آتش بس هم جواب نداد

۱۲ آبان ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۳ کد : ۱۹۰۸۵۸۰ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: محمد شریعتی دهاقان  در گفتگویی با دیپلماسی ایرانی به بررسی نقض آتش بس در سوریه پرداخت. او بر این باور است که پیشنهاد اخضر ابراهیمی شرایطی مطرح شد که با توجه به اینکه ناظرین بین المللی و کسانی که برای نظارت بر آتش بس باید حضور داشتند نبودند، در نتیجه اخضر ابراهیمی از هر دو طرف خواست که به شکل داوطلبانه این آتش بس را رعایت کنند. اما همچنان که پیش بینی می شد در روز اول آتش بس از سوی هر دو نقض شد. مخالفین 220 مورد نقض آتش بس را با عکس و ذکر مورد اعلام کردند و از سوی دیگر دولت بشار اسد چندین مورد نقض این طرح را از سوی نیروهای مسلح اعلام کرده است. بنابراین هر دو طرف ادعای نقض آتش بس از سوی طرف مقابل را می کنند

این کارشناس مسائل سوریه در خصوص آنکه کدام طرف ابتدا این آتش بس را نقض کرد، می افزاید: معارضین درباره انفجارها نیز اعلام کرده اند که این اعمال از سوی دولت صورت گرفته تا چهره خود را مظلوم نشان دهد و حتی حاضر شده تا چند تن از سربازهای خود را از دست بدهد. در این مورد به نظر می رسد که شرایط بی اعتمادی در هر دو طرف به وجود آمده است، هدف معارضه سقوط نظام است و هدف حکومت نیز نابودی معارضین است. در نتیجه با این نحوه هدف گیری رسیدن به توافق بسیار دشوار است. به ویژه آنکه همه و یا اخضر ابراهیمی تصور می کردند که این آتش بس مقدمه گفتگوی سیاسی برای حل مسائل است که متاسفانه شکل نگرفت.

.در پایان شریعتی دهاقان افزود، اخضر ابراهیمی بارها اعلام کرده است که طرح مشخصی در دست ندارد و بنابراین به نظر نمی رسد که ایده خاصی را در سفر خود به مسکو داشته باشد. طرح آتش بس از نظر انسانی طرح شده که کشتار کمتری صورت گیرد، اما از نظر سیاسی هنوز راه حلی ارائه نشده است. اخضر ابراهیمی به هر کشوری که سفر می کند ابتدا از آنها می خواهد تا طرح خود را ارائه کنند. با توجه به اینکه راه حل ایران، قطر، عربستان، مصر متناقض با هم است، به نظر نمی رسد که تلاش های ابراهیمی موفقیت آمیز باشد.

متن کامل مصاحبه را از اینجا بخوانید

کلید واژه ها: آتش بس بس ابراهیمی نقض اخضر ابراهیمی اخضر سوریه


نظر شما :