم، البته  دیپلمات ها همیشه خوشبین هستند و رویکرد حرفه ای ما اقتضا می کند خوشبین باشیم. از این زاویه امیدوار هستیم که بتوانیم روند جدید را شروع کنیم. البته این بدین معنا نیست که هیچ مانعی بر سر راه نباشد. موانع بسیار بزرگی وجود دارد که  باید این موانع را یک به یک از سر راه برداشت و این نیازمند صبر، مقاومت و ایستادگی است. همانطور که ما در 9 ماه گذشته ایستادگی کرده و آنها را مجبور کرده ایم پیشنهاداتی را که در بغداد ارائه داده بودند در آلماتی تصحیح کنند.

علت اصلی تغییر رفتار غرب مقاومت و استادگی مردم ایران است

در همین رابطه انتخابات آمریکا را در نرمشی که از طرف کشورهای غربی عنوان شده تا چه اندازه موثر می دانید؟ اخیرا آمریکایی ها اظهارات مختلفی را مطرح کرده و لحن ملایم تری داشته اند آیا اینها در تغییر فضای مذاکرات تاثیر داشته است؟

مسلما در هر حرکت سیاسی عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. ولی علت اصلی تصحیح رفتار غرب در این دور از مذاکرات در آلماتی به مفهوم یک مقدار منطقی تر شدن مواضع آنها، از نظر من مقاومت و ایستادگی مردم ایران در مقابل فشارها، تحریم ها و تهدیدها است. همه این فشارها را برای اینکه ملت ما از حقوق خود عقب نشینی کنند، بر ایران وارد کردند اما وقتی که این اتفاق نیفتاد، مجبور شدند مواضع خود را تغییر دهند.

باید حسن نیت طرف مقابل را در اجلاس آلماتی 2 ببینیم

سایمون گس نشستی را با چهار رسانه ضد انقلاب ایرانی در لندن برگزار کرده است و مواضع 1+5 و غرب را درباره ایران برای آنها بیان کرده است، تحلیلتان از این رفتار چیست؟

به هر حال این مطلب را باید بپذیریم که عوامل متعددی در داخل و خارج از کشورهای 1+5  هستند که خیلی علاقه مند به پیشرفت مذاکرات نیستند. موانع مختلفی در طول راه در پیش رو داریم و یکی از این موانع همین رویکرد خصمانه ای است که اینها نسبت به جمهوری اسلامی ایران از خود نشان می دهند. طبعا این رویکردها باید توسط طرف مقابل کنترل شود، اگر حسن نیت برای پیشرفت مذاکرات وجود دارد،  ما باید آنرا ببینیم و متوجه شویم که در اجلاس بعدی چقدر از این حسن نیتی که اکنون نشان می دهند، وجود دارد.

غرب در صورت برداشتن گام های کوچک توقع گام های کوچک داشته باشد

در بحث تحریم ها خبر دیگری نیز منتشر شده که برنامه طرف مقابل لغو تحریم های جزئی مانند بحث طلا است. در بحث ایجابی مذاکرات آیا حسن نیتی از طرف مقابل در برداشتن تحریم ها مشاهده شده است.
آنچه که توافق شده این است که ما در روند جدیدی که پیش رو داریم، گام به گام به جلو برویم و طبعا این گام ها از گام اول گام های بلند و بزرگ نخواهد بود. از گام های کوچکتر آغاز می شود. مشکل ما در متوازن بودن گام ها است و اینکه گام هایی که پیشنهاد می شود،  باید هر دو طرف هم وزن و هم سنخ باشد و همزمان نیز اجرا شود.

بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات شوم فقط تاکید می کنم که هم وزن بودن به این معنا است که اگر آنها گام های کوچکی را برمی دارند باید در مقابل توقع گام های کوچکی داشته باشند و اگر توقع گام های بزرگتر داشته باشند باید برای برداشتن گام های بزرگ توسط خودشان آماده باشند.

در خصوص مناقشات کره شمالی و جنوبی، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط مناسبی با هر دو طرف مناقشه دارد، موضع ایران چیست؟ و آیا می تواند نقش میانجی داشته باشد؟

میانجی گری وقتی است که هر دو طرف طالب میانجی گری باشند. ما با هر دو طرف روابط نسبتا خوب و دوستانه ای داریم، اما در موضوع کره شمالی این مساله در قالب مذاکرات با شش کشور دنبال می شود و خود کره شمالی نیز در حال حاضر به همین مسیر رغبت دارد. بنابراین تا وقتی که آنها ترجیح می دهند مذاکرات را در قالب 6 کشور پیش ببرند، طبعا ما نیز نظاره گر خواهیم بود و امیدواریم موضوع کره شمالی در مسیر صلح آمیز حل و فصل شود و در این راستا اگر کمکی از جمهوری اسلامی ایران بربیاید فروگذار نخواهد بود.

در خصوص مناقشات بین چین و ژاپن تحلیل تان را بفرمایید و موضع ایران را با توجه به اینکه روابط خوبی با هر دو کشور دارد ،  در این خصوص بفرمایید.

