گفت و گوی مستقیم مخالفان و موافقان اسد در ایران

تهران میدان دار تحولات سوریه خواهد شد؟

۲۴ آبان ۱۳۹۱ | ۱۰:۲۰ کد : ۱۹۰۹۱۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
مسکو از برگزاری نشست دوحه بدون توجه به توصیه هایش به هیچ وجه خشنود نیست و ضمن عدم قبول ائتلاف ملی سوریه تا به این لحظه تلاش می کند تا نشست تهران را به نتیجه قابل قبولی برساند.
تهران میدان دار تحولات سوریه خواهد شد؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تنها دو روز از نشست دوحه می گذرد، امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که تهران هفته آینده میزبان نشست مخالفان و موافقان اسد با شعار "خشونت نه، دموکراسی آری "در تهران خواهد بود. نشستی که در موازی با نشست دوحه می تواند نشانگر تحرکات تازه ای از سوی تهران برای پیشبرد سیاست های منطقه ای خود مطابق با واقعیت های موجود و تاثیرگذاری بر تحرکات سیاسی سوریه قلمداد شود. به خصوص که کشورهای عربی، در راس آنها قطر و عربستان و جامعه غربی به خصوص ایالات متحده امریکا هر کدام تلاش دارند که دستور العمل های خاص خود را در این کشور اجرا کنند.

در این میان روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، جزئیات تازه ای را از نشستی که قرار است ایران میزبان آن باشد، منتشر کرده است. به گفته این روزنامه قرار است نشست تهران نشست گفت و گوهای مستقیم سوری – سوری باشد.

به گفته این روزنامه این نشست را سفارت ایران در دمشق هماهنگ کرده و قرار است در آن چهره های مختلف سوریه از جریان های گوناگون از جمله 30 شخصیت پارلمانی از احزاب مختلف سیاسی به خصوص احزاب سیاسی جدیدی که اخیرا و پس از اصلاح قانون احزاب سوریه تشکیل شده اند به همراه 70 چهره سیاسی سوری و غیر سوری از داخل و خارج سوریه و برخی چهره های مستقل و تعدادی از چهره های مخالف حکومت اسد در کنار افراد و احزاب طرفدار یا وفادار به حکومت شرکت کنند.

از مهترین جریان هایی که انتظار می رود در این نشست حضور پررنگ داشته باشد، هیئت هماهنگی ملی مخالفان است که نگاهی ویژه به این نشست دارد و حتی گفته می شود خود نقشی مهم در هماهنگی برای برگزاری این نشست در تهران ایفا کرده است. پیش بینی می شود که این نشست بیش از آن که یک کنفرانس ساده برای تبادل افکار باشد یک نشست عملی از طریق انجام گفت و گوهای دو جانبه برای رسیدن به یک چارچوب کاری با هدف یافتن راه حلی برای برون رفت از بحران جاری در سوریه باشد.

انتظار می رود که این نشست در 18 ماه جاری میلادی برگزار شود. بنا به این گزارش نقطه اشتراک همه حاضران در این نشست تاکید بر عدم دخالت نظامی خارجی یا انجام دستورالعمل های خارجی برای حل بحران سوریه است.

این در حالی است که گفته می شود طرف روسی نیز تصمیم دارد که به صورت پررنگ در این نشست شرکت کند و حتی احتمالا میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به همین منظور سفری را نیز به تهران انجام دهد.

پیش از این عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای روسی اش خبر داده بود که احتمالا جریان های مخالف و موافق سوری در تهران یا یکی از پایتخت های کشورهای منطقه گفت و گوهایی را با یکدیگر آغاز کنند. تهران و مسکو رسما اعلام کرده اند که از ملت سوریه و اصلاحاتی که بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور در دستور کار خود قرار داده است، حمایت می کنند.

تهران در حالی میزبان این نشست می شود که مخالفان اسد در دوحه با یکدیگر توافق کردند که با انتخاب احمد معاذ الخطيب، روحانی میانه روی سنی و خطیب سال های دور مسجد جامع بنی امیه، با یکدیگر متحد شده و وحدت سیاسی خود را با تشکیل ائتلاف ملی سوریه اعلام کردند. نشستی که نزدیک به 10 روز به طول انجامید و پس از کش مکش های بسیار و حتی زد و خورد در حین نشست، روز دوشنبه به کار خود پایان داد. نشستی که بنا به شواهد امریکایی ها در به نتیجه رساندن آن نقش پررنگی داشتند و تلاش شده است که به رغم عدم دعوت از مخالفان داخلی اسد، آنها نیز در چارچوب ائتلاف جدید حضور داشته باشند.

برخی منابع خبری گزارش می دهند که مسکو از برگزاری این نشست بدون توجه به توصیه هایش به هیچ وجه خشنود نیست و ضمن عدم قبول ائتلاف ملی سوریه تا به این لحظه تلاش می کند تا نشست تهران را به نتیجه قابل قبولی برساند. به همین دلیل گفته می شود که تماس های تازه ای میان مسکو و تهران با برخی از مخالفان سوری حاضر در نشست دوحه برای راضی کردن آنها برای حضور در نشست تهران آغاز شده است. در عین حال ایران و روسیه تلاش می کنند تا مخالفان داخلی نظام حاکم بر سوریه بیش از پیش در نشست تهران حضور پررانگ داشته باشند تا بدین ترتیب ضمن موفقیت آمیز برگزار شدن این نشست، نشست دوحه نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: نشست دوحه نشست تهران سوریه و ایران نشست مخالفان اسد


نظر شما :