چین و ژاپن اختلافات تاریخی و دامنه داری دارند که به تاریخ این دو کشور بازمی گردد، اما اختلافی که اخیرا بروز پیدا کرده است ، مربوط به مجموع جزایر کوچکی است که دو طرف ادعای مالکیت برای آن جزایر دارند. موضع جمهوری اسلامی ایران خودداری از تنش و خویشتنداری است و اینکه طرفین تلاش کنند این موضوع را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

امنیت شیعیان در پاکستان یکی از دغدغه ها و نگرانی های اصلی ما است

در خصوص کشتارهای شیعیان در پاکستان، ایران با توجه به اینکه مراجع عظام نیز اخیرا واکنش هایی را داشته اند چه اقداماتی را برای کنترل کشتارها و تامین امنیت آحاد مسلمانان  خواهد داشت؟
امنیت شیعیان در پاکستان یکی از دغدغه ها و نگرانی های اصلی ما است و با این موضوع به صورت کاملا جدی با دولت پاکستان برخورد کرده ایم. وضعیت پاکستان به گونه ای است که بازیگران مختلفی وجود دارند و در این عرصه تاثیرگذار هستند. اگرچه ما از حقوق شیعیان در پاکستان حمایت می کنیم، ولی طالب زندگی مسالمت آمیز اهل سنت و اهل تشیع و شیعیان در پاکستان هستیم و به رهبران هر دو طرف توصیه کرده ایم که در یک مسیر عقلانی در راستای وحدت اسلامی با یکدیگر در کشور دوست و برادر پاکستان زندگی کنند.

IMG16155248.jpg

عوامل دیگری به خارج از پاکستان وابسته هستند که آنها را می شناسیم و از ارتباطات آنها با کشورهای دیگر خبر داریم و اطلاعات خود را در اختیار دولت پاکستان قرار دادیم که با عواملی که با هدایت خارجی این کار را انجام می دهند، مقابله شود .آنها نه طرفدار سنی ها و نه شیعیان هستند و با این کار می خواهند آتش جنگ را در پاکستان دامن بزنند و سپس جنگ شیعه و سنی را با وسعت گسترده تری به راه بیندازند.

در ملاقات ها و مذاکراتی که با دولت پاکستان در سطوح مختلف داشته ایم نیز این مساله به آنها منتقل شده است. در سفرهایی که آقای لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و قای ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری و همچنین سفرهایی که در سطوح پایین تری داشته ایم و مهمتر از همه در سفری که آقای زرداری، رئیس جمهور پاکستان اخیرا  به تهران داشته اند و با مقام معظم رهبری نیز دیدار کرده اند، دغدغه های بسیار جدی جمهوری اسلامی منتقل شده است. همچنین در سفری که رحمان ملک، وزیر کشور پاکستان به ایران داشته اند در این خصوص ما مطالبه جدی کردیم که در شهرهای کویته، کراچی و شهرهایی که شیعیان در آن زندگی می کنند دولت باید به وظیفه و مسئولیت خود عمل کرده و امنیت شیعیان را تامین کند. باید عوامل مخرب و عاملین این جنایت دستگیر شوند .

تا آنجایی که اطلاع داریم دولت اقداماتی را در این زمینه شروع کرده و آقای زرداری مستقیما از تهران به کویته رفته اند و اقدامات را آغاز کرده اند. متاسفانه شرایط به گونه ای است که خیلی پیچیده شده و ما از این که مراجع و علما در تهران و قم حساسیت داشته اند کاملا آگاه هستیم و از نقش علما در این زمینه بسیار سپاسگزاریم. قطعا نظر ما تابع نظر علما و مراجع است و تلاش خود را در وزارت امور خارجه برای حمایت از شیعیان و حقوقشان خواهیم کرد و در این خصوص هیچگونه مماشاتی نخواهیم داشت.

دادگاه زندانیان در تایلند ادامه دارد

آیا خبر جدیدی از زندانیان ایرانی در تایلند در دست است؟

ما در تایلند، هند و هر کشور دیگری که زندانیانی داشته باشیم، صرف نظر از اینکه جرایم آنها چه و چگونه باشد از حقوق کنسولی آنها دفاع و سعی می کنیم در روند دادگاه شرکت کرده و از حقوق آنها دفاع کنیم و مطمئن شویم که عدالت در مورد آنها به درستی اجرا شده است. ما از جرم و جرایم هیچ ایرانی در خارج از کشور دفاع نمی کنیم اما از حقوق ایرانی ها دفاع می کنیم که این حقوق شامل دسترسی به وکیل ، اجرای یک پروسه عادلانه قضایی، رعایت مسائل کنسولی، ملاقات ها، دسترسی به مترجم و... است. نمایندگی های ما در خارج از کشور این موضوع را به دقت پیگیری می کنند.

در رابطه با تایلند نیز سفارت ما در بانکوک از نزدیک با این افرادی که در این کشور هستند در تماس هستند و ما به دقت مراقبت می کنیم که حقوق این افراد رعایت شود، به جرمشان کاری نداریم. جرم توسط دادگاه دنبال خواهد شد و قاضی تصمیم خواهد گرفت. ما رصد می کنیم که عادلانه برخورد شود و فشارهای سیاسی، تبعیض و مسائل سیاسی در خصوص این افراد اتفاق نیفتد.

در تایلند دادگاه زندانیان هنوز ادامه دارد و پروسه قضایی هنوز به سرانجام نرسیده و فکر می کنیم تا پایان ماه مارس که تقریبا بعد از تعطیلات نوروز خواهد بود، پروسه دادگاه به اتمام خواهد رسید و قاضی وارد مرحله صدور رأی خواهد شد. با این افراد و خانواده آنها نیز در تماس نزدیک هستیم.

 

کلید واژه ها: پاکستان ژاپن مذاکرات سیاسی تحریم جمهوری اسلامی می کنیم آلماتی شیعیان جمهوری اسلامی ایران میانمار این خط هند


نظر شما :